تاریخ : شنبه 7 اسفند 1395
کد 1275

در بیستمین جلسه کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان، صادرات 1081 میلیون دلاری استان اصفهان در 11 ماه 95 / کاهش 40 درصدی صادرات استان اصفهان طی دو سال گذشته/ مالیات بر ارزش‌افزوده چالش صادرکنندگان

بیستمین جلسه کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با هدف هم اندیشی و عارضه یابی چهار کمیسیون تجارت،صنایع،حمایت از سرمایه گذاری و معادن و صنایع معدنی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
بیستمین جلسه کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت  اتاق بازرگانی اصفهان با هدف هم اندیشی و عارضه یابی چهار کمیسیون تجارت،صنایع،حمایت از سرمایه گذاری و معادن و صنایع معدنی  در موضوع صادرات استان با حضور مدیرکل  و معاونین  گمرک ،رییس اداره بازرگانی سازمان صمت ،رییس و اعضای کمیسیون تجارت در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
گلشیرازی: کاهش 40 درصدی صادرات استان اصفهان طی دو سال گذشته
مسعود گلشیرازی رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه  از کاهش 40 درصدی صادراتی استان اصفهان طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: صادرات هرساله استان نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش می‌یابد که نشان از روند نزولی تولید و تجارت استان دارد و باید  اقدام موثری در این زمینه انجام داد.
وی با انتقاد از فشارهای مالیاتی بر  تولیدکنندگان و  صادرکنندگان استان اصفهان گفت: زمانی که برای تولیدکننده نمونه مالیات چند برابر از سالهای گذشته وضع می‌شود نمی‌توان انتظار افزایش صادرات از صادرکننده داشت.
 وی تجارت با آزاد سوریه را فرصتی مناسب برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان اصفهان دانست و گفت:صادرات کالا و خدمات بایستی در اولویت برنامه‌های اقتصادی کشور و استان قرار گیرد.
احمدی :صادرات 1081 میلیون دلار استان اصفهان در 11 ماه 1395
احمدی ونهری مدیرکل گمرک استان اصفهان در این جلسه گفت:صادرات  استان اصفهان طی 11 ماه سال جاری به ارزش  1081 میلیون دلار و 2568 هزار تن رسید
وی تعداد اقلام صادراتی استان را 335 قلم برشمرد و گفت:از نظر وزنی رتبه 5 کشور و از نظر ارزشی رتبه 9 کشور به استان اصفهان اختصاص دارد.
 وی فصول عمده صادراتی استان را شامل  24 درصد  آهن و فولاد،فرآورده‌های نفتی 17 درصد ،فرش و کف‌پوش 11 درصد ،مصنوعات آهن و فولاد 8 درصد و محصولات لبنی 4 درصد ،مصنوعات سنگ ،گپ و سیمان 4 درصد  ،مواد و اشیا پلاستکی 3 درصد برشمرد .
وی تصریح کرد:  عراق با 400 میلیون دلار و  افغانستان با 183 میلیون دلار مقصد صادراتی استان اصفهان است .
جباری : عدد سرانه صادراتی هر نفر 223 دلار در استان اصفهان است
قاسم علی جباری عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:فشارهای مالیاتی باعث انتقال شرکت‌های استان به سایر استان‌ها  شده است .
وی افزود:10 شرکت بزرگ ، مالیات عمده  استان را پرداخت می‌کردند و باوجود کاهش پرداخت مالیاتی آنان سهم مالیات استان رو به افزایش بوده است و این  مهم نشان از فشار مالیاتی مضاعف برای بنگاه‌های کوچک و متوسط است.
جباری تصریح کرد:اگر صادرات 1117 میلیون دلار استان اصفهان در سال 94 را بر جمعیت 5 میلیون نفری این استان تقسیم کنیم هر نفر 223    دلار  می‌شود و چنانچه سهم شرکت‌های بزرگ فولادی و پتروشیمی کسر شود سهم هر نفر 20 دلار می‌شود و این در حالی است که این عدد در کشورهای درحال‌توسعه  6 هزار دلار است .
وی خواستار تدوین برنامه مدون برای صادرات استان اصفهان شد و افزود:اتاق بازرگانی اصفهان برای تقویت صادرات استان  اعزام هیات های تجاری ،بررسی میدان بازارهای هدف صادراتی،مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌های خارجی را در دستور کار قرار داده است .
وی خواستار اختصاص بخشی از  هزینه حمل‌ونقل صادرکنندگان از مالیات بر ارزش‌افزوده شد و گفت:میانگین بیکاری استان اصفهان از میانگین کشور سه درصد بیشتر است و لازم است صادرات استان موردتوجه قرار گیرد.
مالیات بر ارزش‌افزوده چالش صادرکنندگان استان اصفهان
کریم سلیمی رییس اداره بازرگانی خارجی  سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان در این جلسه گفت:سازمان صمت تلاش می‌کند که موانع پیش روی صادرکنندگان را بردارد و تلاش کرده که مجوزهای لازم برای صادرات را به حداقل برساند.
وی مالیات بر ارزش‌افزوده را چالش جدی برای صادرکنندگان برشمرد و گفت: مالیات دریافت شده از صادرکنندگان در هنگام صادرات به‌موقع به آنان  پرداخت نمی‌شود .
وی تأکید کرد: برای توسعه صادرات استان پیشنهاد می‌شود  از صادرکنندگان مالیات بر ارزش‌افزوده گرفته نشود تا مشوقی باشد برای تولید کنندگان و صادرکنندگان.
مومنی : عدم ثبات نرخ ارز  ،بالا بودن قیمت تمام شده کالا وهمچنین بی ثباتی روابط سیاسی عامل کاهش صادرات
حمید رضا مومنی مسوول کمیته توسعه صادرات اتاق اصفهان در خصوص کاهش صادرات در سالهای اخیر استان اصفهان   گفت :علی رغم مطرح شدن حمایت های صادراتی متاسفانه .شاهد افت صادرات درسالهای اخیراستان بوده ایم.
وی عدم ثبات نرخ ارز  ،بالا بودن قیمت تمام شده کالا وهمچنین بی ثباتی روابط سیاسی را از عوامل مهم و تاثیر گذار بر روی کاهش امرصادرات استان اصفهان خواند و افزود:با توجه به وجود این مشکل بر آن شدیم که طی جلسه ای مشترک با سه کمیته دیگر شامل کمیته صنایع معدنی کمیسیون معادن ، کمیته رفع موانع سرمایه گذاری کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری و کمیته خدمات فنی مهندسی کمیسیون صنایع  به  بررسی مشکلات و موانع صادرات بخش های مختلف و علت افت صادرات سال گذشته استان گامی مثبت برداریم.
هزینه بالای  حمل‌ونقل ،چالش کالاهای صادراتی بخش معدن است
شهریار شعبانی دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه هزینه‌های حمل‌ونقل کالاهای صادراتی  بخش معدن را بالا دانست و گفت:ایجاد تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان در بخش حمل‌ونقل می‌تواند حجم و ارزش صادرات استان را افزایش دهد.
وی اضافه کرد:بخش معدنی استان دارای ظرفیت بسیاری برای صادرات مواد معدنی ،سنگ و تولیدات فرآوری شده است .
مهدی مسایلی مسوول کمیته پیمانکاری کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار اصلاح نگاه دولت به خصوصی‌سازی شد و گفت:نگاه دولت به خصوصی‌سازی درآمدزایی است نه توانمندسازی و باید این دیدگاه اصلاح شود.
وی افزود:متاسفانه در ایران خصوصی سازی  به راهی برای کسب درآمد دولت یا دولتیها تبدیل گردیده و مفهومی کاملا ناشناخته به خود گرفته است
 
آلبوم تصاویر 1252-11-95