تاریخ : چهارشنبه 8 دي 1395
کد 1183

در سمینار پایداری مشترک منابع خاک و آب اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛ زاینده رود مهمترین سد جلوگیری از فرسایش خاک فلات مرکزی ایران است /سالانه بین 12 تا 15 میلیون تن خاک فرسایش می یابد/ راه حل رهایی از بحران کودهای شیمایی استفاده از کودهای آلی، ارگانیک و کمپوست

سمینار پایداری مشترک منابع خاک و آب ،ضرورت همیشگی حوضه های آبی به همت کمیسیون کشاورزی ،آب و ومحیط زیست اتاق بازرگانی و با همکاری انجمن علوم خاک ایران در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد.
سمینار پایداری مشترک منابع خاک و آب ،ضرورت همیشگی حوضه های آبی به همت کمیسیون کشاورزی ،آب و ومحیط زیست اتاق بازرگانی و با همکاری انجمن علوم خاک ایران در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد.
فیضی: سالانه بین 12 تا 15 میلیون تن خاک فرسایش  می یابد
محمد فیضی استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان در این سمینار  با  نگاهی به وضعیت منابع خاک، آب و کشاورزی استان اصفهان گفت: از  حدود 570 هزار  هكتار اراضی با قابلیت کشاورزی معادل 5/3 درصد از اراضی کشاورزی کشور را  داراست.
وی افزود:حدود 400هزار هکتار تحت کشت گیاهان زراعی و باغی تعداد شاغلين حدود 160هزار نفر معادل 11/3 درصد از شاغلين استان است.
وی تصریح کرد: از 570 هزار هكتار اراضي با قابلیت کشاورزی 248  هزار  هكتار معادل 48 درصد محصولات زراعي 222 هزار هكتار مربوط به زراعت كشت هاي آبي و 25 هزار هكتار مربوط به كشت هاي ديم است.
وی تهدیدهای خاک استان اصفهان را شامل فرسایش ،افزایش کربن آلی ،کاهش عناصر غذایی ،شوری و سدیمی شدن خاک ،تنوع زیستی،تراکم ،آلودگی و اندودن خاک برشمرد .
وی نرخ متوسط فرسایش خاک  توسط آب ،باد و شخم 1 میلی متر در  سال تخمین زد و گفت: کاهش پوشش گیاهی، شخم زدن در جهت شیب،و از جا کندن گیاهان خودرو در مناطق خشک ،چرای بیش از حد دام از عوامل تخریب و فرسایش خاک استان است .
وی خاطر نشان کرد:طبق بررسی‌ها در سال 85 در پنج میلیون هکتار از اراضی استان سالانه بین 12 تا 15 میلیون تن خاک فرسایش (2/5 تا 3 تن  در هکتار) یافته به گونه‌ای که حتی طبیعت قادر به بازگرداندن آن نیست.
وی تاکید کرد: باید برداشت بی رویه از منابع آب ها بخصوص منابع آبهای زیر زمینی تا رسیدن به حالت تعادل،کنترل و مدیریت و در مواردی مصرف آنها  به طور کامل  ممنوع گردد.
فیضی افزود: در قسمت هایی از مناطق استان جهت تعطیلی بهره برداری از آب و خاک مساعدت های مالی و حمایتی و جایگزین در نظر گرفته شود.
 وی  احیای  تالاب گاوخونی، و اراضی شرق استان  به منظور جلوگیری از پیشروی کویر و بیابانی شدن و در جهت سلامت محیط زیست و مردم جامعه در اولویت قرار گیرد.
فیضی  تعیین الگوی کشت بر اساس منافع ملی نه بر اساس اقتصاد شخصی و نقطه ای را ضروری دانست و گفت: در بسیاری از مناطق باید پوشش گیاهی مناسب حفظ شود و الگوی کشت های با مصرف حداقل آب ترویج گردد.
وی برنامه ریزی صحیح، مدیریت صحیح  و اجرای صحیح و اصولی در کاهش و یا رفع بسیاری ازمشکلات موجود نقش اساسی ایفا می نماید.
این پژوهشگر حوزه کشاورزی پیشنهاد داد: در مناطق غربی استان که اراضی دارای پتانسیل طبیعی گیاهان علوفه ای و مرتعی دارند باید نسبت به حفظ مراتع همت گماشت و کشاورزی در این مناطق محدود گردد و منابع محدود آب جهت حفظ و حراست از مناطق شرقی و مناطقی که در معرض کویری شدن(بحران) می باشند اختصاص داده شود.
تا سه سال آینده ضربه سنگینی به تولید محصولات کشاورزی کشور وارد می شود
امیرحسین خوشگفتارمنش، استاد گروه خاکشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان در این سمینار به برررسی  سياستگذاري مصرف کودهاي شيميايي با  اولويت امنيت غذايی و در نظر گرفتن جنبه هاي اقتصادي، زيست محيطي و باور کشاورزان پرداخت.
وی افزود:کودهای فسفاته در گیاهان مختلف به ويژه سیب زمینی سم کادمیوم تولید می‌کند.
 وی راه حل رهایی از بحران کودهای شیمایی را استفاده از کودهای آلی، ارگانیک و کمپوست برشمرد و گفت: جداسازی صحیح زباله و تبدیل آن به کمپوست میتواند تأثیر بسیار زیادی در برطرف کردن آلودگیهای حاصل از استفاده از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات داشته باشد.
این استاد دانشگاه  اضافه کرد:مقدار نیترات موجود در کاهو حدود دو برابر حد استاندارد در برخی دیگر از محصولات غلظت آرسنیک حدود دو برابر حد مجاز است که حل این مشکل زیست محیطی حذف کودهای شیمیایی در کشاورزی است .
خوشگفتارمنش افزود:کشاورزی ارگانیک یک سیستم کشاورزی بدون استفاده از مواد شیمیایی، کودها و آفتکشهای شیمیایی است که نقش مهمی در سلامت جامعه دارد.
 وی تصریح کرد: میانگین مصرف انواع کودها  در دنیا حدود 101 کیلوگرم در هکتار و در ایران حدود 89 کیلوگرم در هکتار است .
 وی کاهش مصرف کودهای شیمیایی به حدود 2 میلیون تن به دلیل گران‌شدن کودهای یارانه‌ای را  فرصت مناسب برای  کاهش مصرف ان در تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: اگر نتوانیم مصرف کود را بهینه کنیم، تا سه سال آینده ضربه سنگینی به تولید محصولات کشاورزی کشور وارد می شود.
 وی افزود : مصرف کود شیمیایی 30 تا 50 درصد میزان تولید محصولات کشاورزی را افزایش می دهد و برای حفظ منابع آب و خاک کشور همزمان با افزایش میزان تولید ، باید استفاده بهینه از کودهای شیمیایی در دستور کار قرار گیرد.
وضعیت  مصرف کودهای شیمایی در کشاورزی نامطلوب  است
حسین خادمی  عضو انجمن خاک ایران و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با موضوع مدیریت و سامان دهی مصرف کودهای آلی و شیمیایی در عرصه های کشاورزی و ارتباط آن با سلامت جامعه گفت:در کشورهای توسعه یافته امنیت غذایی خود را به شدت تحت کنترل قرار دارند وی افزود:کشاورزی پایدار بر اساس خاک و آب پایدار صورت می گیرد.
وی وضعیت  مصرف کودهای شیمایی در کشاورزی را نامطلوب دانست و گفت:اگر نتوانیم مصرف این کودها را کنترل کنیم در آینده نزدیک با سیل سرطان روبرو خواهیم شد.
 حسین علی بهرامی نایب رییس انجمن خاک ایران در این نشست گفت:کیفیت هوا متاثر از آب و خاک هر پهنه جغرافیایی است و میزان وقوع ذرات جامد معلق است .
وی تصریح کرد:ریزگرد ها شامل مجموعه ایی از ذرات معدنی،رس ها و عناصر سنگین است که در اثر وزش بادهای در پهنه های بدون پوشش گیاهی تشکیل می شود .
 
 
آلبوم تصاویر 2062-10-95