تاریخ : دوشنبه 27 آذر 1396
کد 1722

در نشست تخصصی چالش و فرصت های صادراتی در تولید اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

صادرات کلید حل بحران تقاضای داخلی است/ صادرات یک انتخاب نیست یک الزام است /نرخ ارز با ثبات و متعادل خواسته صادرکنندگان

نشست تخصصی چالش و فرصت های صادراتی در تولید در قالب نشست مشترک کمیسیون تجارت و صنایع در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
در این نشست مسایل و مشکلات صادرکنندگان بخش صنایع و شرکت های دانش بنیان شامل پرداخت نشدن جوایز صادراتی ،اعمال نشدن معافیت مالیاتی برای صادرکنندگان ،حمایت  نکردن از sme ها در فرایند بازاریابی ،نبود آموزش تخصصی برای صادرات محصولت دانش بنیان ،کارایی پایین رایزنان بازرگانی ایران در نمایندگی های خارج از کشور،ارسل محصولت بی کیفیت به بازارهای هدف صادراتی  عنوان شد.
صادرات کلید حل بحران  تقاضای داخلی است
مسعود گلشیرازی رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: زمانی که 70 درصد واحدهای تولیدی کمتر از 50 درصد ظرفیت اسمی فعالیت می کنند نشان از کمبود تقاضا برای کالا و خدمات در جامعه است.
وی صدور خدمات فنی و مهندسی را یک از مزیت های استان اصفهان برشمرد و گفت:در قراردادهای پیمانکاری جوایز صادراتی و معافیت های مالیاتی برای صادرکنندگان این بخش لحاظ نمی شود.
 وی با اشاره به آمار صادرات استان اصفهان و کاهش 50 درصدی طی دو سال گذشته گفت: حمایت از شرکت های کوچک و متوسط اقتصادی برای حضور در بازارهای بین المللی و نمایشگاه های تخصصی باید مورد توجه قرار گیرد.    
گلشیرازی خاطر نشان کرد:بخش خصوصی خودش باید به داد خودش برسد و تلاش کند با اتکا به منابع و توانایی خود فراید صادرات و تولید را تسهیل کند.
وی از راه اندازی مرکز رشد بین المللی صادرات اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و گفت:در این مرکز شرکت های مدیریت صادرات می توانند با استفاده از امکانات این مرکز به توسعه صادرات محصولات استان کمک کنند.
وی از شناسایی دانش آموختگان رشته های بازرگانی،زبان های خارجی و اقتصادی با هدف هم افزایی در تشکیل شرکت های مدیریت صادرات خبر داد .
صادرات یک انتخاب نیست یک الزام است
مجتبی ملااحمدی نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:صادرات موضوعی انتخابی برای تولید کنندگان نیسبت بلکه الزام برای بقا در فعالیت اقتصادی است .
وی مسایل بانکی ،حمل و نقل و گمرکی را  از جمله  مسایل پیش روی صادرکنندگان استان اصفهان برشمرد و گفت:نرخ ارز به عنوان یک موولفه  اثرگذار در صادرات و واردات نقش دارد. قیمت واقعی ارز باعث تقویت صادرات و قیمت پایین ارز یاعث افزایش واردات می شود.
وی کیفیت و قیمت مناسب کالا را یکی از عوامل موثر در افزایش صادرات استان برشمرد و گفت:بازاریابی محصولات تولیدی در بازارهای بین المللی یکی از حلقه های مفقوده صادرات استان است .
نرخ ارز با ثبات و متعادل خواسته صادرکنندگان
مهدی مسایلی مسوول کمیته پیمانکاری کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست  گفت:دولت بیش  از اندازه بزرگ شده است و برای اینکه این دولت بتواند هزینه اش را تامین کند بخش خصوصی را به  تلاش بیشتری تشویق می کند و این در حالیست که دولت باید بار اضافی خود را پایین بگذارد .
وی نرخ ارز را یکی از پارامترهای موثر در صادرات و واردات ایران برشمرد و گفت:  مسایل اقتصاد را با قرص مسکن  نمی توان درمان کرد ،نرخ ارز بایستی متعادل و با ثبات باشد نه اینکه یک روز چندصد تومان بالا برود  یک روز  پایین بیاید.
مطلبی صادرکننده خدمات فنی و مهندسی استان اصفهان  در این جلسه گفت:معافیت های برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در رده دوم شرکت ها اجرا نمی شود .
وی پیشنهاد کرد: سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی به شرکت های کوچک و متوسطی که  نمی توانند هزینه بازاریابی و حضور در نمایشگاه های تخصصی را پرداخت کنند ،کمک کنند.
محسن کریمیان صادرکننده جوان اصفهانی ،نیازسنجی بازار را یکی از مسایل مهم پیش روی صادرات استان اصفهان  برشمرد و گفت:حضور مشاوران با تجربه در کنار تولیدکنندگان و صادرکنندگان  می تواند به توسعه صادرات کمک کند.
آتش انتظامی مسوول کمیته فولاد کمیسیون صنایع در این نشست کیفیت و صداقت در ارسال کالاهای بسته بندی  را  موضوع مهم در فرایند صادرات برشمرد.
موسوی مدیر یک شرکت دانش بنیان اصفهان در این نشست خواستار شناسایی فرصت های صادراتی به جای بیان مسایل و مشکلات از سوی فعالان اقتصادی شد و گفت:اتاق بازرگانی و تشکل های اقتصادی نقش مهمی در توسعه کسب و کار و صادرات دارند.
ابراهیم حبیب الهی مسوول کمیته فلزات گرانبهای کمیسیون صنایع در این نشست گفت:صادرات طلا و جواهرات استان اصفهان از 750 میلیون دلار در سال 90 به 20 میلیون دلار در سال 95 رسیده است و این کاهش صادرات باعث تعطیلی بیش از 70 درصد واحدهای تولیدی طلا در استان شده است .
وی مالیات بر ارزش افزوده و محاسبه 9 درصد بر قیمت اصلی طلا،نبود مواد اولیه با کیفیت و افزایش قیمت تمام شده محصولات  را از مسایل پیش روی صنعت طلای استان برشمرد .
حمیدرضا مومنی مسوول کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:هفته صادرات اصفهان برای دومین سال پیاپی است که به همت کمیسیون تجارت و با هدف بررسی مسایل و مشکلات صادرات استان برگزار می شود .
مجید کرباسچی نایب رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:مرکز رشد بین المللی صادرات اصفهان با هدف تقویت زیرساخت های صادراتی  به همت اتاق بازرگانی می تواند نقش موثری در توسعه صادرات استان  داشته باشد. 

 
آلبوم تصاویر 3190-9-1396