تاریخ : چهارشنبه 26 آبان 1395
کد 1103

در جلسه کارآفرینی، ایده پردازی و تغییر مطرح شد؛ تا زمانی که تفکرمان را تغییر ندهیم کارآفرین نخواهیم شد/ کارآفرینی یک فرآیند است نه یک نتیجه

در جلسه کارآفرینی، ایده پردازی و تغییر مطرح شد؛ تا زمانی که تفکرمان را تغییر ندهیم کارآفرین نخواهیم شد/ کارآفرینی یک فرآیند است نه یک نتیجه

جلسه پرسش و پاسخ با موضوع کارآفرینی، ایده پردازی و تغییر تفکر به همت معاونت بانوان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.
جلسه پرسش و پاسخ با موضوع کارآفرینی، ایده پردازی و تغییر تفکر به همت معاونت بانوان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه محمد حسن شهشهانی، عضو هیات علمی دانشگاه شیخ بهایی با بیان اینکه در زمینه کارآفرینی سه نوع تفکر سنتی وجود دارد، گفت: این نوع تفکرها که از تلقی فرد نسبت به زمان و تغییر حاصل می شود، شامل تفکر گذشته نگر، آینده نگر و حال نگر می باشد.
وی افزود: افرادی که دارای تفکر حال نگر هستند در جای خود، درجا می زنند زیرا با تفکر باری به هر جهت، پیشرفتی به دست نمی آید.
این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه در جامعه امروزی شاهد رشد تفکر حال نگری در بین  افراد به ویژه جوانان و کارمندان هستیم در صورتی که، حال نگری موجب پایین آمدن بازدهی خواهد شد.
وی تصریح کرد: مدیرانی که تفکر گذشته نگر دارند نیز، همانند قطاری هستند که از طریق آخرین واگن خود هدایت می شوند و این افراد درباره اینکه کجا بوده اند اطلاعات خوبی داشته اما ذهنیتی درباره اینکه به کجا می خواهند برسند ندارند و به همین دلیل دوره تفکر مذکور به پایان رسیده است و این دو نوع تفکر ارتجاعی و متحجرانه هستند.
 این مدرس دانشگاه، افزود: افراد آینده نگر نیز با داشتن دید و تصویر از آینده فردای خود را پیش بینی کرده و با این تصویر گام به گام برای نیل به هدف خود اقدام می کنند.
شهشهانی ضمن بیان اینکه افرادی که دارای تفکر آینده نگر بودند تا سال 1980 میلادی پیشرفت کرده و به موفقیت هایی نیز دست پیدا می کردند، تصریح کرد: امروزه چون همه افراد پیش بینی می کنند، اغلب پیش بینی ها اشتباه شده و با این تفکر پیشرفتی، حاصل نمی شود.
 عضو کمیته مشورتی معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان افزود: باید هدف مدیریت و برنامه ریزی، آفریدن هر چه بیشتر آینده باشد و فرد آینده ساز، خوبی و بدی را تابعی از زمان ندانسته و به این موضوع می اندیشد که با زمان چه کند.
شهشهانی افزود: سرنوشت انسان تا حد زیادی در گروی کارهایی است که خود انجام می دهد نه وقایعی که بر ما حاصل می شود. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با ترسیم چشم انداز خود در ده سال آینده، گام های فعلی خود را آگاهانه و در جهت نیل به هدف بر خواهیم داشت.
 وی رشد را حرکت به سوی مرحله خواستنی تری از حیات تعریف نمود و افزود: خداوند خواسته است که تمامی انسان ها در جایگاه رشد قرارگرفته و آزاد باشند و افرادی که که خواهان رشد نیستند  قصد رسیدن به مرحله بالاتر را ندارند.
کارآفرینی یک فرآیند است نه یک نتیجه و هیچ فردی کارآفرین به دنیا نمی آید
شهشهانی با بیان اینکه کارآفرینی به معنای آغاز یا رشد یک شرکت از طریق مدیریت نوآورانه بوده و اصولا کارآفرینی یک فرآیند است نه یک نتیجه و هیچ فردی کارآفرین به دنیا نمی آید، تصریح کرد:   نو آوری، خلاقیت، اعتماد به نفس، مخاطره پذیری و... از ویژگی های فرد کارآفرین است.
عضو کمیته مشورتی معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان، در پاسخ به این سوالات که چرا فقط عده ای از افراد قادر به تشخیص فرصت های کسب سود بوده و تنها معدودی از آنها از این فرصت ها بهره برداری می کنند نیز، گفت: شانس به معنای آمادگی به اضافه فرصت است و تنها فرصت ها برای همه انسان ها به وجود می آیند تا زمانی که به کم کاری خود معتقد نیستیم، فرصت های به وجود آمده را درک نمی کنیم.
 وی در ادامه دو نوع مدل برای کارآفرینی معرفی نمود که شامل الگوی « فرای» و مدل« فوگل و نیاوالی» است. شهشهانی، مدل اول را شامل عوامل پیشینه، عوامل تسریع کننده، عوامل توانبخش و بعد فرصت ها ذکر کرد و مدل دوم را نیز تابعی ازچهار عامل دانست که شامل سیاست های دولت برای ایجاد فرصت ها، شرایط اقتصادی اجتماعی که تمایل به سرمایه گذاری ایجاد کرده و با بدست آوردن مهارت های شغلی به توانایی رسیده و مجموع این عوامل احتمال خلق یک سرمایه گذاری را به وجود خواهد آورد، ذکر نمود و تصریح کرد: در آخر با حمایت های مالی و غیر مالی، به پولی رسیده و آنرا در راه کسب و کار خود مصرف خواهیم کرد.
 این مدرس دوره های کارآفرینی، الگوی فوگل و نیاوالی را الگوی فرصت طلبانه و الگوی فرای را الگوی کارآفرینانه خوانده و افزود: الگوی اول در کارهای تولیدی و مدل دوم در بخش های خدماتی موثر خواهد بود. این استاد دانشگاه، در پایان در تعریف کارآفرین گفت: کارآفرین کسی است که یک ایده نو را با قبول مخاطره به محصول یا خدمت تبدیل کرده و با عرضه آن به بازار، کسب و کار خود را رشد می دهد. شهشهانی تاکید کرد: در کارآفرینی حتما خلق ثروت وجود دارد و لازم است با امکانات موجود به گونه ای قدام کرد که بتوان از دل آن ثروت جدیدی، تولید نمود. 
 
آلبوم تصاویر 1991-8-95