تاریخ : يکشنبه 18 مهر 1395
کد 1048

به همت معاونت امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان؛ همایش آموزشی آشنایی با اجزای تشکیل دهنده صورت های مالی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

به همت معاونت امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان؛ همایش آموزشی آشنایی با اجزای تشکیل دهنده صورت های مالی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان، به منظور توانمند سازی فعال سازی فعالان اقتصادی به ویژه بانوان کارآفرین اقدام به برگزاری جلسه آشنایی با اجزای تشکیل دهنده صورت های مالی و تحلیل مقدماتی آن نمود.

معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان، به منظور توانمند سازی فعال سازی فعالان اقتصادی  به ویژه بانوان کارآفرین اقدام به برگزاری جلسه آشنایی با اجزای تشکیل دهنده صورت های مالی و تحلیل مقدماتی آن نمود.

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی  اصفهان در این جلسه امیر ناصر دخانی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، حسابرس معتمد دیوان محاسبات و کارشناس رسمی دادگستری، با مروری بر چرخه حسابداری از ابتدا تا انتها، به بیان نقش استانداردهای حسابداری در چرخه تهیه صورت های مالی و بررسی اقلام تشکیل دهنده صورت های مالی در موسسات تولیدی، بازرگانی و خدماتی پرداخت. وی در ابتدا با بیان وظیفه حسابداری گفت: هدف اولیه حسابداری فراهم نمودن اطلاعات سودمند به منظور تصمیم گیری های اقتصادی است.

دخانی، تهیه جدول منابع و مصارف ماهیانه، کنترل محاسبات اقلام مندرج در صورت حساب های تایید شده، تهیه بودجه سالانه بر اساس اهداف و برنامه های مدیریت عالیه مجموعه، تهیه صورت های مالی شرکت در پایان سال مالی را از جمله وظایف مسوول مالی  شرکت ها عنوان کرد.

 وی اصول حسابداری را شامل اصل بهای تمام شده، اصل تحقق، اصل تطابق و اصل افشا دانست و افزود: در حال حاضر صورت های مالی هسته اصلی منابع اطلاعات مالی را تشکیل می دهند، بنابراین باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند.

 عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، مجموعه کامل صورت های مالی را دارای اجزایی از قبیل صورت های مالی اساسی مانند ترازنامه که نشان دهنده وضعیت مالی سازمان و حاوی صورت دارایی ها و تفاوت این دو یعنی حقوق صاحبان سرمایه در یک مقطع زمانی مشخص است، دارایی های جاری، دارایی های غیر جاری، بدهی ها و  سرمایه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، تغییرات حقوق صاحبان سرمایه و صورت جریان وجوه نقد ذکر کرد.

 دخانی در توضیح صورت سود و زیان گفت: یکی از اهداف اصلی صورت های مالی، ارایه اطلاعاتی درباره عملکرد مالی سازمان است که ارایه این اطلاعات از طریق تهیه صورت سود و زیان، گردش حساب سود و زیان انباشته و صورت سود و زیان جامع ممکن است. وی افزود: در بررسی صورت سود و زیان توجه به مبلغ درآمد عملیاتی، مجموع مبلغ سایر اقلام عملیاتی، مجموع مبلغ سایر اقلام غیر عملیاتی و سود و زیان عملیات در حال تداوم، مبلغ سود و زیان عملیات متوقف شده، سود و زیان خالص و سود پایه هر سهم، ضروری است.

دخانی  تصریح کرد: صورت سود و زیان جامع نیز باید سود و زیان خالص دوره مالی طبق صورت سود و زیان، سایر درآمدها و هزینه های شناسایی شده به تفکیک، تعدیلات سنواتی مشتمل بر آثار انباشته، تغییر در رویه های حسابداری  و اصلاح اشتباه را نشان دهد.

همچنین صورت جریان وجوه نقد نیز باید منعکس کننده جریان های نقدی طی دوره تحت سر فصل های اصلی فعالیت های عملیاتی، بازده سرمایه گذاری ها و سود پرداختی بابت تامین مالی، مالیات بر درآمد، فعالیت های سرمایه گذاری و فعالیت های تامین مالی باشد.

 این حسابرس معتمد دیوان محاسبات، انتخاب ارقام و اطلاعات، مقایسه و تعیین رابطه بین آنها و ارزیابی حاصل از آن را  تجزیه و تحلیل مالی خواند و افزود: تجزیه و تحلیل شامل سه مرحله انتخاب ارقام و اطلاعات مربوط، مقایسه، تنظیم و مشخص کردن روابط بین ارقام و ارزیابی، تفسیر و نتایج حاصل از مرحله دوم، می باشد.

 دخانی گفت: در تجزیه و تحلیل مالی از چهار روش اصلی استفاده می شود که شامل تجزیه و تحلیل درونی یا عمودی، تجزیه و تحلیل مقایسه ای، تجزیه و تحلیل سرمایه در گردش و خطر سنجی است.

وی افزود: خطر(ریسک) به پیش آمد هایی اطلاق می شود که موسسه ای را با ناتوانی در تأدیه دیون و تحمل زیان مواجه می سازد و خطر سنجی، از فنون و مطالعاتی است که به ما در پیش بینی این دو عامل کمک می کند.

آلبوم تصاویر 1946-7-95