تاریخ : دوشنبه 9 مرداد 1396
کد 1502

در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛ بی‌اعتنایی و ناآگاهی از خدمات هواشناسی خسارت‌های میلیاردی در پی دارد/ تغییر اقلیم در بروز چالش‌های کشور نقش اساسی داشته است

در شانزدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان چالش‌های هواشناسی استان موردبررسی و افزایش تعامل کشاورزان با اداره کل هواشناسی استان اصفهان در دستور کار قرار گرفت
در شانزدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان چالش‌های هواشناسی استان موردبررسی و افزایش تعامل کشاورزان با اداره کل هواشناسی استان اصفهان در دستور کار قرار گرفت
قلمکاری :بی‌اعتنایی و ناآگاهی از خدمات هواشناسی خسارت‌های میلیاردی در پی دارد
 حمیدرضا قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این  نشست بابیان اینکه ،تلاش در جهت بهبود فضای کسب‌وکار ، رسیدن به توسعه‌ی پایدار و حرکت به سمت تحقق اصل 44 قانون اساسی از مهم‌ترین رسالت‌های اتاق بازرگانی است اظهار داشت: تعامل گسترده‌تر و عمیق‌تر با سازمان هواشناسی می‌تواند این کمیسیون در راستای عمل به وظایف ذاتی خودیاری کند .
 قلمکاری خسارت 274 میلیارد تومانی به باغات استان سمنان ، خسارت 132 میلیارد تومانی  به باغات شیروان و خسارت800 میلیارد تومانی به باغات مرکبات و کیوی استان مازندران را نمونه‌هایی از بی‌اعتنایی یا ناآگاهی از اطلاعات هواشناسی عنوان و ادامه داد : نقش اطلاعات هواشناسی در توسعه‌ی پایدار ، امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی یک نقش کلیدی و موثر است و بر این اساس لازم است تا بیش‌ازپیش به آن توجه شود .
وی افزایش مطالبه گری از سازمان هواشناسی و محیط‌زیست را لازمه‌ی افزایش کمی و کیفی توزیع اطلاعات به ذینفعان دانست و افزود : خروجی‌های سازمان هواشناسی باید به‌صورت کاربردی‌تر در اختیار ذینفعان قرار گیرد و کمیسیون  این آمادگی را دارد تا در راستای تعامل هرچه بیشتر بین ذینفعان و اداره‌ی هواشناسی مشارکت داشته باشد .
وی افزود:آب و هواشناسی یک نیروی خلاق درکشورهای پیشرفته است اما در کشور ما سازمان هواشناسی به سازمانی مهجوری تبدیل‌شده و کمتر از اطلاعات مهم و حیاتی این سازمان در زندگی روزمره و ساخت پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود که همین امر خسارت‌های زیادی را بر پیکره‌ی اقتصاد کشور و محیط‌زیست تحمیل می‌کند .
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان بابیان اینکه بهینه‌سازی تولیدات ،افزایش بهره‌وری ،کاهش ریسک تولیدات و کمک به حفظ منابع طبیعی از اهداف هواشناسی در بخش کشاورزی است،گفت :در مسیر تحقق این اهداف مشکلاتی نیز نظیر  ناآشنایی و بی‌اعتمادی کاربران به سیستم‌های هواشناسی ، فقدان احساس نیاز کاربران نهایی به  اطلاعات ،تخصصی بودن متون و توصیه‌ها ،عدم شناخت کافی از مخاطرات جویِ بومی برای هر محصول  وجود دارد که باید برای رفع آن اقدام شود.
قلمکاری با تقدیر از طراحی و اجرای سامانه‌ی تهک ( توسعه‌ی هواشناسی کاربردی کشاورزی )که به‌منظور پیشگیری از افت کمی و کیفی محصولات کشاورزی عملیاتی شده است اظهار داشت : این سامانه می‌تواند  پاسخ گوی بسیاری از چالش‌ها و سؤالات کشاورزان باشد .
بیجندی : تغییر اقلیم در بروز چالش‌های کشور نقش اساسی داشته است
مجید بیجندی مدیرکل اداره کل هواشناسی استان اصفهان نیز در این نشست بابیان اینکه  در کشور شاهد چالش‌های جدی، نظیر  رشد جمعیت ، اسراف در منابع آب ،خشک شدن تالاب‌ها ، تغییر اقلیم ، نابودی جنگل‌ها و مراتع ،انقراض گونه‌های جانوری  هستیم،گفت : متأسفانه این چالش‌ها با شدت و وسعت بیشتری در استان اصفهان نمود پیداکرده است .
مدیرکل اداره کل هواشناسی استان اصفهان تغییر اقلیم را یک کلیدواژه‌ی اساسی در تغییرات آب‌وهوایی کشور توصیف و ادامه داد : اقتصاد آب ، چرخه‌ی هیدرولوژی آب ،شیوع آفات ، تحولات زیستگاه‌های جانوری ،آلودگی هوا، منابع انرژی ، گردشگری و سلامت همه و همه از واژه‌ی تکراری تغییر اقلیم تأثیرات زیادی را پذیرفته است .
وی اضافه کرد: 90 درصد بلاهای طبیعی و 75 درصد خسارات ناشی از بلاهای طبیعی نقش آب‌وهوایی دارد و اگرچه می‌توان این چالش‌ها و خسارات را پیش‌بینی کرد اما باید به یاد  داشت که پرهیز از بلاهای طبیعی غیرممکن است .
باید با شرایط به وجود آمده در اثر تغییر اقلیم سازگار شد
بیجندی برگزاری سمینارهایی تحت عنوان مقابله با سیل ، مقابله با زلزله و مقابل با گردوغبار را اقدامی غیر موثر توصیف  واضافه کرد :باید پذیرفت که هیچ راهی برای مقابله با این پدیده‌ها وجود ندارد و ما فقط می‌توانیم با استفاده از پیش‌بینی‌ها و هشدارها ، خود را با شرایط جدید سازگار و خسارات و خطرات ناشی از آن را کاهش دهیم
 مدیرکل اراده کل هواشناسی استان اصفهان بابیان اینکه سرمایه‌گذاری یک واحد پولی رفرنس جهانی دارد گفت :  با پیش‌بینی بلاهای طبیعی می‌تواند از بروز خساراتی معادل 5 واحد پولی که جامعه آن را می‌پردازد جلوگیری کرد .
بیجندی گرم شدن هوا و کاهش بارش‌ها را به معنای تغییر اقلیم دانست و ادامه داد : آرزو و تلاش ما کمک به مردم و عمل به وظیفه‌ی سازمانی است و در این راه مطالبه گری مردم و بخش خصوصی می‌تواند به ما کمک کند .
مدیریت بحران به مدیریت ریسک باید تغییر کند
بیجندی ادامه داد :الگوی بارش در مقیاس سطح و زمان تغییرات گسترده‌ای داشته و عمدتا بارش‌ها درزمانی اتفاق می‌افتد  که حاصلی برای محصولات کشاورزی ندارد .
مدیرکل اداره کل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر این‌که چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای خاتمه‌ی خشک‌سالی وجود ندارد،گفت :در حال حاضر پس از بروز بلاهای طبیعی و به‌جا ماندن تلفات و خسارات سنگین مدیریت بحران تشکیل می‌شود و به همین خاطر باید مدیریت بحران را به مدیریت ریسک تبدیل و از پایش ، پیش‌آگاهی ، پیشگیری و اقدام به‌موقع استفاده کنیم .
وی افزود : شاخص کوتاه‌مدت خشک‌سالی کشور در دهه‌های گذشته ابتدا نوزده  سال در نوسان بود و پس‌ازآن یازده سال به‌صورت مداوم منفی ثبت‌شده است ، همچنین در استان اصفهان هفده  سال پیاپی است که شاهد بروز خشک‌سالی در شاخه‌های مختلف هستیم.
بیجندی بابیان اینکه سازمان هواشناسی کشور مجهزترین دستگاه‌های هواشناسی و ابرکامپیوترهای کشور در اختیار  دارد،تصریح کرد : اطلاعات هواشناسی از طریق سایت و اپلیکشین اداره‌ی هواشناسی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و سازمان هواشناسی کشور از حیث فناوری و گسترش ارتباطات از سازمان‌های پیش رو است .
اداره‌ی هواشناسی همه‌ی آلاینده‌های زیست‌محیطی را پایش کند
 حاجی‌زاده متخصص آلودگی هوا و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بابیان اینکه اگر از  40 سال گذشته به گزارش‌های هواشناسی توجه می‌کردیم،امروز شاهد این حجم از آلودگی‌ها نبودیم گفت : متأسفانه در دهه‌های گذشته  صنایع بزرگ و پروژه‌ها عمرانی  بدون الحاقیه ی هواشناسی شکل‌گرفته‌اند و همین امر سبب شده است تا در بسیاری از نقاط کشور شاهد افزایش آلایندگی‌ها باشیم .
حاجی‌زاده با اشاره به تأثیرات آلاینده‌ها در سلامت انسان گفت:علاوه بر آلاینده‌های مرسوم ، پایش آلاینده‌های بسیار خطرناک درهوا ، نظیر هیدروکربن‌های عطری چند حلقه‌ای، ترکیبات آلی فرار، دیاکسین ها و فورانها، فلزات سنگین و بیوآیروسل ها نیز بسیار ضروری می‌باشد.
وی بابیان اینکه ذراتی که منشاء سوختی دارند و از خودروها و صنایع منتشر می‌شوند بسیار ریز بوده و حاوی ترکیبات خطرناکی هستند اظهار داشت : این نوع از آلاینده‌ها در مقایسه با ریز گردهایی با منشاء خاکی خطرناک‌تر هستند و باید برای کاهش انتشار آن‌ها اقدامات جدی وهمه جانبه‌صورت گیرد.
اصفهان 30 سال دیگر با 30 درصد کاهش بارش و یک درصد افزایش دما روبه‌رو می‌شود
 عابدی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به تحقیقات مشترک این دانشگاه و دانشگاه فلوریدای آمریکا گفت : مطالعات ما در خصوص آب‌وهوای اصفهان نشان می‌دهد که تا سه دهه‌ی آینده اصفهان شاهد افزایش  1/1 درجه‌ای هوا و کاهش 30 درصدی بارش‌ها خواهد بود .
وی ادامه داد :تحقیقاتی  محققان انگلیسی نیز نشان می‌دهد که هر،  یک درصد افزایش دما در یک منطقه باعث کاهش 12 درصدی منابع آب می‌شود و ازاین‌رو باید هم‌اکنون پیش‌بینی‌های لازم برای سال‌های آینده را اتخاذ کرد .
 عابدی افزود : تعمیم اطلاعات دانشگاهی به جامعه می‌تواند در این راستا کارگشا باشد همان‌گونه که در کشورهای اروپایی این مهم موردتوجه قرارگرفته است .
 امیر مظفر امینی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و مشاور عالی کمیسیون نیز استفاده از اطلاعات هواشناسی را مساوی با کاهش ریسک در صنعت کشاورزی دانست و ادامه داد : به نظر می‌رسد برخی مسئولین مایل به آگاه شدن مردم از اطلاعات و مخاطرات آلودگی هوا نیستند که این موضوع باید موردبازنگری جدی قرار بگیرد
 
آلبوم تصاویر 3089-5-1396