تاریخ : دوشنبه 18 ارديبهشت 1396
کد 1371

در ششمین جلسه کمیته فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

فشارهای مالیاتی مهم‌ترین عامل تعطیلی واحدهای صنفی و تولیدی طلا / کاهش دوسوم تولیدات طلا و جواهرات / استان اصفهان به کارخانه تصفیه طلا نیاز دارد/ ظرفیت صادرات طلای استان اصفهآن‌یک میلیارد دلار است
مسوول کمیته فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی اتاق بازرگانی اصفهان گفت:نحوه اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده،نبود کارخانه تصفیه طلا ، وارد نشدن شمش طلای استاندارد و عوارض گمرکی برای طلا ازجمله مسایل مهم پیش روی صنعت طلا و جواهرات استان اصفهان است .
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،ابراهیم حبیب الهی در ششمین جلسه کمیته فلزت گران‌بها و سنگ‌های قیمتی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد:اصفهان با داشتن 5 هزار واحد صنفی و تولیدی طلا  نقش مهمی در تامین نیازهای داخلی  و صادرات این محصول به بازارهای بین‌المللی دارد.
وی در بخشی از سخنان خود به نقش مالیات بر ارزش‌افزوده در تعطیلی واحدهای تولیدی طلا و فلزات گران‌بها اشاره کرد و گفت:هرروز شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و صنفی در بخش طلا هستیم  زیرا قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به‌صورت صحیح  در این بخش  اجرا نمی‌شود.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فلزات گرانبها استان اصفهان  تصریح کرد:تولیدکنندگان طلا خواستار پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده بر اجرت ساخت‌اند ولی نحوه محاسبه کل قیمت طلا را مشمول این مالیات می‌سازد .
حبیب الهی تاکید کرد:تولیدکنندگان طلا بدون هیچ وابستگی به دولت و با اتکا بر توانمندی‌های خود توانسته‌اند در بازار داخل و بین‌المللی موفقیت‌های قبال توجهی را کسب کنند. 
طلایی مینایی: فشارهای مالیاتی  مهم‌ترین عامل تعطیلی واحدهای صنفی و تولیدی طلای  اصفهان است
محسن طلایی مینایی عضو کمیته و رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فلزات گرانبها استان اصفهان  با انتقاد از محاسبه مالیات برای صادرکننده طلا گفت:باوجودی اینکه دولت صادرکنندگان را از مالیات معاف کرده است برای صادرکنندگان طلای سالهای 90 و 91  مالیات‌هایی محاسبه‌شده است که تولیدکنندگان آن‌یک گرم تولیدات خود را در بازارهای داخلی  به فروش نرساند.
وی تاکید کرد:فشار مالیاتی بر صنف طلا در استان اصفهان بسیار فراتر از سایر استان‌هاست و لازم است مسئولین استان نسبت به این  مهم توجه ویژه ایی داشته باشند.
 طلایی مینایی از تعطیلی روزانه واحدهای صنفی و تولید طلا در اصفهان خبر داد و گفت:فشارهای مالیاتی  مهم‌ترین عامل تعطیلی این واحدهای صنفی و تولیدی  شده است و به دنبال آن سهم صادراتی طلای استان به‌شدت کاهش‌یافته است .
وی خواستار صدور مجوز از سوی بانک  مرکزی به اتحادیه و انجمن‌های تخصصی طلا  برای  واردات  شمش شد و گفت:واردات شمش خالص طلا می‌تواند تولیدات طلا و جواهرات را باکیفیت سازد.
پورهنگ :استان اصفهان به کارخانه تصفیه طلا نیاز دارد
مرتضی پورهنگ عضو کمیته  و نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان  فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی استان اصفهان  با اشاره به اینکه طلای آب‌شده  موجود در بازار استاندارد لازم را ندارد ،افزود:به دلیل نبود کارخانه تصفیه طلا هر واحد تولیدی اقدام به ذوب طلا و نقره می‌کند و همراه با ناخالصی  محصولات تولید می‌شود .
وی ایجاد کارخانه تصفیه طلا و ارایه شمش خالص به واحدهای تولیدی را در استان اصفهان لازم و ضروری دانست و گفت: تولیدکنندگان طلا اجازه واردکردن شمش طلا را ندارند و به همین دلیل برای تامین طلا به سمت طلاهای مستعمل موجود در بازار روی می‌آورند.
وی اضافه کرد:کیفیت تولیدات طلا  و جواهرات به دلیل پایین بودن عیار و وجود ناخالصی در طلا کاهش‌یافته است و برخی از تولیدکنندگان مجبورند  تصفیه مجدد طلا  را انجام دهند  .
خسروی: کاهش دوسوم تولیدات طلا و جواهرات در استان اصفهان
محمدرضا خسروی  عضو هیات مدیره  انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان در این جلسه گفت:وضع مالیات بر ارزش‌افزوده باعث حجم تولید را به 30 درصد سالهای قبل رسانده است .
وی افزود:سالانه در استان اصفهان 100 تن تولیدات طلا و جواهرات داشتیم که در اثر مالیات بر ارزش‌افزوده این عدد به 30 تن رسیده است .
خسروی خاطرنشان کرد:طلا یک کالای سرمایه ایی برای مردم به شمار می‌آید و محاسبه 9 درصد قیمت کل محصول برای خریدار و فروشنده امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه ماده 3 و 14 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مغایر یکدیگرند، افزود:بایستی از میزان ارزش‌افزوده بر کالا مالیات گرفت نه از قیمت کل کالا .این نحوه محاسبه مالیات برای طلا منطقی نیست.
وی اضافه کرد:ترکیه روزی از ایران طلا وارد می‌کرد و با وضع قوانین مالیاتی صحیح و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا  امروز به دومین تولیدکننده طلا در دنیا تبدیل‌شده است .
خسروی تاکید کرد:راهی  که اشتباه است و سایر کشورهای یک‌بار آن را رفته و برگشته‌اند را نباید ما دوباره برویم و با کلی هزینه و عقب‌گرد بازگردیم.
رضایی: قاچاق طلا انگیزه تولیدکنندگان را کاهش داده است
محمد رضایی عضو کمیته فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:به دلیل سخت‌گیری برای ورود شمش طلا زمینه برای قاچاق این کالا فراهم‌شده و علاوه بر هدر رفتن منابع کشور شاهد کاهش انگیزه تولیدکنندگان طلای استان هستیم.
وی افزود: بر اساس بخش‌نامه‌های گمرک صادرکننده طلا می‌تواند شمش طلا برای تولید خود وارد کند ولی سالهاست برای این موضوع عوارض سنگینی برای صادرکنندگان طلا وضع‌شده است .
رضایی اضافه کرد:قاچاق معلول علت‌هایی از قبیل ممانعت و ،عوارض سنگین  است که می‌توان آن را برطرف کرد و زمینه تجارت شفاف را فراهم ساخت.
علی شانه ساز زاده مسوول میز کشورهای هدف صادراتی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:پیگیری مسایل و مشکلات صادرکنندگان  استان اصفهان ازجمله مهم‌ترین وظیفه این دفتر است.
وی اضافه کرد:اتاق بازرگانی اصفهان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی می‌تواند مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی را در بخش‌های مختلف پیگیری کند.
ظرفیت صادرات طلای استان اصفهان ‌یک میلیارد دلار است
حسین قلع ریز  کارشناس رسانه اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:استان اصفهان به‌عنوان قطب طلای کشور سالانه 750 میلیون دلار صادرات در سال‌های 89 تا 91 را به ثبت رسانده است ولی به دلیل سخت‌گیری مالیاتی و دستورالعمل‌های بانک مرکزی  صادرات این محصول در سال 95  به عدد 18 میلیون دلار کاهش‌یافته است .
وی افزود:در صورت تسهیل مالیاتی و صادراتی استان اصفهان می‌تواند یک میلیارد دلار صادرات طلا،جواهرات و سنگ‌های قیمتی داشته باشد و ازاین‌رو فرصت‌های شغلی بسیاری به وجود خواهد آورد.
 وحدتی پور دیگر عضو کمیته از آمادگی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک رسالت برای حمایت از ساخت تجهیزات تراش سنگ‌های قیمتی خبر داد و گفت:این تسهیلات می‌تواند مشاغل خانگی برای افراد بیکار ایجاد کند .
 
 
آلبوم تصاویر 3026-2-1396