تاریخ : چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396
کد 1382

در همایش سنگ و چالش‌های صادراتی در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛ تشکیل اتحادیه صادرکنندگان سنگ ، تشکیل مجدد شورای سیاست‌گذاری سنگ ، چالش‌های صنعت سنگ فرصتی برای جذب بازارهای صادراتی است

دومین همایش سنگ و چالش‌های صادراتی به همت کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
دومین همایش سنگ و چالش‌های صادراتی به همت کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با حضور مدیرکل امور اکتشافات،سرپرست صنایع معدنی کانی غیرفلزی وزارت صنعت،معدن و تجارت و فعالان سنگ استان اصفهان در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.   
سهل‌آبادی :اتحادیه صادرکنندگان سنگ استان اصفهان تشکیل شود
سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای  این همایش با اشاره به اینکه کارخانه‌های سنگ طی دو سال گذشته برای پرداخت نکردن عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده با تعطیلی واحدهای خود اتحادشان را نشان دادند، پیشنهاد داد: باید اتحادیه صادرکنندگان، سنگ متشکل از تولیدکنندگان، فعالان معدن، سنگ، فراوری سنگ، ماشین‌آلات سنگ و صادرکنندگان این حوزه در استان تشکیل شود.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد بر اینکه ما از قیمت‌های جهانی سنگ ناآگاه هستیم، گفت: ما باید رصدخانه سنگ را در کشور راه‌اندازی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دیگر نقد دولت کافی است و نباید انتظار کمک از آن را داشت، اظهار داشت: با توجه به اینکه فعالان این صنعت در اصفهان و کشور با یکدیگر انسجام ندارند این موجب شده در صادرات موفق نباشیم.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه تعدادی از واحدهای تولیدی سنگ در کشور و استان به‌روز هستند اما به دلیل عدم انسجام با یکدیگر نتوانسته‌اند در امر صادرات موفق عمل کنند؛ بیان داشت: در این شرایط دلالان کشورهای هدف از وضعیت بازار ما سوءاستفاده می‌کنند.
سهل‌آبادی همچنین با تاکید بر اینکه هزینه تبلیغات برای تولیدکنندگان ایرانی در صداوسیما بالاست، گفت: متأسفانه صداوسیما در شرایطی که تاکید مقام معظم رهبری بر تولید داخلی است اقدام به تبلیغ برندهای خارجی با توجه به پرداخت‌های ارزی آنها می‌کند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه ما به واردات کم و صادرات بالا و باکیفیت توجهی نمی‌کنیم، افزود: بهره‌وری پایین در این صنعت موجب کیفیت پایین محصولات سنگی‌شده است.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با انتقاد بر اینکه متأسفانه قول و فعل صادرات بخش سنگ یکی نیست، تصریح کرد: مسئولان باید نسبت به اجرای آیین‌نامه‌ها و قوانین صادرات به‌خصوص در بخش سنگ توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی همچنین بابیان اینکه در تامین مالی صادرات صنعت سنگ ضعیف هستیم، تاکید کرد: نبود سیستم قوی بانکی در صادرات سنگ ازجمله معضلات این بخش است.
خوروش: تنها راه برون‌رفت واحدهای فراوری سنگ و معادن این بخش ،صادرات است
 احمد خوروش رییس کمیسیون معاد و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش گفت: تنها راه برون‌رفت واحدهای فراوری سنگ و معادن این بخش ،صادرات است .
وی افزود: کمیسیون معادن اتاق تلاش می‌کند که با شناسایی مسایل و مشکلات بخش سنگ راهکارهای اجرایی برای پویا ساختن این بخش ارایه کند .
سرپرست صنایع معدنی کانی غیرفلزی وزارت صنعت مطرح کرد:
تشکیل مجدد شورای سیاست‌گذاری سنگ برای رسیدن به الزامات صادرات افق ۱۴۰۴
سیف اله امیری سرپرست صنایع معدنی کانی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت برای توسعه الزامات صادرات سنگ کشور در افق ۱۴۰۴ در دولت یازدهم شورای سیاست‌گذاری سنگ را مجددا تشکیل داد.
 وی با تاکید بر اینکه رویکرد صادرات محور در برگزاری نمایشگاه‌های سنگ کشور از الزامات آن است، اظهار داشت: ازآنجاکه یکی از مؤلفه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی درون‌زا بودن یعنی استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور و برون‌گرا بودن یعنی دارای قدرت مواجهه با اقتصاد دیگر کشورها و در تعامل بودن با اقتصادهای جهانی تبیین شده است.
وی افزود: صنعت سنگ و دیگر صنایع وابسته که دارای ظرفیت‌های صادراتی هستند می‌توانند بخش مهمی از پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی را به دوش کشیده و با تکیه‌بر مزایای نسبی و رقابتی خود بازوهای صادراتی کشور را بیش‌ازپیش تقویت کرده و سهم و جایگاه خود را در بازارهای جهانی ارتقا دهند.
سرپرست صنایع معدنی کانی غیرفلزی وزارت صنعت بیان داشت: در یک فضای اقتصادی تعامل محور، نمایشگاه‌های تخصصی به‌عنوان شاهراه ارتباط‌گیری و نقطه برجسته تعاملات، همکاری‌ها و همچنین مرکز به‌روز کردن دانش و آگاهی فعالان هر رشته صنفی فضایی را فراهم می‌آورند تا صنایع کشور علاوه بر تقویت ارتباطات داخلی و سهم خواهی خود از بازارهای کشور ارتباطات بین‌المللی خود را محک بزنند.
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان به‌عنوان قطب اصلی سنگ کشور رتبه نخست تولید و فرآوری سنگ را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: این استان با برخورداری از ۲۳۰معدن سنگ و بیش از هزار و ۸۰۰ کارخانه فرآوری به بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌های تزئینی در کشور تبدیل‌شده است و با استفاده از این شرایط سنگ‌بری‌های استان تقریبا ۵۰ درصد سنگ‌های فرآوری شده موجود در بازار کشور را تامین می‌کنند.
امیری بابیان اینکه ایران با دارا بودن حدود ۲.۴ میلیارد تن ذخیره قطعی در انواع سنگ‌های گرانیتی، مرمریت، تراورتن، چینی و کریستال سهم بسزایی از ذخایر معدنی را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: سنگ ایران در این شرایط می‌تواند در بخش درآمدهای غیرنفتی نقش مهمی را ایفا کند که این بالاترین مزیت در منطقه است.
وی همچنین با اشاره به اینکه در ایران حدود هزار و ۹۵۵ معدن سنگ تزئینی وجود دارد، گفت: از آن تعداد ۶۵۰۰ واحد فرآوری سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که حدود ۳۰۰ واحد آن با استفاده از تکنولوژی روز است.
سرپرست صنایع معدنی کانی غیرفلزی وزارت صنعت با تاکید بر اینکه میزان ظرفیت تولید معادن سنگ در کشور ۲۷میلیون تن است، ادامه داد: در سال ۹۵ میزان تولید سنگ بلوک در کشور ۱۳میلیون تن بوده و میزان ظرفیت تولید در واحدهای فرآوری سنگ حدود ۱۶۰میلیون مترمربع است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵میزان تولید سنگ بریده‌شده، ۸۰ میلیون مترمربع بوده که نسبت به سال قبل تغییر نداشته و علت آن رکود بازار است، اضافه کرد: سال گذشته میزان مصرف سنگ بریده‌شده در کشور ۷۰ میلیون مترمربع بوده و میزان صادرات سنگ تزئینی، ۱.۲ میلیون تن به ارزش ۲۷۳ میلیارد دلار است که نسبت به سال ۹۴ حدود ۲۵۰ هزار تن افزایش صادرات داشته‌ایم.
امیری با تاکید بر اینکه سال گذشته میزان واردات سنگ در کشور، ۶۲ هزار تن به ارزش ۱۰.۸ میلیون دلار و میزان استفاده در این بخش ۳۸۰ هزار نفر است، گفت: مسائل و مشکلات موجود در این بخش، عدم وجود مدیریت علمی و برنامه‌ریزی صحیح، عدم انتخاب ماشین‌آلات مناسب، روش استخراج نامناسب و ایجاد ضایعات نامتعارف، نبود فناوری جدید به قیمت تمام‌شده بالا به دلیل فرسوده بودن ماشین‌آلات، تهدید کالاهای جایگزین، بازار، عدم حضور فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی، نبود مدیریت اطلاعات، تنگناهای مالی، منابع انسانی که ناشی از مدیریت سنتی به‌جای مدیریت علمی، حمل‌ونقل ضعیف در واردات و صادرات، ضعف برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسب برای صادرات و ورود به بازارهای جدید است.
وی در ادامه به برخی الزامات توسعه صادرات سنگ کشور در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و افزود: انجام مطالعات بازار به‌منظور شناسایی و توسعه بازارهای صادراتی هدف و برنامه‌ریزی مناسب به‌منظور اطلاع‌رسانی و تبلیغات در بازارهای هدف صادراتی، تشکیل کنسرسیوم های تولید و صادرات سنگ، انجام تبلیغات گسترده و بازاریابی موثر از طریق شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی بازارهای هدف، ایجاد نمایشگاه‌های دائمی زنجیره‌ای در بازارهای هدف، برقراری تعرفه ترجیحی با کشورهای همسایه آسیای میانه و روسیه و سایر کشورهای بازار هدف، تقویت اتاق‌های مشترک، حمایت از تشکل‌های ایجادشده صادراتی در خارج از کشور مرتبط با داخل، برگزاری کنفرانس‌های آموزشی توسعه صادرات، ایجاد مراکز تحقیقات فنی و علمی بین‌المللی و جذب سرمایه‌های خارجی ازجمله این الزامات است.
سرپرست صنایع معدنی کانی غیرفلزی وزارت صنعت تصریح کرد: در این راستا وزارت صنعت در دولت یازدهم شورای سیاست‌گذاری سنگ را مجددا تشکیل داد و در آن شورا موارد ذیل موردبحث و تبادل‌نظر قرارگرفته و تصمیم‌گیری‌هایی اتخاذ کرد.
به گفته امیری، تشکیل جلسات مستمر شورای سیاست‌گذاری سنگ به ریاست معاونت امور معادن و ذخایر معدنی با حضور مدیران ارشد وزارتخانه و سازمان‌های تابعه و نمایندگان تشکل‌های مربوطه، حمایت تعرفه‌ای به‌منظور کاهش واردات سنگ و افزایش تعرفه پلکانی واردات سنگ‌کار شده که در حال حاضر ۴۵درصد است، تعیین قیمت پایه ارزی در خصوص سنگ‌های وارداتی باهدف کنترل و پیشگیری از واردات بی‌رویه سنگ‌های بی‌کیفیت و ایجاد رقابت مناسب جهات تولیدات داخلی با کالاهای وارداتی، تدوین نیازسنجی آموزشی، تدوین دستورالعمل بازسازی و نوسازی واحدهای فرآوری، توسعه خوشه‌های صنعتی در استان‌های پر پتانسیل، ایجاد بستر مناسب جهت استفاده معادن و واحدهای فرآوری از تسهیلات بانکی ارزی و ریالی، توسعه واحدهای فرآوری ضایعات سنگ با تکنولوژی روز دنیا در مناطق توانمند کشور، هماهنگی با موسسه استاندارد جهت تدوین استانداردهای مهم، ایجاد فضای مناسب جهت استفاده فراگیر از سنگ در فضای باز شهری، جداول سنگی، سنگفرش و ...،  تصویب واردات سنگ‌کار با استفاده از ارز متقاضی و دوبرابرتعرفه مصوب و پیشنهاد ممنوعیت واردات سنگ‌کار شده ازجمله این تصمیمات بود
مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت:
چالش‌های صنعت سنگ فرصتی برای جذب بازارهای صادراتی است
اسداله کشاورز مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه امروز صنعت سنگ کشور با مشکل فروش و بازرگانی مواجه است، گفت: چالش‌های سنگ در داخل فرصت خوبی برای این صنعت در راستای جذب بازارهای صادراتی است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های سنگ کشور از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند، اظهار داشت: بااین‌وجود صنعت سنگ با چالش‌هایی ازجمله مسکن و مخالفت ارگان‌هایی همچون منابع طبیعی و معدنی مواجه است اما با تلاش‌های وزارتخانه به تعاملاتی بین معدن کاران و ترجمان‌های دولتی دست‌یافته‌ایم.
به گفته وی، این اقدامات در راستای نام‌گذاری شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان "اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال" صورت گرفته و امیدواریم چالش‌های سنگ را برطرف کنیم.
مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعتقاد بر اینکه چالش‌های سنگ در داخل فرصت خوبی برای این صنعت در راستای جذب بازارهای صادراتی است، تصریح کرد: ایران با توجه به ذخایر متنوع و گسترده سنگ‌های تزیینی، می‌تواند طرح‌های نو سنگ‌های تزیینی را با مطالعات جدید شناسایی کند.
وی با انتقاد بر اینکه متأسفانه دامنه اکتشافات معدنی در ایران، سطح الا رضی است، تاکید کرد: ما هنوز در عمق معادن نمی‌دانیم چه فرصت‌هایی نهفته است و نیازمند مطالعات جدید هستیم.
کشاورز با اشاره به استقبال از سنگ‌های ورقه‌ای، بیان داشت: از این فرصت‌ها می‌توان استفاده بهینه کرد.
وی در ادامه بابیان اینکه رکود شدیدی گریبان گیر صنعت سنگ و سنگ‌بری‌های کشور شده است، افزود: ٥٠ درصد هرگونه فعالیت اقتصادی به مارکتینگ آن برمی‌گردد اما امروز صنعت سنگ کشور با مشکل فروش و بازرگانی مواجه است.
مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اصفهان قطب صنعت سنگ کشور است، گفت: با توجه به تنوع و رنگ‌های سنگ ایتالیایی، این کشور نیز قطب صنعت سنگ جهان است.
وی بابیان اینکه ایتالیایی‌ها و اروپاییان در حوزه سنگ تنوع‌طلب هستند، تصریح کرد: با توجه به سنگ‌ها و ذخایر سنگی کشور، با شناسایی گونه‌های جدید و مناسب آن می‌توان به فراوری خوبی دست‌یابیم.
به گفته کشاورز، با آموزش‌های لازم می‌توان به بازارهای صادراتی مناسب دست‌یابیم.
وی با تاکید بر جای خالی اتحادیه صادرکنندگان سنگ در کشور، تصریح کرد: ایران خوشبختانه مشکلی در ذخیره، تنوع رنگ و فراوری سنگ ندارد اما با اتحاد و همبستگی می‌توان به موفقیت در این صنعت دست‌یابیم.
مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در پایان‌بر تعامل با ترجمان‌های مختلف ازجمله محیط‌زیست برای استخراج سنگ‌های زیرزمینی در مناطق حفاظت‌شده تاکید کرد.
احمدیه:ایجاد کنسرسیوم‌ها و نوسازی ماشین‌آلات از الزامات رونق صنعت سنگ است
اسرافیل احمدیه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: ایجاد کنسرسیوم ها و نوسازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات از الزامات رونق صنعت سنگ کشور است.
وی  تاکید کرد: تولیدکنندگان عرصه سنگ باید به کیفیت محصولات خود همت گمارند و به سلیقه بازار توجه کنند.
وی بیان داشت: ایجاد کنسرسیوم ها و نوسازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات از الزامات رونق صنعت سنگ کشور است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان  پیشنهاد کرد  سایتی با عضویت همه اعضای صنعت سنگ استان راه‌اندازی شود و اعضای حاضر در این سایت می‌توانند با تبلیغات محصولات خود بازاریابی کنند و از این طریق ضعف صداوسیما را در کوتاهی تبلیغات جبران کنند.
وی ادامه داد: برای تولید سال ۹۵ بیش از هزار واحد صنعتی در کشور حدود ۱۷هزار میلیارد ریال تسهیلات گرفتند که سهم ۲ هزار و ۳۰۹ واحد تولیدی استان اصفهان دریافت ۲۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات بوده است.
احمدیه بیان اینکه حضور در نمایشگاه می‌توانند در بحث‌های صادراتی به‌شدت تأثیرگذار باشد، تاکید کرد: حضور تمامی فعالان عرصه سنگ استان و کشور در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ اصفهان می‌تواند در رونق این صنعت تأثیرگذار باشد و مقدمه حضور در بازارهای جهانی را فراهم کند.
نماینده شرکت IMM کارارا ایتالیا در این نشست با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه این شرکت با اتاق بازرگانی دسامبر ۲۰۱۶ منعقد شد، تاکید کرد: این تفاهم‌نامه برای هم‌افزایی در راستای افزایش تجارت بین‌الملل و دستیابی موفقیت بیشتر است.
وی بیان داشت: در نظر داریم با این دید به همکاری خود ادامه و کمک کنیم ایران وارد بازارهای جهانی شود.
نماینده شرکت IMM کارارا ایتالیا تاکید کرد: از طریق دفتر IMM در اصفهان در نظر داریم طرف ایرانی ما به پیشرفت و مهارت در حوزه سنگ دست یابد.
نماینده برگزارکننده پاویون چین در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ اصفهان نیز در این نشست، گفت: حضور چین در این نمایشگاه از سال ۲۰۱۶ آغاز و امروز ۶ دوره است که به‌عنوان مشارکت‌کننده چینی در نمایشگاه اصفهان حضور داریم.
وی با تاکید بر اینکه تجهیزات برش و ماشین‌آلات سنگ‌چین از کیفیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: نمایشگاه سنگ اصفهان در ایران یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌ها برای کشور چین است.

 
آلبوم تصاویر 3033-2-1396