تاریخ : دوشنبه 2 مرداد 1396
کد 1488

در چهارمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد: عزم ویژه کمیسیون معادن و صنایع معدنی برای نوسازی تجهیزات و ماشین آلات معادن استان

چهارمین جلسه کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری اصفهان با حضور معاونت خدمات ارزی بانک پاسارگاد، مدیریت سرپرستی منطقه مرکزی کشوراین بانک و هیات همراه به منظور اجرایی شدن طرح نوسازی تجهیزات و ماشین آلات معادن استان اصفهان برگزار شد.
چهارمین جلسه کمیسیون معادن وصنایع معدنی  اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری اصفهان با حضور معاونت خدمات ارزی بانک پاسارگاد، مدیریت سرپرستی منطقه مرکزی کشوراین بانک و هیات همراه  به منظور اجرایی شدن طرح  نوسازی تجهیزات و ماشین آلات  معادن استان اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، احمد خوروش،رییس کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در آغاز این نشست با بیان اینکه بانک های کشور و به ویژه بانک پاسارگاد همیشه حامی معدنکاران و صنایع معدنی کشور بوده گفت: خوشبختانه بانک پاسارگاد به دلیل سرمایه گذاری مستقیم در صنایع معدنی منطقه سیرجان، از نزدیک با مشکلات جامعه معدنی کشور آشنا بوده و طبیعتا بیش از سایر بانک ها می تواند در حمایت از معدنکاران  اثر گذار باشد. وی پشتیبانی وحمایت از صنایع معدنی و همچنین تلاش برای بهبود فضای کسب و کار استان را از رسالت های اتاق بازرگانی اصفهان اعلام کرد و افزود: این کمیسیون همیشه تلاش نمود تا با پرهیز از ورود به کارهای اجرایی، در جهت رفع مشکلات معدنکاران و چالش های صنایع معدنی استان گام بردارد.  وی تصریح کرد: متاسفانه صنایع معدنی  استان و کشور در چند دهه گذشته  نوسازی نشده و در سال های اخیر هم به واسطه تحریم ها، شکاف تکنولوژیکی صنایع معدنی کشور با معادن روز جهان تعمیق شده است که همین امر سبب دور ماندن کشور از بازارهای صادراتی گردید. رئیس کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به اهمیت تجهیز و مدرن سازی ماشین آلات در معادن کشور تصریح کرد: در سال جدید بیشتر فعالیت های این کمیسیون به تلاش در جهت نوسازی ماشین آلات و تجهیزات معادن و صنایع معدنی استان معطوف بوده است. وی ، نوسازی صنایع معدنی استان اصفهان را به دلیل قیمت بالای ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با معدن ،کاری پر هزینه عنوان کرد و افزود: بدیهی است استفاده از تسهیلات گران قیمت و پرهزینه موجود نمی تواند برای توسعه صنایع معدنی کشور مفید و حتی اقتصادی باشد و به همین دلیل نیازمند تأمین تسهیلاتی ارزان قیمت مانند استفاده از فاینانس های خارجی در این بخش به کمک بانک های داخلی  هستیم. احمد خوروش  ضعف و شکاف تکنولوژیکی معادن کشور با کشور ترکیه را دلیل اصلی  از دست دادن بازارهای مناسبی مانند قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس عنوان کرد و گفت: بدون شک مهمترین گام برای استفاده از پتانسیل بسیار بالای موجود در  در صنایع معدنی کشورو دستیابی به سهم مناسبی در بازارهای جهانی، نوسازی و ارتقای تکنولوژیکی معادن کشور خواهد بود.
شهریار شعبانی، دبیر این کمیسیون نیز در ادامه فرسودگی ماشین آلات و عقب ماندگی تکنولوژیکی را از مهمترین چالش های صنایع معدنی کشور عنوان کرد  گفت: با توجه به رسالت اتاق بازرگانی اصفهان در جهت بهبود فضای کسب و کار و کمک به رفع مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی استان، کمیسیون صنایع معدنی اتاق در چند ماه گذشته با جدیت در حال برنامه ریزی و ایجاد مقدمات لازم جهت نوسازی و اصلاح تکنولوژیکی صنایع معدنی استان است که تا کنون در این زمینه مذاکرات و رایزنی های زیادی در سطوح مختلف انجام داده که مهمترین آن اخذ موافقت وزارت محترم صنعت، معدن و تجارت با این طرح است. دبیر کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان  با بیان اینکه در حال حاضر تامین مالی جهت نوسازی معادن استان از طریق نظام بانکی کشورامکان پذیر است افزود: اما با توجه به نرخ های بالای تسهیلات بانکی کشور، استفاده از چنین تسهیلات گران قیمتی برای فعالان بخش معدن منطقی نبوده و هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت. شعبانی استفاده از تسهیلات ارزان قیمت بانک های خارجی از طریق جذب فاینانس و همکاری یک بانک عامل ایرانی در ترهین این تسهیلات را یکی از بهترین راهکارهای موجود جهت نوسازی معادن استان عنوان کرد و گفت: با توجه به بررسی های انجام گرفته، بانک پاسارگاد به عنوان اصلی ترین گزینه بانک داخلی جهت عملیاتی کردن این برنامه انتخاب شد که امیدواریم با تعامل این بانک توانمند خصوصی کشور با اتاق بازرگانی اصفهان و معدنکاران استان، شاهد اجرای مناسب تجهیز و نوسازی صنایع معدنی در استان اصفهان به عنوان پایلوت اجرای این طرح در کشور باشیم. حمید رضا مومنی، از اعضا این کمیسیون  نیز در این جلسه با بیان نقش ویژه بانک های داخلی در تجارت خارجی کشور مانند گشایش اعتبارات اسنادی و انجام نقل و انتقال مالی  و ... برگزاری چنین نشست هایی را گامی مهم در مسیر تعاملات بیشتر بانک های تجاری کشور با اتاق بازرگانی به عنوان  پارلمان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور دانست و گفت: با به ثمر نشستن توافقات هسته ای و رفع تحریم ها،امیدواریم بانک های ایرانی به ویژه بانک پاسارگاد بتوانند زمینه لازم جهت بهره گیری فعالان بخش خصوصی کشور از بازارهای جهانی و منطقه ای و همچنین استفاده از منابع و تسهیلات مالی ارزان قیمت خارجی را فراهم نمایند.
عبدالرسول مطوری،  سرپرست بانک پاسارگاد منطقه مرکزی کشور نیز در این جلسه با اعلام آنکه بیش از 103 درصد از منابعی که در سال های اخیر در استان اصفهان جذب شده است در همین استان تسهیلات پرداخت شد گفت:  بانک پاسارگاد در سال های اخیر نقش ویژه ای در تامین مالی صنایع مادر استان مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و همچنین شرکت های اقماری فولاد مبارکه داشته و خوشحالیم که توانسته ایم در حد توان، دین خود را به صنعت استان ادا نمائیم. وی از برنامه این بانک در سال 96 جهت تعامل بیشتر با فعالان اقتصادی به ویژه فعالان صنعتی و معدنی استان خبر داد و گفت: در سال جدید موفق به اخذ سوئیفت استانی جهت تسهیل ارائه خدمات ارزی به مشتریان اصفهانی شدیم و در حال رایزنی با شرکت های مختلف جهت استفاده از تسهیلات موجود هستیم. سرپرست بانک پاسارگاد منطقه مرکزی کشور، این بانک را یکی از معتبر ترین بانک های ایرانی در خارج کشور دانست و تصریح کرد: با برخورداری از 170 کارگزار در خارج کشور می توانیم خدمات مناسبی به فعالان اقتصادی استان و به ویژه اعضای اتاق بازرگانی ارائه نمائیم.
رحمان دانایی فر، معاون اداری وعملیات ارزی  بانک پاسارگاد نیزبا اعلام آمادگی این بانک جهت تعامل با طرح نوسازی صنایع معدنی استان مد نظر اتاق بازرگانی اصفهان، گفت: استفاده از فاینانس خارجی تنها از طریق بانک مرکزی مقدور بوده و بانک مرکزی با اخذ فاینانس از بانک های اروپایی و توزیع آن بین بانک های داخلی بعنوان بانک عامل، این تسهیلات را مدیریت می کند. وی راه دیگر تأمین مالی این طرح را استفاده از فاینانس داخلی عنوان کرد و افزود: فاینانس داخلی محدود بوده و از هزینه بیشتری برخوردار است. معاون اداری وعملیات ارزی  بانک پاسارگاد از اتاق بازرگانی اصفهان خواست تا خواسته ها و روش پرداخت مد نظر اتاق جهت اجرای این طرح را به این بانک اعلام تا در شورای بانک پاسارگاد در مرکز مطرح شود.
در پایان این نشست مقرر شد تا کارگروهی با حضور نماینده بانک پاسارگاد در کمیسیون صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان جهت تعیین راهکار اجرائی طرح نوسازی صنایع معدنی استان تشکیل گردد.
  
 
آلبوم تصاویر b61-2-5-1396