تاریخ : يکشنبه 21 شهريور 1395
کد 1004

نهمین نشست کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان به ارزیابی عملکرد یک سال گذشته ی این کمیسیون اختصاص یافت

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت:نبود فاز برنامه ریزی برای اجرایی کردن برنامه و نبود برنامه های عملیاتی از بزرگترین مشکلات در سطح کلان تصمیم گیری است .

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت:نبود فاز برنامه ریزی برای اجرایی کردن برنامه و نبود برنامه های عملیاتی  از بزرگترین مشکلات در سطح کلان تصمیم گیری  است .
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،«حمیدرضا قلمکاری»  در نهمین نشست کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان ،کاربرد سلایق و عقاید مختلف را درطرح ریزی عامل ارتقای  کیفیت برنامه ها و طرح های تدوین شده توسط این کمیسیون دانست و اظهار داشت :آنچه امروز کمیسیون به عنوان فعالیت های یک سال گذشته ی خود پیش رو دارد ثمره ی تلاش اساتید برجسته ی دانشگاهی و  فعالان صنعت کشاورزی است .
 قلمکاری افزود : خوشبختانه فعالیت ها ،کنشگری ها و برنامه های صورت گرفته در کمیته های هفتگانه ، نام کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان را در سطح استان و کشور مطرح ساخته به نحوی که کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی ایران خواستار بازدید و بهره گیری از  چگونگی ایجاد این کنشگری ها و فعالیت ها شده است .
وی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی  بیان کرد : در این قانون ، اتاق های بازرگانی به عنوان مشاور قوای سه گانه معرفی شده اند و این کمیسیون  هم برای انجام وظیفه ی ذاتی خود با بهره گیری از اساتید برجسته ی دانشگاه، متخصصین حوزه های مختلف کشاورزی و فعالان این صنعت و با استفاده از مدل برنامه ریزی استراتژیک مختص خود پای در این میدان گذاشته است .
وی اضافه کرد: تنها در طول یک سال گذشته 301 عضو ثابت کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی 7 هزار نفر ساعت کار تخصصی انجام داده اند که ثمره ی آن 11 طرح علمی و عملی قابل دفاع است .
وی  افزود : به عنوان اتاق فکر قوای سه گانه دو رویکرد را دنبال می کنیم ؛ نخست آن که چالش های موجود را بر اساس اولویت در کمیته های هفتگانه مورد نقد و بررسی قرار می دهیم و دوم آن که  راهکارهای برون رفت از چالش ها را در  قالب یک برنامه ی اجرایی مدون و در راستای بهبود مستمر فضای کسب و کار در اختیار قوای سه گانه قرار می دهیم .
وی با بیان اینکه در کمیسیون کشاورزی،  آب و محیط زیست اتاق بازرگانی چشم انداز متقن و علمی وجود دارد که در نهاد های کلان تصمیم گیری شاهد آن نیستیم اظهار داشت : هفت کمیته تخصصی و کارگروه هایی که ذیل آن تشکیل شده اند در چار چوب بیانیه ماموریت خود  فعالیت می کنند که این بیانیه ی ماموریت ها بر اساس اجماع نظر متخصصان،اساتید دانشگاه و فعالان اقتصادی تدوین گردیده است .
قلمکاری گفت : اگر کشاورزی جایگاه اصلی خود را بیابد به تبع آن مشکلات آب، محیط زیست و امنیت غذایی نیز مرتفع خواهد شد و این موضوع نشان از اهمیت بالای صنعت کشاورزی و بخش های زیر مجموعه ی آن دارد .
بزرگی: تلاش کردیم به جای شعار و جمع کردن جزوات ،کار عملیاتی انجام دهیم
سعید بزرگی نایب رییس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به صحبت ها و مصوبات 8 جلسه ی گذشته گفت : در اولین جلسه ی کمیسیون  بر استفاده از یک چارچوب علمی ، جهت تدوین برنامه های راهبردی تاکید شد که خوشبختانه امروز و پس از گذشت یک سال می توان گفت که به این مهم دست یافته ایم .
وی با بیان اینکه در کمیسیون تلاش شده است تا به جای سر دادن شعار و جمع کردن جزوه به سمت کارهای عملیاتی حرکت شود گفت : آمار های یک سال گذشته نشان می دهد که 81.1 درصد مصوبات کمیسیون به صورت کامل تحقق یافته و 15.1 درصد نیز در حال انجام است ؛ همچنین2 تا 3 درصد مصوبات به دلیل شرایط خاص از مراحل  اجرا کنار گذاشته شده اند که این حجم از فعالیت های عملیاتی قابل تقدیر است .
 مسعود  عبدللهی نایب رییس دیگر کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه طرح حمایت از طرح ها و ایده های کشاورزی یک نوآوری محسوب می شود،گفت : طرح های پیشنهادی انرژی مضاعفی را به بدنه ی کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تزریق کرد .
عبدللهی با اشاره به اینکه 35 طرح پیشنهادی به کمیته ی راهبردی کمیسیون ارسال شده است گفت: طرح های ارسالی پس از تطبیق با اهداف کمیسیون به کمیته های هفتگانه جهت بررسی و اختصاص بودجه ارسال می شوند و پس از انجام مطالعات کامل و تدوین در قالب یک بسته ی پیشنهادی به مسئولین اجرایی تقدیم خواهد شد .
مهمترین اولویت کمیته ی آب اجرای طرح " احیای زاینده رود از سرآب تا پایاب است 
طاهری مسوول کارگروه تامین، توسعه و استحصال آب به عنوان نماینده ی کمیته ی آب  با اشاره به کاهش سرانه ی آب تجدید پذیر در ایران  گفت: مطابق با استاندارد های جهانی اگر کشوری بیش از 40 درصد منابع آبی خورد را مورد استفاده قرار دهد وارد بحران آب می شود و این درحالی است که ایران در حال حاضر 110 درصد از منابع خود را مورد استفاده قرار داده است .
طاهری کارگروه تامین  توسعه و استحصال آب ، کارگروه مصرف بهینه ی آب و کارگروه فرهنگی را سه بخش مهم کمیته ی آب دانست و ادامه داد : طرح نجات زاینده رود از سرآب تا پایآب مهمترین طرح کمیته ی آب است که با جدیدت تمام پیگیری می شود .
عضو کمیته ی آب ادامه داد : دفتر نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب نیز در حال شکل گیری است و ما در صدد هستیم تا این طرح را مانند طرح احیای دریاچه ی ارومیه در سطح کلان معرفی کنیم .
ارتباط خوبی را بین دانشگاه و کمیته ی تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی  برقرار شده است 
مسعود برهانی نماینده ی کمیته ی تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی نیز در این جلسه گفت : سیاست گذاری و برنامه ریزی در راستای ارتقاء بهره وری در تولیدات زراعی ، باغی ،گلخانه ای و صنایع تبدیلی یکی از مهمترین مولفه های بیانیه ی ماموریت کمیته ی تولیدات کشاورزی بوده و ما تلاش کرده ایم که در این مسیر حرکت کنیم .
برهانی افزود : ارتباط خوبی را با دانشگاه ها برقرار نموده ایم که این امر می تواند ما را در نیل به اهداف مطرح شده در بیانیه ی ماموریت ها یاری دهد.
محمد نصر مسئول کمیته ی دانش و تکنولوژی های نوین کشاورزی در این نشست گفت: این کمیته با ایده آل ها و اهداف پیش بینی شده فاصله دارد و همه باید برای رسیدن به شاخص های مطرح شده و تحقق اهدافی که برای این کمیته مشخص گردیده همکاری داشته باشند .
وی ادامه داد: با این وجود کمیته ی دانش و تکنولوژی های نوین کشاورزی این پتانسل را دارد تا در صورت افزایش همکاری ها به یک الگو تبدیل شود.
نصر تعداد جلسات برگزار شده در این کمیته را 12 و خروجی آن را 22 مصوبه دانست و تصریح کرد: تولید بذر هیبرید سبزی و صیفی ، تولید جلبک در آب های شور، تغییر ارقام سیب درختی سمیرم و تولید بیودیزل ها از پسماند روغن های رستورانی از جمله ی طرح های مطرح شده در کمیته ی تکنولوژی های نوین کشاورزی است چالش شیر اولین گام عملیاتی کمیته ی دام ، طیور  و آبزیان
مهدی بابائی مسئول کمیته ی دام ، طیور و آبزیان و صنایع تبدیلی در این نشست گفت: در راستای تحقق مولفه های مطرح شده در بیانیه ی ماموریت این کمیته با اتحادیه ها ، تعاونی ها وسازمان های مردم نهاد در حیطه ی دام ، طیور و آبزیان تعاملات سازنده ای را برقرار نموده ایم .
وی با بیان اینکه  34 نفر از متخصصین و چهره های برجسته ی علمی این کمیته را همراهی می کنند ادامه داد : در یک سال گذشته 10 جلسه و 23 مصوبه با حضور اکثریت اعضا داشته و چالش های اساسی و مهم موجود در این زمینه را مورد آسیب شناسی قرار داده ایم .
 بابایی افزود : افزایش مصرف سرانه ی شیر و ارتقاء کیفیت شیر از جمله راهکارهای غلبه بر معضل شیر می باشد که کمیته ی دام ،طیور و آبزیان در صدد است آن را تبدیل به یک طرح عملیاتی کند  
بررسی فرصت های کشاورزی در روسیه و اوکراین توسط کمیته ی بازرگانی و کشت فراسرزمینی
محمد صادقی مسوول کمیته ی بازرگانی و کشت فراسرزمینی در این جلسه با تاکید بر اینکه ایران 57 درصد محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را وارد می کند گفت: قبل از اینکه به فکر صادرات محصولات کشاورزی به سایر کشور ها باشیم باید افزایش تولید محصولات کشاورزی و لحاظ کردن استاندارد های جهانی را مد نظر قرار دهیم .
وی عدم اصولی بودن فعالیت های کشاورزی را مانعی برای توسعه ی صادرات کشاورزی دانست و ادامه داد: برای کشت برون مرزی و صادرات محصولات کشاورزی دو سفر خارجی به اوکراین و  روسیه داشته ایم و توانستیم این کشورها را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم .
امینی دبیر کمیته ی بازرگانی و کشت فراسرزمینی نیز در این جلسه اظهار داشت : این کمیته دارای 23 عضو می باشد که در طول یک سال گذشته 12 جلسه را در سطح کمیته و 27 جلسه درسطح کارگروها برگزار نموده و خروجی آن 33 مصوبه بوده است.
وی درپایان افزود : مهمترین ویژگی جلسات برگزار شده در کمیته ی بازرگانی و کشت فراسرزمینی حضور افراد مهم کشوری نظیر رئیس و قائم مقام خانه ی کشاورز ایران  بوده است.
 مسوول کمیته ی محیط زیست: دشت سجزی و باتلاق گاوخونی در صورت عدم رسیدگی تبعات جبران ناپذیری دارد
رضا خلیلی ورزنه مسئول کمیته ی محیط زیست کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه نیاکان ما برای  خاک ،آب و هوا  احترام خاصی را قائل می شدند گفت: متاسفانه  در حال حاضر این عناصر به دلیل فعالیت های مخرب انسانی  وضعیت مطلوبی ندارند .
وی سه کارگروه محیط زیست ،منابع طبیعی ، و تغییرات اقلیمی  را سه محور اساسی کمیته ی محیط زیست دانست و ادامه داد: این کمیته دارای 27 عضو می باشد و در یک سال گذشته 12 جلسه به صورت ماهانه برگزار نموده  که حاصل آن 20 مصوبه بوده است.
 خلیلی ورزنه شناخت عوامل تهدید کننده ی انسانی را از موارد مطرح شده در بیانیه ی ماموریت های این کمیته عنوان و ادامه داد : دشت سجزی و خشک شدن تالاب گاوخونی در صورت عدم رسیدگی سریع می توانند مشکلات جبران ناپذیری را برای مردم اصفهان و سایر استان ها می باشد
لازم به ذکر است در پایان این جلسه از زحمات یک ساله ی اعضای این کمیسیون و کمیته های هفتگانه تجلیل شد.