تاریخ : يکشنبه 17 بهمن 1395
کد 1238

در چهارمین جلسه کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی عنوان شد: عمان پایگاه بسیار قوی برای راه اندازی اقتصاد ایران است/ تخصیص اعتبار قابل توجه برای حل بحران زاینده رود از سوی دولت

چهارمین جلسه کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی با موضوع بررسی فرصت های حضور، سرمایه گذاری و امکانات صادراتی در عمان و با حضور سید صالح حاج آقا میری، مشاور ارشد بین المللی در حوزه سرمایه گذاری، طراحی و ساخت بنا در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.
چهارمین جلسه کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی با موضوع بررسی فرصت های حضور، سرمایه گذاری و امکانات صادراتی در عمان و با حضور سید صالح حاج آقا میری، مشاور ارشد بین المللی در حوزه سرمایه گذاری، طراحی و ساخت بنا در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.
آینده اقتصاد ایران در کشورهای همسایه است/ سرمایه گذاری مشترک دروازه های زیادی را می گشاید
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان سید صالح حاج آقا میری، مشاور ارشد بین المللی در حوزه سرمایه گذاری، طراحی و ساخت بنا در این جلسه درباره مزایای عمان گفت: اولین مزیت  اینکه بر اساس قرارداد عمان با آمریکا، اجناسی که از عمان به آمریکا وارد می شود معاف از مالیات و تعرفه گمرکی هستند. دوم اینکه خانواده سلطان قابوس اصالتا اهل زنگبار کشور تانزانیا بوده و مردم زنگبار تاجران ایرانی بوده اند که کالاهای هند و ایران را از راه ساحل و دریا به آفریقا منتقل می کردند و به همین دلیل اشتراکات نژادی و فرهنگی زیادی با ایرانیان دارند. وی افزود: ارتباط با عمان می تواند در حوزه تجارت ایران، دروازه دستیابی به بازار شرق آفریقا باشد. وی در ادامه گفت: عمان پایگاه بسیار قوی به منظور راه اندازی اقتصاد کشور ماست و آنها به ایرانیان به عنوان یک برادر بزرگ نگاه کرده و انتظارات بالایی از ما دارند. حاج آقا میری تصریح کرد: برای موفقیت در عمان باید با آنها شریک شده و منافع مشترک ایجاد کنید. این مشاور ارشد بین المللی گفت: کالاهایی که برای تکمیل وارد عمان شده و از آنجا به نقاط مختلف دنیا صادر می شود، لازم است حداقل دارای 23 درصد ارزش افزوده باشد تا کالای عمانی محسوب شوند. وی تاکید کرد: اگر شرکت های پیمانکاری ایرانی با یکدیگر متحد شده و تشکیل کنسرسیوم دهند، توانایی رقابت با کشورهای دیگر در عمان را پیدا  خواهند کرد. حاج آقا میری تصریح نمود: قانون عمان از سرمایه گذاران خارجی بسیار خوب حمایت کرده و کویت، امارات، بحرین و کشورهای زیادی از این موقعیت استفاده بهینه می کنند. وی تاکید کرد: عمانی ها از سرمایه گذاران ایرانی انتظار افکار کلان و بلند مدت داشته و حکومت و بخش خصوصی این کشور از چنین سرمایه گذرانی حمایت خواهند نمود. این مشاور ارشد سرمایه گذاری بین المللی با تاکید بر اینکه باید به غیر از کالایی که وارد عمان می کنید، فرهنگ کشور خود را به آنها معرفی نمایید، افزود: مردم عمان با فرهنگ کشور ما آشنایی ندارند. این مشاور ارشد بین المللی گفت: آینده اقتصاد ایران در کشورهای همسایه بوده و اقتصاد نیز دردست دولت نبوده بلکه دردست بخش خصوصی است. وی در ادامه با تاکید بر اینکه بسته بندی فکری و فیزیکی اجناس و کالا ها از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: کالایی که در عمان می خواهد دارای بازار باشد باید دارای بسته بندی فکری شکیل بوده تا نشان دهنده کیفیت متفاوت آن باشد. صالح حاج آقا میری در ادامه تصریح نمود: اقتصاد عمان در دست هندی هاست اما نباید با آنها رقابت کرده بلکه لازم است با هندی ها همکاری نمود و سرمایه گذاری مشترک می تواند دروازه های زیادی را بگشاید.  
تخصیص اعتباری قابل توجه برای حل بحران زاینده رود از سوی دولت/
عبدالوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیزدر این جلسه ضمن ارایه پیشنهاد راه اندازی دفتر اتاق بازرگانی در عمان گفت: عمان می تواند به سکوی صادراتی کشور تبدیل شده و لازم است صنایعی که می توانند به دنیا صادرات داشته باشند، عمان را سکوی پرش خود قرار دهند. وی افزود: اصفهان آماده انتقال نیروی خدماتی به عمان بوده و این افراد می توانند  بسیاری از خدمات فنی مهندسی را در این کشور انجام دهند. رییس خانه صنعت و معدن ایران تصریح کرد: فعالیت هایی در بخش های شیلات و تولید ماهی در قفس، صادرات دام، امور ساختمانی و پیمانکاری و صادرات میوه و خشکباردر عمان با موفقیت همراه بوده و از این کشور می توان برای صادرات کالا به دیگر کشورها استفاده نمود. وی در ادامه از انتخاب نماینده تام الاختیار دولت به منظور رسیدگی به مساله زاینده رود از سوی محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه و تخصیص اعتبار قابل توجهی برای حل بحران زاینده رود و تامین اعتبار فاز دوم بهشت آباد خبر داد.
عمان، راهگشایی برای شرایط موجود اقتصاد کشور
همچنین قاسمعلی جباری، رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی ضمن تاکید بر اینکه کشورعمان می تواند دروازه ای را برای انجام فعالیت های اقتصادی کشور ما بگشاید، گفت: به کالاهایی که با استاندارد و ساخت عمان به دنیا صادر می شود در اغلب کشورهای غربی تعرفه و عوارض گمرکی تعلق نمی گیرد و اگر بتوان قسمتی از صنایع که در کشور ما تولید می شود را در عمان بسته بندی و به آسیای میانه وآفریقا صادر نمود، می تواند راهگشایی برای شرایط موجود باشد. وی افزود: در استان صحار عمان که نزدیکترین استان به ایران است، بخشی به منظور ساخت شهرک صنعتی - تجاری و عمدتا فعالیت های دارویی و موادغذایی با اجاره بسیار ناچیز و 99 ساله در نظر گرفته شده است. جباری تصریح کرد: در این شهرک می توان در زمینه صنایع شیلات، موادغذایی، لوازم خانگی و آنچه در کشورهای مختلف دارای بازار است، فعالیت کرد. رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری گفت: به دلیل اینکه عمان از حقوق ورودی و گمرکی معاف است، قیمت کالا برای عرضه کاهش یافته و این موضوع امتیاز ویژه ای است. رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری تاکید کرد: عمان می تواند به پایگاهی برای تکمیل کالا برای صادرات به نقاط مختلف دنیا تبدیل شود.
احسان چلونگر، دبیر کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری نیز ضمن ارایه گزارشی از موقعیت جغرافیایی و شرایط اقتصادی عمان گفت: این کشور دارای 4 استان و 5 منطقه بوده و در سال 2014 کل صادرات عمان 49میلیارد دلار بوده که عمده این صادرات  به کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن، امارات، هند، کویت و به میزان کمتر از 1 درصد ایران انجام شده و کل واردات این کشور 31 میلیارد دلاربوده است. وی افزود: ایران عمدتا محصولات پتروشیمی، سیمان، آسفالت، ورق گرم و دام زنده به عمان صادر می کند.  در پایان به سوالات حضار در زمینه اقتصاد عمان پاسخ داده شد.                                                                                                                                                                  
آلبوم تصاویر 2116-11-95