تاریخ : شنبه 20 آذر 1395
کد 1161

کارگاه آموزشی روش های تامین منابع مالی کاربردی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

کارگاه آموزشی روش های تأمین منابع مالی کاربردی در ایران در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این کارگاه جواد فروزنده، استاد دانشگاه ،هزینه سرمایه را حداقل نرخ بازدهی که شرکت باید به دست آورد تا بازده مورد نظر سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان در شرکت تأمین شود، عنوان کرد و گفت: روش محاسبه هزینه سرمایه عبارتست از میانگین موزون هزینه سرمایه که مساوی است با وزن هر یک از اقلام سرمایه ضرب در نرخ هزینه آن.
 وی همچنین در تعریف تامین مالی گفت: به فرآیندی که به دنبال ایجاد، جمع آوری و افزایش منابع مالی یا سرمایه ای برای هر نوع مخارجی است، تامین مالی گویند. فروزنده، با بیان این که تامین مالی بنگاه ها از منابع درون یا بیرون آنها تامین خواهد شد، افزود: منابع درونی شامل سهامداران و منابع داخل شرکت و منابع بیرون بنگاه ها شامل بازار سرمایه، بانک، بیمه یا روش های استقراضی خارج از کشور خواهد بود. این عضو هیات علمی دانشگاه، تصریح کرد: معیارهای انتخاب روش تأمین مالی، ریسک کسب وکار، روش بهینه استفاده از هر روش، در دسترس بودن، هزینه تأمین مالی و دوره بازگشت سرمایه است. فروزنده با بیان این که منابع مالی در کشور از سه حوزه بانک، بازار سرمایه و بیمه تأمین می شود، گفت: نظام بانکی ما دارای دو بخش رسمی و غیررسمی است که معمولا می توانیم از بخش رسمی بانک ها و مؤسسات اعتباری در سه قالب تسهیلات، اعتبارات و اوراق مشارکت تأمین مالی داشته باشیم.
مدرس این کارگاه افزود: این تسهیلات شامل عقود مبادله ای، مشارکتی و قرض الحسنه و اعتبارات مثل صدور ضمانتنامه، LC و اعتبارات اسنادی داخلی است.
فروزنده در توضیح  بخش غیر رسمی نیز گفت: این تسهیلات انواع مختلفی مانند فروش اقساطی، جعاله، مرابحه، اجاره به شرط تملیک و.... دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: به طور کلی سه نوع بازپرداخت برای اعتبارات بانک ها وجود دارد که شامل باز پرداخت اصل و سود به طور یکجا و باز پرداخت اصل و سود به صورت اقساطی و گاهی نیز ترکیبی از دو نوع است مانند مشارکت مدنی.
وی تصریح کرد: نکته ای که در نوع اول (مضاربه) وجود دارد این است که اگر بانک اعلام کند که 20 درصد مبلغ وام را در حساب جاری بدون دسته چک بلوکه و پس از تسویه آن را آزاد می کند، در حقیقت نرخ بهره مؤثر وام به 5/22 درصد افزایش می یابد و در نوع دوم ( وام با بازپرداخت اقساطی) نیز اگر بانک شرایطی مانند نوع اول را اعلام کند، نرخ بهره مؤثر وام به 5/ 27 درصد افزایش پیدا خواهد یافت.
 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با بیان این که سال های قبل بخشنامه ای تحت عنوان افزایش جریمه بانک ها به صورت پلکان،ی مخصوص وام های بالاتر از 50 میلیون تومان وجود داشت که میزان جریمه این طرح تا دو ماه 6 درصد، از دو تا شش ماه 8 درصد و بعد به ز شش ماه 10 درصد بود، افزود: اما طی بخشنامه شماره 184847/ 94 بانک مرکزی مورخ 7/7/1394 حذف نرخ های وجه التزام تأخیر تأدییه دین به صورت پلکانی بر اساس طبقه مطالبات در دامنه 6 الی 14 درصد به علاوه نرخ سود تسهیلات و تعیین نرخ وجه التزام واحد برای تمامی طبقات مطالبات به میزان نرخ سود بر مبنای عقود مشارکتی به علاوه 6 درصد، با توجه به مشکلات اقتصادی لغو می گردد.  وی تأمین مالی از منابع خارجی را شامل روش های قرضی و غیر قرضی دانست و تصریح کرد: روش های قرضی شامل تأمین مالی پروژه ای و تأمین مالی شرکتی و روش غیر قرضی از طریق سرمایه گذاری مستقیم یا غیر مستقیم و تجارت متقابل انجام می شود. فروزنده سرمایه گذاری مستقیم را شامل تملک، سرمایه گذاری مشترک، مشارکت در تولید و... و تأمین مالی پروژه ای را شامل فاینانس، یوزانس، خطوط اعتباری و وام های بین المللی ذکر کرد. این استاد دانشگاه در ادامه درتعریف (LC)  گفت: LC تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده و تعهد می شود که میزان پرداختی خریدار به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید. وی  امکان کنترل تاریخ حمل و تحویل نهایی کالا، تخصیص اسناد حمل مطابق با مفاد موافقت اولیه تحت شرایط قرارداد میان طرفین و... را از جمله مزایای LC عنوان کرد. عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد در تعریف فاینانس نیز گفت: در این روش یک بانک یا مؤسسه تجاری خارجی وامی را به منظور عملیات معینی به کشور یا شرکت مشخصی پرداخت کرده و در واقع کنترلی روی هزینه کردن آن ندارد و در سر رسیدهای تعیین شده اصل و فرع آن را از طرف قرارداد و یا بانک تضمین کننده قرارداد، دریافت می کند. فروزنده، افزود: در این روش نرخ سود تسهیلات معمولا نرخ لایبور – این نرخ بهره، میانگینی است از نرخ بهره میان بانکی که توسط موسسه BBA  ساعت 11 صبح هر روز انتشار می یابد- است. این استاد دانشگاه، در ادامه در تعریف ریفاینانس نیز گفت: ریفاینانس حداکثر یکساله و نرخ بهره آن نیز لایبور است به علاوه حاشیه سود دو درصد. فروزنده تصریح کرد: از دیگر روش های تأمین مالی، تأمین از طریق روش های مختلف افزایش سرمایه مانند افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و روش های دیگر آن تأمین مالی از طریق تبدیل به شرکت سهامی عام و  همچنین از طریق پذیرش شرکت در سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد. وی در ادامه این کارگاه به بیان طبقه بندی بازار بورس و فرابورس، همچنین ابزارهای جدید تأمین مالی مانند صکوک و... پرداخت.
 
 
آلبوم تصاویر 2038-9-95