تاریخ : چهارشنبه 6 دي 1396
کد 1741

در کمیته صنعت ساختمان کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

امکان سنجی زلزله و مقاوم سازی ساختمان ها ی شهر اصفهان

کمیته صنعت ساختمان کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با حضور فعالان صنعت ساختمان با موضوع امکان سنجی زلزله و مقاوم سازی ساختمان های شهر اصفهان در تالار هیات نمایندگان اتاق برگزار شد
مهدی هراتیان فر مسوول کمیته صنعت ساختمان کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: موضوع زلزله در شهرها و روستاها  یکی از مهمترین مسایل پیش روی صنعت ساختمان طی سال های اخیر بوده است .
وی به نقش موثر پیمانکاران ساختمان در تقویت سازه های ساختمانی اشاره کرد و گفت:برای مقاوم سازی ساختمان های مسکونی و خدماتی بایستی  عزم راسخی از سوی مالکین این ساختمان ها و مسوولین ایجاد شود.
وی خواستار حضور و مشارکت مشاوران ساختمان در فرایند مقاوم سازی بناهای سطح شهر اصفهان شد و گفت:استفاده از تکنولوژی های نوین می تواند هزینه مقاوم سازی را برای مالکین کاهش دهد.
سید عبدالحسین ساسان استاد اقتصاد دانشگاه در این جلسه گفت:ساختمان های بلند مرتبه موجود در زمین های محصور،معبری برای نجات ساکنین در پی حوادث غیر مترقبه ماند آتش سوزی و زلزله ایجاد نمی کند.
وی با اشاره به اخطار پی در پی کارشناسان نسبت به وقوع زلزله در تهران گفت:با وجود این همه اخطار اقدام جدی در این زمینه شاهد نیستیم .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش موثر معماران ،شهرسازان و انبوه سازان اشاره کرد و گفت:معماران با ایجاد بناهای برگرفته از فلسفه و زیبایی شناسی خود نقش موثری در اقتصاد و فرهنگ جامعه دارند.
وی تصریح کرد :شهرداری اصفهان در دوره جدید می تواند روابط بین شهروندان و شهرداری را بر مبنای محیط مناسبی برای زندگی تعریف کند .
منصور شیشه فروش مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در جلسه آموزش شهروندان برای مقابله با زلزله را مهم توصیف کرد وگفت: پس از واقعه پلاسکو،شورای عالی شهرسازی شناسایی بافت های فرسوده در مقابل حوادث غیر مترقبه را در دستور کار قرار داد و ایمن سازی ساختمان ها با نظارات شهرداری ها مورد تصویب قرار گرفت .
وی تاکید کرد:آیین نامه و بخش نامه برای مقاوم سازی ساختمان ها کم نداریم و مهم اجرای آن است.
وی استفاده از مصالح سبک و افزایش قدرت ساختمان ها  را دو موولفه مهم در فرایند مقاوم سازی ساختمان ها برشمرد و گفت:در راستای استاندارد بودن مصالح ساختمانی ،اداره کل استاندارد نظارت ویژه ایی بر تولید مصالح استاندارد دنبال می کند .
علی مدرس هاشمی مدیر شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود در این جلسه گفت:برای ایجاد فضا در زمین های قابل ساخت بایستی امتیاز ویژه ایی برای انبوه سازان در نظرگرفته شود تا  60 درصد امکان ساخت زمین ها تعدیل شود .
وی با ارایه گزارشی از نتایج تحقیق بر روی ساختمان های شهر زلزله زده سرپل ذهاب استان کرمانشاه گفت:عدم وجود مجری دارای صلاحیت،ضعف اجرا به دلیل فقدان کارگر حرفه ایی،ضعف در طراحی و  تولید بتون،خطای محاسباتی و عدم استفاده از مصالح دارای استاندارد از جمله عوامل تخریب بناها در این شهر زلزله زده بوده است.
سجاد سبحانی مدیر شرکت ایلیا بنا راه آریا در این جلسه گفت:استان اصفهان بروری 62 گسل زلزله خیز قرار دارد و زلزله به صورت فرونشست زمین در بخش هایی از این استان خود را نشان داده است .
وی افزود:برای حقظ امنیت ساکنین منازل بویژه در ساختمان های بلند مرتبه پیشنهاد می شود یک اتاق امن مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته شود .
سعید سیدنا مدیر شرکت نگین آبشار در این جلسه گفت:متاسفانه  ضوابط شهرسازی  برای زمین های نسبتا بزرگ در شهر اجرا نمی شود و به عنوان مثال مالکین به جای ساخت یک بنای ارزشمند در 3 هزار متر زمین ترجیح می دهند که آن زمین را به  10 قطعه زمین 300 متری تبدیل کنند.
 رضا چینی تولیدکننده آجر نماچین در این جلسه گفت:در شرایط بحرانی باید اسکان موقت را همواره به عنوان یک گزینه در نظر گرفت.
وی تاکید کرد:برای ایجاد شهر مقاوم و پایدار بایستی تولید مصالح استاندارد مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد .  


 
آلبوم تصاویر 3198-10-1396