تاریخ : سه شنبه 18 مهر 1396
کد 1608

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در چهارمین جلسه کمیسیون بهبود مستمر محیط کسب و کار رفع چالش های مالیاتی، بانکی و بحران آب را از اولویت های تحقق بهبود فضای کسب و کار اصفهان دانست

رییس اتاق بازرگانی اصفهان در چهارمین جلسه کمیسیون بهبود مستمر محیط کسب و کار عنوان کرد: رفع چالش های مالیاتی، بانکی و بحران آب از اولویت های تحقق بهبود فضای کسب و کاراصفهان است/ دستاوردهای بهبود فضای کسب و کار استان اصفهان می تواند الگو و چراغ راهی برای همه استان های کشور باشد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  اصفهان در چهارمین جلسه کمیسیون بهبود مستمر محیط کسب و کار رفع چالش های مالیاتی، بانکی و بحران آب را از اولویت های تحقق بهبود فضای کسب و کار اصفهان دانست و عنوان کرد: دستاوردهای بهبود فضای کسب و کار استان اصفهان می تواند الگو و چراغ راهی برای همه استان های کشور باشد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه که با حضور دستگاه های اجرایی مرتبط با قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار برگزار شد، سید عبدالوهاب سهل آبادی، ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی و قدردانی ازخدمات نیروهای نظامی و انتظامی برای ایجاد فضای امن برای کار و زندگی در کشور گفت: تعامل و همدلی میان مسوولین واتاق بازرگانی، کانون کارفرمایان، خانه صنعت و معدن استان اصفهان درکشورمثال زدنی است و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی این استان برای سومین سال متوالی رتبه نخست را در سطح کشور کسب نموده است. وی با تقدیر از حمایت ها و جدیت استاندار اصفهان برای تشکیل جلسات شورای گفت و گو از حضور شخص استاندار در تمامی جلسات این شورا ابراز خرسندی نمود. سهل آبادی همچنین حمایت های رییس کل دادگستری استان اصفهان از بخش خصوصی را از پشتوانه های فعالان اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: توان علمی، توانمندی اجرایی و مدیریتی موجود در استان اصفهان در کشور بی نظیر است و بدون شک دستاوردهای بهبود فضای کسب و کار استان به پشتوانه این توانمندی ها می تواند الگو و چراغ راهی برای همه استان های کشور باشد. رییس خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به توانمندی و سابقه اجرایی در سطح کلان و استانی اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: هیات رییسه، هیات نمایندگان و مشاوران توانمند این اتاق از نقاط قوت اتاق اصفهان و پشتوانه محکمی برای دفاع از فعالان اقتصادی این استان می باشند. سهل آبادی نقش پارلمان بخش خصوصی اصفهان به عنوان بازوی مشورتی سه قوه، حضور در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و همچنین حضور در هیات های حل اختلاف مالیاتی، بیمه و تامین اجتماعی و...  را در دفاع از بخش خصوصی استان موثر خواند. وی در ادامه کاستی های موجود در فضای کسب و کار را ناشی از مشکلات ملی و استانی دانست و افزود: امروز با پشتوانه همکاری و همدلی مدیران استانی باید گام های بلندی در جهت بهبود فضای کسب و کار استان و گسترش جذب سرمایه برداشت. رییس اتاق بازرگانی اصفهان رفع چالش های مالیاتی و بانکی همچنین حل بحران آب استان را از اولویت های تحقق بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد.
 مصطفی رناسی، نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه گفت: اگر رفع چالش های اقتصادی در اولویت برنامه های دولت، بخش خصوصی ودستگاه های مختلف اجرایی قرار گیرد حل مشکلات موجود بخش تولید و اشتغال حتمی است. وی ارایه گزارش های فصلی و سالیانه دستگاه های مختلف در راستای تحقق اهداف سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را ضروری دانست. رناسی فراهم نمودن فضای مناسب کسب و کار را در کاهش جرایم و مشکلات اجتماعی ناشی از عدم فراهم بودن فرصت های شغلی مناسب برای جوانان ضروری دانست و افزود: تک تک افراد جامعه در قبال فراهم کردن فضای مناسب برای کسب و کار کشور مسوول هستند. وی همچنین با اشاره به حاکم شدن دید مطلوب دیگر کشورها برای همکاری اقتصادی با ایران، پس از برجام تصریح کرد: خوشبختانه زمینه لازم برای سرمایه گذاری کشورهایی نظیر بلژیک و فرانسه در اصفهان فراهم شده اما تا زمانی که فضای کسب و کار در استان بهبود نیابد و سرمایه گذاران داخل استان تمایلی به فعالیت اقتصادی در اصفهان نداشته باشند، سرمایه گذاران استان های دیگر و سرمایه گذاران خارجی حاضر به همکاری با اصفهان نخواهند بود و این فرصت از بین خواهد رفت. وی در پایان سخنان خود اجرای طرح میز محوری به جای کارمند محوری را راهی برای تسهیل روند کار در ادارات بیان کرد وافزود: ادارات کشورهای توسعه یافته کارمند محور نبوده و میز محور است و در صورت عدم حضور یک کارمند، خللی در روند ارائه خدمت به شهروندان ایجاد نخواهد شد که این منجر به  جلوگیری از بروز فساد اداری نیز خواهد شد.
 مرتضی بیشه، رییس کمیسیون بهبود مستمر محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه ضمن انتقاد از حاکم بودن بروکراسی شدید در سیستم ادارات دولتی استان اصفهان گفت: متاسفانه فضای کسب و کار در اصفهان نسبت به استان های دیگر کشور نامناسب تر است. وی تفکرات ضد سرمایه داری و سرمایه گریزی شدید، تفکر عقیم نسبت به کارآفرینان، سخت گیری در اجرای قوانین و نبود اصل بر برائت را از جمله مواردی دانست که فضای کسب و کار در استان اصفهان را برای فعالان اقتصادی نامطلوب کرده است. بیشه با بیان اینکه تفکر و شخص کارآفرین سرمایه ای برای استان محسوب می شود، عدم همکاری بسیاری از ارگان ها و تحکم در اجرای قوانین را از جمله مواردی دانست که کارآفرینان را با مشکل مواجه ساخته است. رییس کمیسیون بهبود مستمر محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان با اظهار تاسف از تعطیلی کارخانه های بسیاری در استان گفت: تعطیلی یک کارخانه به معنای بیکار شدن تعداد زیادی کارگر و پرسنل و از چرخه تولید خارج شدن آن کارخانه است؛ پس لازم است بخش های خصوصی و دولتی تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از این امر به کار گیرند. بیشه ضمن تشریح فعالیت های این کمیسیون در راستای اجرایی شدن قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تصریح کرد: تعامل میان تمامی دست اندرکاران بخش تولید و اشتغال در استان تنها راه حل بهبود فضای کسب و کار در اصفهان است که اتاق بازرگانی اصفهان تمامی تلاش خود را در این زمینه به کارگرفته است. وی همچنین در ادامه از اجرایی نشدن بسیاری از بندهای قانون بهبود محیط کسب و کارو قانون رفع موانع تولید اظهار تاسف نمود. بیشه هدف از تشکیل این جلسه را تعامل با دستگاه های اجرایی مرتبط با قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار عنوان کرد و افزود: اتاق بازرگانی اصفهان بر طبق ماده 4 قانون بهبود محیط کسب وکار موظف به تدوین شاخص های ملی محیط کسب و کار به صورت سالانه می باشد و سنجش این مهم تنها از طریق همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی و شرکت های خدماتی مستقر در شهرک های صنعتی امکانپذیر خواهد بود. وی از جمله مواردی که منجر به تعطیلی کارخانجات بسیاری از پیشکسوتان تولید اصفهان در 5 سال گذشته شده است را بهره های بالا با جرایم سنگین تسهیلات بانک ها، واردات بی رویه و فقدان رقابت پذیری تولید، برخی از قوانین موجود در تامین اجتماعی، فشار بیش از حد مالیاتی و ارزش افزوده بر تولیدکننده، بروکراسی شدید اداری و مقررات دست و پاگیر در اقتصاد دولتی، طولانی شدن وصول مطالبات و... عنوان کرد.
 محسن ایروانی، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اصفهان نیز با اعلام اینکه وضعیت کسب و کار استان اصفهان در حالت میانه قرار دارد یعنی نه زیاد خوب و نه زیاد وخیم است، گفت: بهبود فضای کسب و کار که شرط لازم برای تحول اقتصادی است نیازمند انجام اقداماتی کوتاه و بلند مدت است. وی شرط اساسی برای بهبود محیط کسب و کار را انجام اصلاحات ساختاری هم در بدنه دولت و هم در بدنه بخش خصوصی ذکر کرد و افزود: اهتمام استاندار و اتاق بازرگانی اصفهان به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تا حد زیادی در رفع مشکلات فعالان اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار استان موثر بوده و همدلی این دو به الگویی برای کل کشور تبدیل شده است. وی تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را نیز در حفظ اشتغال موجود و رفع موانع تولید اثر بخش خواند. ایروانی ضمن بیان اینکه در استان اصفان برای بهبود فضای کسب و کار از تمامی ساختارهای موجود در استان بهره گرفته شده است گفت: با توجه به شرایط امروز با تعامل بخش خصوصی و دولتی در کوتاه مدت می توان بسیاری از مشکلات فضای کسب و کار استان را مرتفع نمود. مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اصفهان احصاء مشکلات و ارایه راه حل های کارشناسی را در حل معضلات موثر خواند و گفت: بزرگنمایی مشکلات فایده ای جز وخیم تر شدن فضای کسب و کار استان نخواهد داشت و باید فعالان اقتصادی کشور را امیدوار نمود.
  کامران پورجوهری، نایب رییس کمیسیون بهبود مستمر محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان ومسوول کمیته حقوقی و امور مجلس  نیز با بیان اینکه با وجود تعامل بسیار خوب میان اتاق بازرگانی اصفهان، استانداری، قوه قضاییه و دستگاه های نظارتی استان متاسفانه فضای کسب و کار موجود در استان اصفهان مطلوب نیست، گفت: آسیب شناسی مشکلات و ارایه راه حل های بلندمدت برای حل معضلات واحدهای تولیدی بحرانزده شرط اساسی حل مشکلات ساختاری است. وی مشکلات کلان اقتصاد کشور، مشکلات تامین سرمایه، عدم وجود ساز و کارهای قانونی یا اجرای آن، عدم رقابت پذیری تولیدات، سوء مدیریت و ناکارآمدی منابع انسانی و دستگاه های اجرایی و بانک ها را از رئوس مهم ترین علل ورشکستگی بنگاه های اقتصادی در استان اصفهان از چهار سال گذشته تاکنون عنوان کرد. پورجوهری ضمن توضیح هر یک از این موارد، تصریح نمود: علاوه بر این ابر بحران ها مشکلات زیست محیطی مربوط به بحران های آب و هوا در استان نیز از لحاظ روانی و فنی واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری در استان را با مشکل مواجه نموده و منجر به سرمایه گریزی در استان شده است. سیف اله علیخانی، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه در سنوات گذشته این اداره کل در بخش ارایه خدمات حایز رتبه نخست در کشور بوده است، از کاهش 50 درصدی بروزحوادث در واحدهای تولیدی و صنعتی استان خبر داد. وی همچنین برای ارائه خدمات آموزشی به منظور پیشگیری از وقوع حوادث در این واحدها از جانب اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اظهار آمادگی نمود. در ادامه شهرام رییسی دهکردی، معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی  استان اصفهان گفت: امروز برای حل مشکلات اقتصادی استان نیازمند یک نگرش جدید، عزم و مشارکت ملی و استانی هستیم. وی با اعلام اینکه راهکار اصلی تقویت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، بهبود فضای کسب و کار کشور است، افزود: فضای کسب و کار به همه شاخص ها و عواملی که خارج از توان و اختیار فعالان اقتصادی است اطلاق می شود که نا مناسب بودن این فضا می تواند طیف گسترده ای از چالش ها و موانع را برای بنگاه ها و فعالان اقتصادی ایجاد نماید. مهشید شیری، معاون فنی اداره کل استاندارد استان اصفهان نیز رویکرد این اداره را در سال های اخیر تسهیل در روند فعالیت های بخش های تولیدی و صنعتی استان عنوان کرد و افزود: به منظور بهبود فضای کسب و کار استان باید چالش هایی مانند« ثبت علامت و نام تجاری» و «اخذ مجوزهای صنعتی وتولیدی» در استان تسهیل شود. 
 
آلبوم تصاویر b114-7-1396