تاریخ : شنبه 2 ارديبهشت 1396
کد 1341

در کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد، تنها راه بخش خصوصی در مقابله با رکود ،توسعه بازارهای بین المللی است/دولت به بخش خصوصی واقعی اعتماد کند

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به نقش بخش خصوصی واقعی در اقتصاد ایران گفت:بخش خصوصی می تواند واحدهای تولیدی را به خوبی مدیریت و در بازارهای جهانی به رقابت با سایر بنگاههای بین المللی سوق دهد.
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان  با اشاره به نقش بخش خصوصی واقعی در اقتصاد ایران گفت:بخش خصوصی می تواند واحدهای تولیدی را به خوبی مدیریت و در بازارهای جهانی به رقابت با سایر بنگاههای بین المللی سوق دهد.
 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،احمد خوروش در نخستین جلسه کمیسیون در سال جدید ضمن تقدیر از تغییر نگاه دولت به بخش خصوصی گفت:دیگری  ترس از بخش خصوصی از سوی دولت وجود ندارد و این نوید آینده درخشان برای اقتصاد ایران است .
خوروش از آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای ارایه خدمات آموزشی به فعالان بخش معدن در زمینه‌های مختلف خبر داد و گفت:مشاوران اتاق در بخش‌های مالیاتی ،بیمه تامین اجتماعی ،قانون کار ،بازرگانی،گمرک و زمینه‌های مختلف آماده ارایه خدمات به فعالان بخش معدن است .
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد:همکاری دانشگاه و صنایع معدنی استان می‌تواند مسایل و مشکلات این واحدها را برطرف  و زمینه توسعه فعالیت‌های معدنی را برای استان فراهم سازد.
تنها راه بخش خصوصی در مقابله با رکود ،توسعه بازارهای بین‌المللی است
علی خیر الهی نایب رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت :در شرایط رکود اقتصادی بخش خصوصی با ایجاد ارزش‌افزوده و توسعه فعالیت‌های خود می‌تواند رکود را مدیریت کند .
وی واگذاری معادن به بخش خصوصی واقعی را عامل موفقیت بخش معدن و صنایع معدنی برشمرد و گفت:قیمت تمام‌شده پروژه‌های معدنی بخش خصوصی یک‌سوم بخش دولتی است و بایستی از این توانمندی برای توسعه بهره‌برداری معادن استفاده کرد.
خیر الهی خواستار هزینه شدن حقوق دولتی دریافت شده از بخش معادن برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های این بخش شد و گفت:جاده‌سازی و به‌روز شدن ماشین‌آلات صنایع معدنی می‌تواند به توسعه این بخش کمک کند.
همکاری اتاق بازرگانی اصفهان با هلدینگ ایتالیایی IMM
شهریار شعبانی دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه تصریح کرد: طی رایزنی‌های به‌عمل‌آمده مقرر شد هلدینگ  ایتالیایی    IMM فعال در  زمینه سنگ ،معدن و ماشین‌آلات وابسته  در نمایشگاه سنگ اصفهان که اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود ،حضور یافته و زمینه برگزاری نشست‌های تخصصی و سمینار های آموزشی برای فعالان بخش معدن استان فراهم سازد.
وی اضافه کرد:بر اساس تفاهم‌نامه بین این هلدینگ و اتاق بازرگانی مقررشده که در نمایشگاه کارارای ایتالیا در سال 2018 زمینه حضور شرکت‌های معدنی استان اصفهان در این نمایشگاه فراهم شود .
وی از تشکیل کارگروه دانش‌پژوهان معدن و صنایع معدنی ذیل کمیسیون با حضور استادان دانشگاه رشته معدن و زمین‌شناسی دانشگاه‌های اصفهان خبر داد و گفت: در این کارگروه طرح‌های تحقیق و توسعه  معادن و صنایع معدنی استان با همکاری شرکت ایمیدرو موردبررسی قرار می‌گیرد.
 روش‌های سنگ‌بری سنتی جوابگوی نیاز بازار امروز ایران و دنیا نیست
رضا احمدی رییس انجمن صنایع همگن سنگ استان اصفهان در این جلسه گفت:روش‌های سنگ‌بری سنتی جوابگوی نیاز بازار امروز ایران و دنیا نیست.
وی استفاده از ظرفیت ماشین‌سازی استان برای نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات سنگ‌بری‌ها را لازم و ضروری دانست و گفت:  تعدد واحدهای سنگ‌بری خُرد باعث شده  که نوسازی ماشین‌آلات این واحدها به‌صرفه نباشد.
احمدی برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت به‌ویژه واحدهای سنگ‌بری را حلقه گمشده این بخش برشمرد و گفت:برقراری ارتباط مستقیم دانشگاه و واحدهای صنعتی باعث توانمند شدن این واحدها در بازارهای داخلی  خارجی می‌شود .
رییس کانون سراسری سنگ ایران  خواستار اختصاص بخشی از عوارض دریافتی از بخش معادن  کشور به سرمایه‌گذاری در همین بخش شد و گفت:به‌روز شدن ماشین‌آلات و تجهیزات واحدهای سنگ‌بری می‌تواند زمینه صادرات محصولات متنوع از  سنگ را فراهم کند .
تنها راه برون‌رفت بخش سنگ ،صادرات است
  مجید نیک‌دل عضو کمسیون معادن اتاق بازرگانی در این جلسه گفت: بیش از 2 هزار واحد فرآوری سنگ در استان است که در حال حاضر با انباشت‌سنگ‌های تولیدشده در  این واحدها روبرویم .
وی خواستار ایجاد دفتر توسعه صادرات سنگ استان اصفهان در اتاق بازرگانی شد و گفت:بخش خصوصی سنگ متعدد و خُرد است و با اجتماع و تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی می‌تواند زمینه توسعه صادرات سنگ را فراهم سازد .
وی اضافه کرد:اگر 20 درصد واحدهای تولیدی سنگ استان اصفهان ارتقای تکنولوژی پیدا کنند سالانه 3 میلیارد دلار صادرات سنگ بریده استان خواهد شد و این در حالی است که صادرات سنگ 150 میلیون دلار به‌صورت بریده و کوپ است .
یوسف صدیقی مسوول کمیته سنگ‌های تزیینی کمیسیون در این جلسه گفت:30 درصد سنگ‌بری‌های استان اصفهان در حال فعالیت‌اند و رکود ساختمان به‌شدت دامن‌گیر بخش سنگ است .
محمدرضا عالم مسوول کمیته کانی‌های فلزی کمیسیون در این جلسه گفت:تولیدکنندگان کانی‌های فلزی استان اصفهان با هماهنگی در قیمت‌گذاری محصولات و ارایه مشاوره‌های بازرگانی و مالیاتی به یکدیگر، زمینه همکاری و هماهنگی را فراهم ساختند.
کامران  سیامکی مسوول کمیته کانی‌های غیرفلزی  کمیسیون در این جلسه گفت: با توجه به کاهش قیمت باریت و نیاز بازارهای بین‌المللی به این محصول موردنیاز حفاری چاه‌های نفت و گاز ،کنسرسیومی متشکل از تولیدکنندگان معدنی و کارخانه جات فرآوری و بازرگانان باهدف رشد صادرات این محصول در این کمیته تشکیل می‌شود .
مهدی نصیری استاد رشته معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در این جلسه از آمادگی این دانشگاه جهت همکاری با معدن کاران برای افزایش کمی ، کیفی و تنوع  تولیدات معدنی خبر داد و گفت:تولید محصولات جدید از مواد معدنی می‌تواند یکی از محورهای همکاری دانشگاه با فعالان معدنی استان باشد.
ابراهیم حبیب الهی  عضو کمیسیون در این جلسه خواستار توجه به بهره برداری از معادن سنگ های تزیینی و گرانبها در استان شد و گفت:این معادن چندان مورد توجه فعالان معدنی برای بهره برداری قرار نگرفته است .
 
 
آلبوم تصاویر 1310-1-1396