تاریخ : سه شنبه 26 دي 1396
کد 1778

در «دومین گردهمایی فعالان پلیمری استان اصفهان » تاکید شد:

انسجام انجمن صنایع پلیمری، تنها راه پیگیری مطالبات به حق فعالان این صنعت است
دردومین گردهمایی فعالان پلیمری استان اصفهان که با حضور هیات مدیره انجمن پلاستیک و پلیمر استان، گروه پژوهشی پلیمر دانشگاه اصفهان، شرکت های دانش بنیان و جمعی ازفعالان این صنعت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، بر وجود انجمنی منسجم به منظور پیگیری مطالبات قانونی و حل مشکلات فعالان این صنعت تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست مرتضی بیشه، رییس انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر استان اصفهان عدم شفافیت قوانین و غبارآلود بودن فضای کسب و کار را موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان صنایع مختلف کشور دانست و افزود: این امر منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بالا رفتن آمار بیکاری در کشور شده است. وی از عزم جدی استاندار و اتاق بازرگانی اصفهان برای بهبود هر چه بیشتر فضای کسب و کار در استان به منظور توسعه سرمایه گذاری خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه بیش از 80 درصد اقتصاد کشور دولتی و نیمه دولتی است، فضای بسته ای برای فعالیت بخش خصوصی وجود دارد. رییس کمیسیون بهبود مستمر فضای کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان انسجام واحدهای تولیدی با یکدیگر را راهکار مقابله و حل مشکلات این واحدها عنوان و تصریح کرد: تشکیل انجمن پلیمر ایران منجر به حل بخشی از مشکلات فعالان این صنعت از قبیل بحث مواد اولیه، تعرفه های وارداتی، مشکلات مالیاتی و بیمه ای و... شد. بیشه تعداد اعضاء یک انجمن را در موفقیت پیشبرد اهداف، طرح و پیگیری مشکلات فعالان آن حوزه مهم دانست و گفت: انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر استان با هدف دفاع از مسایل و مشکلات فعالان این صنعت در استان و همسو شدن با دیگر انجمن های این صنعت در نقاط مختلف کشور، در پیشبرد اهداف و خواسته های مشترک و استمرار فعالیت این صنعت مطابق با فناوری های روز دنیا شکل گرفته است. وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی اصفهان در پیگیری وحل بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی در کشور پیشتاز بوده است، گفت: ایجاد یک انجمن منسجم در پیگیری و دفاع از خواسته های یک تشکل بسیار مهم بوده و بر اساس قانون بهبود کسب و کار، به تشکل ها اجازه داده شده که از اعضاء خود دفاع کرده و به پیگیری و حل مشکلات آنها بپردازند. بیشه با بیان اینکه امروزه فناوری های جدید در صنعت پلیمر به ویژه در انقلاب صنعتی چهارم به سرعت رو به گسترش است، تصریح کرد: استان اصفهان در بخش های مختلف پلیمری از پتانسیل بالایی برخوردار بوده و انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر استان می تواند دراستفاده از فناوری های جدید به فعالان این صنعت کمک نماید. رییس انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر استان در پایان سخنان خود موفقیت در صحنه تولید واحدهای صنعتی را مرهون فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه دانست و گفت: وجود واحدهای تحقیق و توسعه قدرتمند در واحدهای صنعتی منجر به حفظ بقای آنها و رقابت پذیری خواهد شد. بیشه ایجاد کلینیک صنعت پلیمر در دانشگاه اصفهان را در کمک به پیشبرد این صنعت با فناوریهای روز دنیا موثر دانست.
 در ادامه بیژن سحرناز، عضو هیات مدیره و خزانه دار این انجمن، با اظهار تاسف از اینکه سهم اصفهان از بازار کشور در حال کوچک شدن است، کوچک شدن بازار را خطری برای ادامه حیات این صنعت عنوان کرد. وی تاکید کرد: توجه به اقتصاد و محیط کلان، توسعه فرهنگی، قانونی، سیاسی و... را در دست گرفتن سهم بازار بسیارموثر خواهد بود. عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر استان، یکصدا شدن افراد در صنوف مختلف و ایجاد خرد جمعی برای حل مشکلات را یکی از اقدامات انجمن ها ذکر کرد و افزود: انجمن ها از طریق احصاء مشکلات و پیدا کردن راه حل آنها می توانند به ادامه حیات و رفع مشکلات صنف خود پرداخته همچنین از رقابت های تخریب کننده درون صنعتی جلوگیری نمایند. سحرناز با تاکید بر این نکته که هیچ اقتصادی بدون تاثیرگذاری در کنترل محیط خارجی صنعتی در چارچوب انجمن نمی تواند از لحاظ فرهنگی، مالی و فیزیکی توسعه یابد، تصریح کرد: متاسفانه نداشتن راهبردهای دقیق و قدرتمند عمل نکردن موجب عدم اطمینان افراد به انجمن ها می شود. وی با بیان اینکه دانش فنی و نوآوری موجب شکوفایی صنایع می شود، افزود: از آنجا که این امر تنها از طریق آموزش و تحقیق و توسعه محقق خواهد شد، انجمن صنایع پلاستیک و پلیمری استان از طریق انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه به دنبال همسویی با فناوری های روز دنیا می باشد. سحرناز در ادامه توجه به بازارهای فرامرزی را در توسعه صنایع مهم دانست و گفت: ارزیابی خود و بالابردن سطح اعتماد مشتریان در منطقه در موفقیت در فروش داخلی وصادرات محصولات بسیار تاثیرگذار است.
 مسعود جمالی، دیگر عضو هیات مدیره این انجمن پیرامون چالش های مواد اولیه صنایع تکمیلی گفت: صنایع پلیمری ایران با 8 هزار واحد و بیش از نیم میلیون نفر اشتغال و سالانه بالغ بر یک  میلیارد دلار صادرات، دومین صنعت صادر کننده کشور است. وی همصدایی صنایع پایین دست را تنها راه برون رفت از مشکلات صنایع پلیمری کشور دانست و افزود: بر طبق آمار موجود در حالی که در سال 95 در کل محصولات لاستیک و پلاستیک حدود 8/14 درصد رشد تقاضا وجود داشته است، این رقم در سال 96 به دلایل مختلف از جمله برخورد نامناسب با صنایع پایین دست به منفی 2/5 رسید. عضو هیات مدیره این انجمن در ادامه افزود: پیش بینی های جهانی حاکی از روند توسعه ای با شیب تند صنعت پلیمری می باشد و این در حالی است که در ایران با رشد منفی تقاضا روبرو هستیم. جمالی اصلاح سیاست گذاری ها را موجب حل مشکلات صنایع پلیمری کشور دانست و تاکید کرد: این اصلاح صرفا با همصدایی و حمایت ها امکانپذیر است. وی بهره مندی از حقوق مشترک در منافع سرزمینی مانند نفت و گاز و انتقال نرخ خوراک ارزان و به قیمت ارز مبادله ای به صنایع تکمیلی را ازجمله خواسته های به حق تولیدکنندگان این صنعت از دولت بیان کرد و افزود: لازم است بستری فراهم شود که ضمن اصلاح ساختار تمامی تولیدکنندگان بخش پایین دست در یک جهت و همسو با هم تلاش کرده و برای رسیدن به اهدافی مشترک گام بردارند.
در ادامه امیرحسین نوارچیان، مدیر گروه پژوهشی پلیمر دانشگاه اصفهان با بیان اینکه کلینیک صنعت پلیمر به منظور ارایه خدمات مشاوره ای، پژوهشی و آموزشی در حوزه صنایع پلاستیک و پلیمر در آبانماه امسال در دانشگاه اصفهان تاسیس شد، ارتقاء سطوح فناوری های موجود در صنعت پلیمر، فعالسازی نظام آموزش، تحقیق و توسعه در صنعت پلیمر و توانمندسازی کارشناسان این صنعت، ارتقاء توانمندی های علمی و دانش کارکنان این صنعت، حل مشکلات فنی و تخصصی بنگاه های اقتصادی صنعت پلیمر استان، ایجاد هماهنگی بین متخصصین این صنعت در دانشگاه های استان و شرکت های دانش بنیان، افزایش توان و مهارت های علمی دانش آموختگان رشته پلیمر برای جذب در صنعت را از جمله اهداف اصلی تاسیس این کلینیک بیان کرد.
 علیرضا آموخته، مدیر برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه افغانستان پلاست 2018   نیز در این نشست با تاکید بر اینکه انجمن پلیمر می تواند فراتر از وظایف تعریف شده خود عمل نماید، گفت: یکی از مسایلی که این انجمن می تواند در آن ورود ثمربخش و مفید داشته باشد ایجاد پل ارتباطی بین صنایع بالادستی و صنایع پایین دستی در این صنعت است. وی تصریح کرد: ایجاد مکانیزم ارتباطی مناسب بین تولیدکنندگان کیفی مواد اولیه با اعضای این انجمن می تواند گام موثری در راستای افزایش رقابت وارتقاء سطح کیفی مواد اولیه تولیدی مورد نیاز این انجمن باشد. آموخته همچنین از برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی صنعت پلاستیک و پلیمر، رنگ، رزین و لوازم خانگی افغانستان در 17 تا 20 بهمن ماه سال جاری در این کشور خبر داد و تاکید کرد: حضور در این نمایشگاه به دلیل پتانسیل بالای صادراتی به افغانستان می تواند برای فعالان این صنعت سودمند باشد.
معصومه محب، مدرس دانشگاه نیزبه بیان نقش همکاری دانشگاه ها با واحدهای تحقیق و توسعه در بهبود عملکرد بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت و گفت: تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از تحقیق و توسعه شامل فعالیت های خلاقانه ای است که توسط بنگاه های دولتی و خصوصی با هدف افزایش دانش نیروی انسانی و فرهنگ سازی، منجر به ابداع کاربردهای نو شود. وی با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان توسعه همکاری حدود 75 درصد سرمایه گذاری در واحدهای R&D خود  دارند، افزود: این در حالی است که کمتر از دو درصد شرکت ها و کارخانه های صنعتی ایران دارای تحقیق و توسعه به معنای واقعی بوده و سهم R&D حدود نیم درصد تولید ناخالص ملی است،هرچند این رقم در کشورهای توسعه یافته بین 5/3 تا 4 درصد می باشد. این مدرس دانشگاه بهبود کیفیت محصول، طراحی محصولات، بهینه سازی فرایندهای تولید، جذب فناوری های نوین، افزایش ظرفیت و کاهش هزینه تولید را از جمله اهداف واحدهای تحقیق و توسعه بیان کرد. محب در ادامه سخنان خود دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و تحقیق و توسعه را دو رکن اقتصاد دانایی محور خواند و تصریح کرد: نقش تحقیق و توسعه جایگزینی اقتصاد فیزیکی به اقتصاد دانایی محور است. وی بررسی عملکرد تحقیق و توسعه در نوآوری در زمینه محصول و فرایند در بنگاه های کوچک و متوسط، تدوین آنالیز عملکرد نوآوری در این بنگاه ها، ایجاد تیم های مجازی تحقیق و توسعه، ارتباط نزدیک دانشگاه و صنعت، در نظر گرفتن امتیاز بیشتر برای پایان نامه هایی که منجر به حل مشکلات صنعت می شود، اجازه عقد قراردادهای تحقیقاتی توسط اساتید دانشگاه با صنایع در قبال پرداخت 50 درصد از درآمد به دانشگاه به ازاء استفاده از امکانات و فرصت های دانشگاهی را به عنوان پیشنهاداتی در راستای ارتقاء فعالیت های تحقیق و توسعه مطرح نمود.
 شادکام معینی، دبیر انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر استان اصفهان نیز در این نشست ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های انجمن، فلسفه وجودی انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر استان را پر کردن خلأ میان واحدهای صنعتی و دانشگاه ذکر کرد و گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از فعالان صنایع پلاستیک و پلیمر استان، ایجاد شبکه آزمایشگاهی، انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه اصفهان و تشکیل کلینیک صنعت پلیمر، توانمندسازی واحدهای تولیدی با کمک شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها و... بخشی از فعالیت های این انجمن بوده است. وی ایجاد شرکت توسعه صادرات در سطح بین المللی با یک برند مشخص را از برنامه های آتی این انجمن عنوان کرد. 
 
آلبوم تصاویر b169-10-1396