تاریخ : شنبه 20 خرداد 1396
کد 1412

قلمکاری : کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیازمند حمایت و تعامل بخش خصوصی و دولت است

پانزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت پیشگیری و کنترل ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان برگزار شد .
پانزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان  با محوریت پیشگیری و کنترل ویروس آنفولانزای  فوق حاد پرندگان برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،حمیدرضا قلمکاری رییس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه برای پیشگیری و کنترل ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیاز به یک روایت مشترک داریم ،گفت : تعامل و هم‌افزایی در کنار یک هدف مشترک  و داشتن یک استراتژی مناسب می‌تواند از بروز مجدد ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری و خسارات ناشی از آن را کاهش دهد .
وی بابیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد استان اصفهان در سال گذشته خسارت وارد کرده است گفت : با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اتاق بازرگانی می‌توان چالش‌ها ، معضلات و راهکارهای مدیریت این بیماری را در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و پیگیری نمود .
 قلمکاری با اشاره به روابط عمیق کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با دانشگاه‌ها ، اتحادیه‌ها، سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی اظهار داشت : این کمیسیون می‌تواند کانونی برای تجمع آرا و نظرات همه‌ی نهادهای درگیر با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد .
وی مشکل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را مشابه با مشکلات حوضه‌ی آب ریز زاینده‌رود دانست و اضافه کرد : نبود یک روایت مشترک از مشکل ایجادشده موضوعی است که هم در  بحث زاینده‌رود و هم در بحث آنفلوانزا وجود دارد و این امر مانع از رسیدن به یک راهکار و نتیجه‌ی مطلوب می‌گردد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان دست برداشتن  از واگرایی و رسیدن به همگرایی را  استراتژی مناسب و اولیه برای حل مشکلات عنوان و تاکید کرد : در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز باید همگرایی را مدنظر قرارداد و با تعامل و هم‌افزایی از ایجاد خسارت‌های جدید جلوگیری نمود.
وی  بابیان اینکه ظرفیت‌ها و اختیارات اتاق بازرگانی می‌تواند در تسریع روند رسیدگی به این موضوع مثمر ثمر باشد، اظهار داشت : این  کمیسیون به دلیل روابط عمیقی که با اتحادیه‌ها ، تولیدکنندگان ، سازمان دامپزشکی و  جهاد کشاورزی دارد می‌تواند کانون تجمع آرا و نظرات نهادهای مختلف پیرامون این موضوع باشد و مسایل مطرح‌شده را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ارایه و پیگری کند .
رئیس سازمان دامپزشکی استان: خطر شیوع دوباره‌ی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  وجود دارد
 شهرام موحدی رییس سازمان دامپزشکی استان اصفهان بابیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک معضل بین‌المللی است اظهار داشت : شیوع گسترده‌ی  این بیماری در همه‌ی کشورهای اروپایی( به‌جز نروژ) مؤید این موضوع است و شناسایی بیش از ۵۰۰ کانون آلوده به آنفلوانزا در آلمان تنها در سال ۲۰۱۷ نشان از قدرت این ویروس دارد .
وی با اشاره با اقدامات گسترده  انجام‌شده برای کنترل این بیماری در استان اصفهان گفت : سازمان دامپزشکی تنها یک قطعه از پازل کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود و سایر قطعات توسط سازمان جهاد کشاورزی ، اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان تکمیل شد .
 رئیس سازمان دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هنوز هم در طبیعت وجود دارد اظهار داشت :  برای مقابله با این ویروس باید همیشه یک گام جلوتر بود اما متاسفانه ما در حال حاضر صدگام عقب‌تر هستیم.
موحدی ساختار نادرست و متراکم مرغداری‌ها و مراکز تولید فاقد مجوز  را از مهم‌ترین عوامل گسترش این بیماری دانست و ادامه داد : اصلاح این ساختار و برخورد مناسب با متخلفان نیازمند مشارکت کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی ، اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان است .
وی عدم مشارکت و حمایت از سازمان دامپزشکی در معدوم‌سازی پرندگان مبتلابه این بیماری را از دیگر مشکلات کنترل این بیماری دانست و اضافه کرد: اگرچه قوانین و آیین‌نامه‌ها وظیفه‌ی هر بخش و هر دستگاه را هنگام بروز  ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان مشخص نموده است اما در عمل کمتر به این قوانین اعتنا می‌شود .
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی : مطالبات خود را از طریق کمیسیون کشاورزی اتاق  پیگیری می‌کنیم
ایرج حیدری مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان اصفهان گفت : کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در بحث ستاد نجات زایند رود نشان داده است که می‌تواند نقش اثرگذاری را ایفا کند  و ما به همین خاطر درصدد هستیم تا مشکلات و چالش‌های صنعت دام و طیور را از طریق این کمیسیون پیگیری کنیم.
وی صادرات مرغ ، کمیت و کیفیت واکسن‌ها ، مدیریت عرضه و تقاضا ، قیمت تضمینی و حمایت و پشتیبانی را از  مهم‌ترین مشکلات مرغداران دانست و گفت: بسیاری از این مشکلات باید در سطح کشور مطرح شود و اتاق بازرگانی به‌عنوان مشاور قوای سه‌گانه می‌تواند این موارد را به سطوح بالای مدیریتی انتقال دهد.
حیدری ضمن تقدیر از اقدامات انجام‌گرفته توسط سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی در رابطه با کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت : اگرچه اقدامات انجام‌گرفته اقدامات مثبت و اثرگذاری بوده است اما مدیریت بحران استان نیز باید در این زمینه ورود نموده و در بحث پیشگیری به تولیدکنندگان کمک کند .
ستاد بحران استان برای کنترل آنفولانزای فوق حاد پرندگان وارد میدان شود
افضل مدیرعامل اتحادیه‌ی مرغ تخم‌گذار اصفهان بابیان اینکه  اتحادیه‌ها حلقه‌ی اتصال تولیدکنندگان و دستگاه‌های دولتی می‌باشند گفت :در حال حاضر اتحادیه‌ها  نسبت به دهه‌ی گذشته فعال‌تر شده‌اند و افزایش اعتبارات و توجه به آن‌ها می‌تواند این  حلقه‌ی اتصال را مستحکم‌تر کند.
افضل آموزش مستمر ، نظارت و بازرسی ،تسهیل در صادرات ،تجهیز و تأسیس تشکل‌ها، حذف واسطه‌ها ، معافیت‌های مالیاتی و برخوردهای مختلف با یک نوع جرم توسط قوه‌ی قضاییه از مهم‌ترین اولویت‌ها دانست و افزود: اتاق بازرگانی اصفهان می‌تواند با ورود به این مسایل و مطرح نمودن آن‌ها با مسوولین ذی‌ربط گام مهمی را در رفع مشکلات مرغداران بردارد.
وی با انتقاد از عملکرد  ستاد بحران استان اصفهان در خصوص مواجهه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت : سازمان دامپزشکی استان اصفهان در زمان شیوع ویروس آنفلوانزا شبیه به یک سرباز بدون اسلحه بود که تمام مسوولیت ها را به دوش می‌کشید و در این میان از پشتیبانی ستاد بحران و استانداری خبری نبود .
افضل در   ادامه گفت: مشکل آنفلوانزای فوق حاد را به‌خوبی می‌شناسیم  و راه‌حل‌های عبور از آن را می‌دانیم و بهتر است از امروز وارد  میدان عمل شویم و برای پیشگیری گام برداریم .
مدیر اجرایی کل واحدهای سیمرغ اصفهان : اتاق بازرگانی به بحث پرداخت غرامت‌ها ورود کند
مشهدی مدیر اجرایی کل واحدهای سیمرغ با اشاره به خسارت‌های مالی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به واحدهای تولید طیور گفت : بسیاری از واحدهای تولیدی ازجمله واحدهای سیمرغ در بحث معدوم‌سازی و کنترل بیماری همکاری بسیار خوبی را با سازمان دامپزشکی داشته‌اند .
وی پرداختن به مساله ی غرامت‌ها را از نکات مهم و اساسی مرغ داران دانست و ادامه داد : ورود اتاق بازرگانی به مساله ی میزان و زمان پرداخت غرامت‌ها از انتظارات واحدهای پرورش طیور است .
خسارات ملی مهم‌تر از اشتغال است باید با متخلفین برخورد کرد
مصطفوی مشاور کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان و مشاور عالی انجمن جوجه یک‌روزه گفت :اگرچه در سال‌های گذشته و در برخورد با بیماری‌های مختلف علم و آگاهی ما در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ارتقا پیداکرده است اما هنوز عملکرد مناسبی و قابل قبولی  را هنگام مواجه با بیماری نداریم.
وی بابیان اینکه کشورهای اروپایی برای کنترل چنین بیماری‌هایی ستادی را با ساختار مشخص و به ریاست رییس جمهور و یا نخست‌وزیر تشکیل می‌دهند گفت : در ایران نیز باید قانون ایجاد چنین ستادی از سطح رئیس‌جمهور تا دهستان تصویب و این قانون به مرحله‌ی اجرا گذاشته شود 
مصطفوی افزود:  چنین ستادی یک‌بار درسال ۸۸ ایجاد شد اما رفته‌رفته این ستاد به دلیل کمبود اعتبارات ضعیف شد و این در حالی است که چنین بیماری‌هایی در صورت عدم کنترل می‌توانند سلامت مردم را نیز با خطر مواجه کنند.
وی با تاکید بر اینکه اشتغال مهم‌تر از خسارات ملی نیست اظهار داشت : برخورد با واحدهای فاقد مجوز و متخلف باید موردبازنگری قرار گیرد زیرا فعالیت این واحدها خسارت‌های ملی و جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند .
وی تبدیل واحدهای کوچک به واحدهای بزرگ پرورش طیور را از راهکارهای تسریع در کنترل بیماری و لازمه‌ی ایجاد بستر مناسب برای صادرات دانست و گفت : در سال گذشته ۱۴ میلیون قطعه انواع ماکیان معدوم شدند که در صورت عدم برنامه‌ریزی صحیح و آمادگی لازم در سال جدید این میزان افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
زنجیره‌های مدیریتی برای تصمیم‌گیری‌های سریع لازم است
افیونی معاون امور دامی سازمان جهاد کشاورزی غافل شدن از آموزش برای کارکنان واحدهای تولیدی دام و طیور را از عوامل تشدید شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دانست و تصریح کرد : باید بحث قرنطینه و سایر نکات بهداشتی در بین کارکنان واحدهای تولیدی نهادینه شود .
وی بابیان اینکه  ما درزمینهٔ ی پرورش دام و طیور فرهنگ بیمه نداریم گفت : اینکه یک واحد تولیدی محصول تولیدی خود را بیمه ننموده و یا به مفاد بیمه‌نامه پایبند نبوده است تقصیر دولت نیست .
افیونی "کفش و چرخ" یا به عبارت کلی تردد غیر نیاز را از مهم‌ترین عوامل انتشار بیماری عنوان و ادامه داد: در صورت عدم اجرای نکات قرنطینه و مسائل بهداشتی در مرغداری‌ها باید شاهد شدت خسارات ویروس‌های نظیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم باشیم.
معاون امور دامی سازمان جهاد کشاورزی ایجاد زنجیره‌های تولید را یکی از مؤثرترین روش‌های مقابله با بیماری‌ها دانست و اضافه کرد : تمام واحدهای تولیدی می‌توانند در یک یا چند زنجیره تولید قرار بگیرند و همین امر باعث می‌شود که بتوانیم تصمیم واحدی را در یک‌زمان و برای تمام واحدهای تولیدی  به اجرا درآوریم.
قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان: آماده‌ی همکاری با اتحادیه‌ها هستیم
مرادمند قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بابیان اینکه این سازمان آماده‌ی همکاری با اتحادیه‌های مختلف کشاورزی است اظهار داشت : نباید مقابل و پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را به آینده موکول کرد بلکه باید با تعامل با یکدیگر  و از همین لحظه در این زمینه گام برداشت .
 وی از افزایش اعتبارات سازمان بیمه  وحل مشکل پرداخت غرامت‌ها در آینده‌ی نزدیک خبر داد و اضافه کرد : سازمان جهاد کشاورزی آماده‌ی همکاری همه‌جانبه برای کاهش خسارات ناشی از بیماری‌ها و افزایش کیفیت تولیدات دام و طیور است
امضاء دو تفاهم‌نامه و تصویب طرح ملی گندم
در پایان این جلسه امضاء تفاهم‌نامه میان کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان  با سازمان‌های دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان تصویب شد.
همچنین در برنامه‌ی پایانی پانزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی  از حسین شاه نظری کشاورز نمونه و ابداع کنند ی روش کشت گندم به‌صورت ردیفی و  آبیاری تیپ تجلیل و این روش برای تبدیل‌شدن به یک طرح ملی در دستور کار کمیته‌ی دانش و فناوری قرار گرفت
 
آلبوم تصاویر 3051-3-1396