تاریخ : چهارشنبه 1 مهر 1394
کد 382

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان: جذب سرمایه گذاری خارجی برای اقتصاد ایران از نان شب هم واجب تر است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی برای اقتصاد ایران از نان شب هم واجب تر است.
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی برای اقتصاد ایران از نان شب هم واجب تر است.
به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان،«سیدکمیل طیبی»در نخستین جلسه کمیته جذب و توسعه سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: هر اقتصادی برای توسعه و مقابله با بیکاری نیازمند سرمایه گذاری است و با توجه به کمبود منابع مالی داخلی، سرمایه گذاری خارجی با هدف انتقال تکنولوژی می تواند جایگزین مناسبی برای منابع داخلی باشد .
وی با اشاره به این نکته که ایران طی چند سال اخیر از جذب سرمایه گذاری خارجی محروم مانده است ،افزود:میزان سرمایه گذاری خارجی در ایران بویژه در استان اصفهان طی چهار ساله گذشته با ظرفیت های موجود به هیچ عنوان همخوانی ندارد.
وی خاطر نشان کرد:هر اقتصادی که به دنبال توسعه بازار است باید زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی را فراهم کند و استان اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست.
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به تجربه سه کشور مالزی ،چین و ترکیه در جذب سرمایه گذاری خارجی گفت:این سه کشور طی 20 سال گذشته با ایجاد اصلاحات اقتصادی زمینه جذب سرمایه های خارجی را فراهم کرد و امروز به عنوان کشورهای موفق اقتصادی شناخته می شوند.
طیبی در بخش دیگری از سخنان خواستار مشخص شدن مزیت های اقتصادی استان و معرفی ان به سرمایه گذاران خارجی شد و گفت:برخی سرمایه گذاری های خارجی باعث افزایش بیکاری می شود که کارشناسان با بررسی ابعاد مختلف از ورود این قبیل سرمایه ها باید جلوگیری کنند.
برای توسعه اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در استان باید چشم انداز سرمایه گذاری تدوین شود

«قاسم علی جباری»رییس کمیسیون سرمایه گذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق اصفهان در این جلسه گفت:برای توسعه اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در استان باید چشم انداز سرمایه گذاری تدوین شود.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت:استان اصفهان 107 هزار کیلومتر مربع مساحت و 5 میلیون نفر جمعیت دارد و 8 هزار و 500 واحد صنعتی نسبت به این مساحت و جمعیت جوابگو نیست .
وی تصریح کرد:در حال حاضر علیه صنعتی یا فراصنعتی شدن اصفهان مطالبی ارایه می‌شود که معتقدیم صنعتی شدن اصفهان تنها در بخش فولاد بوده در حالی‌ که در سایر صنایع پیشرفتی در اصفهان حاصل نشده است.
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق اصفهان تصریح کرد:روند درآمدی اصفهان در این سال‌ها نزولی بوده و بیکاری استان نیز 1.8 درصد بیش از متوسط بیکاری کشور است و بایستی در سایر صنایع همچون صنایع غیرآلاینده نظیر فناوری اطاعات پیشرفت داشته باشیم.
جباری با تاکید بر روند کند جذب سرمایه در سال‌های اخیر در اصفهان گفت: در بین سال‌های 86 الی 91 تنها 5 میلیون دلار سرمایه خارجی در اصفهان جذب شده و از سال 91 تاکنون دلاری سرمایه گذاری خارجی جذب نشده است .

«علی صفرنورالله»مسوول کمیته جذب و توسعه سرمایهع گذاری خارجی اتاق اصفهان در این جلسه گفت:اتاق اصفهان طی چند سال گذشته با ایجاد دو بخش SPX و ITPO خواستار توسعه کسب و کار اعضا و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی شد
وی با اشاره به تجربه دو کشور کره جنوبی و عراق در جذب 280 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی گفت:هر دو کشور سرمایه های خارجی را جذب کردند ولی به دلیل شرایط اقتصادی ،نتایج حاصله نیز بسیار متفاوت است.
گفتنی است در پایان این جلسه صفر نورالله با رأی اکثریت به‌عنوان رئیس کمیته انتخاب شد.

آلبوم تصاویر توسعه سرمایه گذاری-6-94