تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1395
کد 1097

در هشتمین جلسه کمیسیون صنایع عنوان شد: عدم ثبات در قوانین؛ مشکل عمده اقتصاد کشور

در هشتمین جلسه کمیسیون صنایع عنوان شد: عدم ثبات در قوانین؛ مشکل عمده اقتصاد کشور

هشتمین جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت بررسی ماده 4 و 5 قانون بهبود فضای کسب و کار و گزارشی از همایش تثبیت نرخ ارز در تالار هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
هشتمین جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت بررسی ماده 4 و 5 قانون بهبود فضای کسب و کار و گزارشی از همایش تثبیت نرخ ارز در تالار هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان  برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق  بازرگانی اصفهان ،رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:  بهبود فضای کسب و کار به طور قطع امنیت اقتصادی را  برای سرمایه گذاری  در کشور پدید می آورد؛ متاسفانه در اقتصادکشور با مشکلات فراوانی مواجه هستیم و این معضلی است که بسیاری از اقتصاددانان نیز تاکنون بارها به آن اشاره کرده اند.
مرتضی بیشه تصریح کرد: برای ایجاد امنیت اقتصادی باید امنیت سیاسی در کشور وجود داشته باشد و مواردی مانند رفع موانع تولید، شفافیت قوانین و مقرارات ،ثبات قوانین بلندمدت، رقابت پذیر بودن کسب و کار ، انحصار نشدن کسب و کار توسط نهادها ، ثبات پولی و ارزی ، شفافیت سیستم بانکی از جمله راهکارهایی هستند که هستند که در لوای ایجاد امنیت سیاسی در جامعه پدید می آید.
بیشه بیان کرد: در دولت قبلی اختلاس های بسیاری صورت گرفت و بسیاری از سرمایه ها نابود شد و حتی جوانان تحصیل کرده به دلیل شرایطی که پدید آمد به کشورهای خارجی مهاجرت کردند ، در دولت قبل توسعه سرمایه گذاری انجام نشد و با تغییر مداوم قوانین و مقررات متاسفانه شاهد رشد اقتصادکشور نبودیم اما خوشبختانه در دولت تدبیر و امید تورم کنترل شد و درواقع از آن سقوط اقتصادی دولت قبلی نجات پیدا کردیم.
رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان  گفت: ارتباط با کشورهای خارجی برای رهایی از بحران اقتصادی ضروری است؛ امروزه اقتصاد کشور در بحران به سر می برد و ما  در عصر یخبندان اقتصادی زندگی می کنیم .
رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: اقتصاددانان در مقاله های خود بر این باور هستند که مشکلات اقتصاد کشور ما بیشتر به دلیل مشکلات سیاسی و عدم ثبات اقتصادی است از این رو نیاز به یک اجماع و همبستگی در اهداف کلان اقتصادی کشور احساس می شود و تا زمانی که تصمیم گیری های سیاسی و اقتصادی در کشور به درستی صورت نگیرد نباید انتظاری به بهبود وضعیت اقتصاد کشور داشته باشیم و زمینه برای سرمایه گذاری های جدید نیر فراهم نخواهد شد.
بیشه گفت: عدم همبستگی در قوای سه گانه برای اهداف مشخص اقتصادی به منظور رفع بحران اقتصاد کشور اقتصاد کشور را غیر رقابتی کرده است؛ متاسفانه مسا یل سیاسی مانع از برقراری این تعاملات به منظور سرمایه گذاری در اقتصاد کشور شده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه شاخص های رتبه جهانی کسب و کار در ایران از 118 به 120 رسیده است اظهار کرد: فضای کسب و کار کشور در حال حاضر یک فضای نامطمن و غبار آلود برای تصمیم گیری سرمایه گذاران هستند و آنها را بلاتکلیف کرده است .
وی ادامه داد: مواردی مانند قاچاق کالا، عدم شفافیت قوانین ، نفود نهادهای دولتی و غیر دولتی ، تغییر تعرفه ها، سیستم بانکی ، چند نرخی بودن ارز از جمله مسایلی است که خارج از توان مدیران اقتصادی بنگاه ها به منظور رشد اقتصاد کشور است.
بیشه افزود: طبق ماده 4 قانون بهبود فضای کسب و کار  اتاق ها موظف هستند به منظور اطلاع سیاست گذاران از وضعیت فضای کسب و کار شاخص های ملی محیط کسب و کار را تدوین و به صورت سالیانه به تفکیک استان ها سنجش و اعلام کنند.
رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان مطرح کرد: طبق ماده 5 قانون بهبود فضای کسب و کار  اتاق های موظف هستند فهرست ملی تشکل های اقتصادی را تهیه و تغییرات آنها را اعلام و ان دسته از فعالیت هایی را که فاقد تشکل هستند برای ساماندهی و ایجاد ثبت تشکل های اقتصادی  زمینه لازم را ایجاد کنند.
بیشه با بیان اینکه فسادی که در جامعه وجود دارد مانع از رشد اقتصاد کشور می شود بیان کرد: کمیسیون بهبود فضای کسب و کار سه کمیته فعال شامل کمیته برنامه ریزی و پایش شاخص های کسب و کار ، کمیته تجزیه و تحلیل قوانین و مقرارات بانکی و کمیته حقوق و پارلمانی است زیر مجموعه خود دارد و ما دو پروژه در استان به منظور بهبود فضای کسب و کار تعریف کرده ایم.
وی گفت: نخستین پروژه شامل آمارگیری از واحدهای تعطیل شده و نیمه تعطیل شده و واحدهای زیان ده  و در حال فعالیت در استان است؛ درواقع ما به دنبال این هستیم که تمامی این واحدها شناسایی شوند و علت تعطیلی و مشکلات آنها شناسایی شده و این شاخص ها را به دست آوریم.
بیشه تصریح کرد: پروژه دیگر شامل بررسی شاخص های ده گانه در محیط کسب و کار مربوط به بخش های مختلف است تا شاخص های فرار سرمایه در استان اصفهان را به دست آوریم.
رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: لیست بخشی از فعالیت های پژوهش های مجلس را دراستان مطالعه کردیم و قرار است در این ماه با مرکز پژوهش های مجلس جلسه ای داشته باشیم تا بتوانیم همکاری متقابلی با این مرکز برقرار کنیم.
بیشه خاطرنشان کرد: بسیاری از اقتصاددانان نسخه هایی را برای بهبود فضای اقتصاد می پیچند اما متاسفانه در صحنه واقعیت و از نزدیک با مشکلات اقتصادی مواجه نشده اند.
وی ادامه داد: برای بهبود فضای کسب و کار با یکسری مشکلات زیرساختی در کشور مواجه هستیم درواقع باید نظام ساختاری تامین اجتماعی رقابت پذیر شده ونظام رایانه ای، سیستم بانکی ، مشکل عقود اسلامی، وجود بوروکراسی اداری  و نظام فرهنگی  حاکم بر اقتصاد کشوراصلاح شود.
عزم جدی برای رفع موانع کسب و کار
در ادامه جلسه نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق اصفهان نیز بیان کرد: اجماع و همبستگی در کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان برقرار شده است و تمامی مشکلات در زمینه های مختلف بررسی شده و کمیته ای به نام کمیته صیانت از سرمایه گذاری های انجام شده تشکیل شده است.
مجتبی ملااحمدی با بیان اینکه مشکلات بیشتر در زمینه بیمه ، مالیات و بانک هاست تصریح کرد: مشکلات که به طور قطع در محیط کسب و کار فراوان است اما متاسفانه اراده ای برای رفع آنها وجود ندارد و ما نباید به کمک دولت امیدوار باشیم بلکه تمامی مدیران استانی باید همت کرده و به دنبال حل معضلات باشند.
ملااحمدی گفت: تک نرخی شدن ارز باید حتما اجرا شود تا شفافیت اقتصادی برای سرمایه گذاری در کشور ایجاد شود و دولت به دلیل اینکه منابع ثابتی را برای تک نرخی شدن ندارد به این سمت نرفته است .
وی مطرح کرد: اکثر اقتصاددانان می گویند دولت باید تا بهمن ماه نرخ ارز را افزایش داده و تک نرخی کرده و به 3هزار  و 800 دلار برساند.
اتاق های بازرگانی پیشرو در  بهبود کسب و کار
در ادامه این جلسه احمد دادوند عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: باید اتاق بازرگانی های کل کشور برای رفع مشکلات موجود با یکدیگر اجماع و همبستگی داشته باشند و مسایل کسب و کا ر را به صورت مکتوب به دولت و مجلس ارایه کنند.
دادوند تصریح کرد: موانع کسب و کار اگر برطرف نشود مسایل دیگر نیز حل نخواهد شد در این بین اتاق بازرگانی اصفهان باید پیشرو باشد و با تشکیل جلسات متعدد پیرامون موانع موجود در مسیر کسب و کار اطلاعات لازم را به دولت ارایه دهد. 
سامان دهی تشکل های اقتصادی
مهدی مسایلی مسوول کمیته خدمات فنی و مهندسی کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز بیان کرد:  بحث سامان دهی تشکل ها بسیار اهمیت دارد و در ماده 4 و 5 قانون بهبود فضای کسب و کار اشاره شده که اگر تشکل های موازی وجود دارد باید تمامی آنها سامان دهی شوند و آنهایی که تشکل ندارند نیز باید تشکل دار شوند.
وی تصریح کرد: دو مشکل عمده وجود دارد نخست اینکه نباید زیاد از حد به حرف اقتصاددانان توجه می کنیم و دوم اینکه در بحث تحقیق ما همیشه به دنبال همکاری با دانشگاهیان هستیم این درحالی است که نسخه بهبود کسب و کار در دانشگاه پیچیده نمی شود بلکه باید توسط فعالین اقتصادی راهکاری بهبود کسب و کار ارایه شود.
تاسیس بانک خصوصی برای فعالان  اقتصادی
ابراهیم حبیب اللهی ، مسوول کمیته فلزات گران بها کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: باید بوروکراسی اداری در سطح استان اصفهان تسهیل شود و دیگر اینکه باید یک بانک خصوصی توسط اتاق بازرگانی تاسیس شود و سرمایه های فعالین اقتصادی تحت پوشش این بانک قرار گرفته و به تمامی اعضا خدمات لازم ارایه شود.
بررسی مصرف آب در صنایع فولاد
آرش انتظامی  مسوول کمیته فولاد اتاق بازرگانی اصفهان نیز اظهار کرد: در کمیته فولاد مصرف آب در صنعت فولاد استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است و این موضوع با کارشناسان کمیسیون کشاورزی و مسوولان ذوب اهن و فولاد مبارکه مطرح شده و این دو شرکت در این راستا اقدامات مناسبی انجام داده اند.
انتظامی بیان کرد: همچنین  در کمیته فولاد استان درباره مصرف آهن قراضه و مساله تضاد منابع زنجیره ای فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی مورد بررسی قرار گرفت.
 
آلبوم تصاویر 1986-8-95