تاریخ : شنبه 26 دي 1394
کد 560

برنامه های اجرایی کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت بررسی شد

سومین نشست هیئت رئیسه کمیسیون تجارت اتاق اصفهان برای بحث و بررسی در خصوص برنامه های اجرایی سند راهبردی این کمیسیون، پنجشنبه 24 دی ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان، در نشست مذکور عمدتا بررسی متن برنامه راهبردی ذیل ساختار کمیته توسعه صادرات مورد گفتگو قرار گرفت و کمک به تشکیل، حمایت و توسعه شرکت های مدیریت صادرات به عنوان یکی از مهمترین شرح وظایف این کمیته مورد تأکید واقع شد.

در آغاز این نشست، مسعود گلشیرازی، رئیس کمیسیون تحلیل خود از مسائل روز اقتصاد کشور را بیان کرد و گفت: اتاق ایران پیش بینی کرده بود برجام از روز دوشنبه 21 دی ماه اجرایی شود و برای این روز با دعوت از روسای بانک ها به اتاق، گشایش صدها اعتبار اسنادی را در دستور کار قرار داده بود که البته چنین اتفاقی عملا رخ نداد و برجام در آن روز اجرایی نشد.

وی با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت اظهار داشت: اقتصاد ما به جای آنکه تولید محور باشد، بانک محور است و بانک ها با لابی های قوی ای که دارند، تصمیمات اقتصادی را به نحوی سوق می دهند که حفظ بانک ها را تأمین کند نه منافع بخش تولید را. با این وجود شرایط بانک ها بویژه بانک های شبه خصوصی نیز مناسب نیست.

کیهان عباسیان، مشاور کمیسیون سیاست گذاری و پایش اتاق اصفهان نیز در این نشست با ارائه گزارشی تحلیلی گفت: یکی از عوامل رکود اقتصادی فعلی در ایران همان بحران اقتصادی سال 2008 جهانی است که به خاطر بسته بودن فضای اقتصاد ایران، اثراتش دیرتر از سایر کشورها حالا به ایران رسیده است.

وی بیشتر مشکل بنگاه های ایرانی در شرایط فعلی را مسئله مهندسی فروش، بازاریابی و شناخت بازار و سلایق مشتریان عنوان کردو گفت: به عنوان راهکارهایی برای برون رفت از این شرایط کلی اقتصاد در ایران باید تک رقمی کردن ارز، اصلاح سیستم بانکی، کاهش هزینه های دولت و پرداخت بدهی هایش به بخش خصوصی، و نیز گشایش بازارها و تسهیل گشایش اعتبارات اسنادی هرچه زودتر عملیاتی شود.

در حاشیه دستور اصلی جلسه که به بحث و بررسی برنامه های اجرایی سند راهبردی کمیسیون تجارت اتاق اختصاص داشت از جمله مباحثی در خصوص رعایت پروتکل ها و مقررات استاندارد تشریفات و نشست با هیئت های خارجی نیز از سوی دکتر عباسیان، مطرح شد و مقرر گردید که این کمیسیون مواد این پروتکل ها را استخراج و برای اجرا به هیئت رئیسه اتاق ارائه دهد.

گفتنی است؛ یک برنامه راهبردی در حوزه های مختلف صادرات، واردات، حمل و نقل، مالکیت معنوی، برند تجاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز گمرک در کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در حال تدوین است.

همچنین دیگر کمیسیون های اتاق ازجمله کمیسیون معادن، سرمایه گذاری، آموزش و کمیسیون اجتماعی نیز برنامه راهبردی مشابهی را در دست تدوین دارند.

آلبوم تصاویر کمیسیون تجارت-10-94