تاریخ : چهارشنبه 31 خرداد 1396
کد 1429

در سومین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد ؛ پاویون اختصاصی سنگ اصفهان در نمایشگاه ورونا ایتالیا 2017/ضایعات 75 درصدی در فرآوری سنگ کوپ/75 درصد استعلام معادن استان اصفهان از منابع طبیعی مثبت است

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان گفت:رویکرد صادرات محور و وجود زیرساخت‌های صادراتی می‌تواند بخش معادن و صنایع معدنی استان اصفهان را متحول سازد .
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان گفت:رویکرد صادرات محور و وجود زیرساخت‌های صادراتی می‌تواند بخش معادن و صنایع معدنی استان اصفهان را متحول سازد .
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،احمد خوروش در سومین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: مهم‌ترین عامل موفقیت در صادرات وجود زیرساخت‌هاست و بدون آن نمی‌توان در بازارهای هدف حضور بلندمدت داشت.
وی با اشاره به فرصت پیش‌آمده برای صادرات به قطر گفت:نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی و دریایی از چالش‌های مهم پیش روی صادرات به قطر است . 
پاویون اختصاصی سنگ اصفهان در نمایشگاه ورونا ایتالیا  2017
شهریار شعبانی دبیر کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:پاویون  اختصاصی سنگ استان اصفهان در  نمایشگاه ورونا  2017 از سوی اتاق بازرگانی اصفهان برپا می‌شود که در آن تولیدکنندگان سنگ استان می‌توانند تولیدات خود را به نمایش بگذارند.
وی افزود:سال گذشته هیاتی از اتاق بازرگانی اصفهان از نمایشگاه سنگ ورونا بازدید کردند و توافق‌نامه مبنی بر همکاری نمایشگاه سنگ ورونا با نمایشگاه سنگ اصفهان به امضای دو طرف رسید.
شعبانی از برگزاری پاویون کشور ایتالیا در نمایشگاه اردیبهشت‌ماه  سنگ اصفهان  خبر داد و گفت: سمینار تخصصی و بین‌المللی سنگ با حضور چند شرکت خارجی در حاشیه نمایشگاه سنگ اصفهان برگزار شد و زمینه‌های همکاری تولیدکنندگان سنگ استان با  هلدینگ ایتالیایی سنگ بررسی شد.
75 درصد سنگ کوپ در فرآوری به ضایعات تبدیل می شود
مهدی نصیری استاد رشته معادن دانشگاه صنعتی اصفهان در این جلسه بر ضرورت و اهمیت همکاری دانشگاه و واحدهای معدنی به‌ویژه در بخش سنگ‌های تزیینی تاکید کرد و گفت:در شرایط کنونی از سنگ کوپ خام 25 درصد سنگ فرآوری به دست می‌آید و 75 درصد سنگ به ضایعات تبدیل می‌شود.
وی انباشت ضایعات سنگ در کارخانه‌های فرآوری را چالشی برای این واحدها دانست و گفت: اگر 40 درصد سنگ کوپ به سنگ فرآوری شده مرغوب تبدیل شود علاوه بر کاهش 15 درصد ضایعات شاهد افزایش درآمد برای معدن کاران و همچنین کاهش ضایعات و آلودگی محیط‌زیست خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه 50  درصد سنگ‌های تزیینی کشور در استان اصفهان فرآوری می‌شود،گفت:واحدهای فرآوری سنگ با همکاری دانشگاه‌ها می‌توانند در نوع برش و استفاده از تجهیزات جدید درصد ضایعات سنگ را کاهش دهند.
در شرایط سخت اقتصادی  و  سیاسی بایستی تسهیلات ویژه برای تولید ایجاد کرد
رضا احمدی رییس انجمن سنگ استان اصفهان در  این جلسه گفت:در شرایط سخت اقتصادی  و  سیاسی بایستی تسهیلات ویژه برای تولید ایجاد کرد تا شاهد سوخت شدن  فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده نباشیم .
وی افزود: در وقتی‌که پشت چراغ‌قرمز ترافیک سنگینی است مامور راهنمایی از اختیارات خود استفاده می‌کند و مسیر را باوجود قرمز بودن چراغ باز می‌کند تا ترافیک سنگین ،سبک‌تر شود .در حوزه تولید نیز باید سازمان‌های نظارتی شرایط کار برای بخش‌های تولیدی به‌ویژه در بخش معدن تسهیل کنند .
مسعود صالحی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان اصفهان  در این جلسه گفت:نقش اتاق بازرگانی در بررسی مسایل و مشکلات معدن کاران استان مهم و اثرگذار است و برگزاری نشست‌های تخصصی می‌تواند علاوه بر دسته‌بندی مسایل نسبت به یافتن راهکارهای عملیاتی موثر باشد.
داریوش سعیدی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در این جلسه گفت:بیش از 75 درصد استعلام سازمان صمت استان در موضوع معادن مثبت بوده است .
وی افزود:از سال 93 تاکنون توافقاتی با سازمان صمت در موضوع معادن استان داشتیم که منجر به تسریع در استعلام‌ها و حل مسایل معدن کاران شده است .
  وی خاطرنشان کرد:چنانچه معدن کاران اقدام به احیا و بازسازی معادن اخراج شده کنند تا 20 درصد حقوق دولتی را تخفیف خواهند گرفت .
 بهروز ستايش ریيس  محیط‌زیست طبيعي اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان در این جلسه گفت:بازسازی و احیای معادن بهره‌برداری شده می‌تواند به محیط‌زیست کمک کند.
محمدرضا عالم مسئول کمیته کانی‌های فلزی کمیسیون در این جلسه گفت:بر اساس توافق‌نامه بین تولیدکننده کانی‌های فلزی مقرر شد که کلیه خریدوفروش‌ها به‌صورت فاکتور رسمی و با احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده باشد ولی  متأسفانه برخی از تولیدکنندگان به‌صورت رسمی این مواد را تامین نمی‌کنند.
 کامران سیامکی مسوول کمیته کانی‌های غیرفلزی کمیسیون در این جلسه به مصرف کائولن در استان اشاره کرد و گفت:استان اصفهان دارای منابع کائولن است و باوجود  مصرف بالای این ماده  واحدهای تولیدی عمدتا از خارج استان تامین می‌کنند.
 محمد یوسف صدیقی مسوول کمیته سنگ‌های تزیینی کمیسیون در این جلسه گفت:استان اصفهان در بخش‌های محمودآباد،دولت‌آباد،رضوان‌شهر و نجف‌آباد دارای قطب سنگ‌های تزیینی  است که می‌تواند در صادرات سنگ نقش مهمی ایفا کنند.
احمد کریمی عضو کمیسیون در این جلسه با اشاره به بازار قطر برای سنگ‌های تزیینی گفت:هزینه حمل‌ونقل به این بازار طی دو هفته گذشته از تن 90 هزار تومان به 270 هزار تومان افزایش‌یافته است و بالا بودن هزینه حمل مهم‌ترین چالش این بازار است.

 
آلبوم تصاویر 3058-3-1396