تاریخ : شنبه 19 دي 1394
کد 552

استاد ايراني دانشگاه كاليفرنياي جنوبي در اصفهان مطرح كرد: لزومي ندارد كه ما در كشورمان همه كاري انجام دهيم، در انتخاب كارها بايد با احتياط انتخاب كنيم

«سید عبدالوهاب سهل آبادی»رییس اتاق اصفهان در همایش نقش فناوری های نوین در توسعه اقتصادی گفت: ایرانیان نخبه در خارج از کشور می توانند ایران را در گذر از شرایط کنونی اقتصادی کمک کنند.

«سید عبدالوهاب سهل آبادی»رییس اتاق اصفهان در همایش نقش فناوری های نوین در توسعه اقتصادی گفت: ایرانیان نخبه در خارج از کشور می توانند ایران را در گذر از شرایط کنونی اقتصادی کمک کنند.

وی افزود:بیش از 40 درصد اعضای اتاق اصفهان را  جوانان و بانوان تشکیل می دهند و از این ظرفیت برای  توسعه اقتصاد استان و کشور باید استفاده کرد.

وی راه اندازی مرکز پیمانکاری فرعی spx و کمیته توسعه فناوری و سرمایه گذاری itpo    را  از فعالیت های  اتاق اصفهان در راستای توسعه کسب و کار اعضا برشمرد و گفت:اتاق اصفهان آمادگی دعوت از ایرانیان نخبه مقیم خارج  جهت انتقال تجارب به جوانان را دارد .

استاد ارشد مهندسي صنايع و سيستم ها در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي و عضو آكادميك ملي مخترعان آمريكا گفت:  لزومي ندارد كه ما در كشورمان همه كاري انجام دهيم، در انتخاب كارها بايد با احتياط انتخاب كنيم چراكه منابعمان محدود است.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان ،«بهرخ خوشنويس» در این همايش که به همت کمیسیون آموزش ،پژوهش و توانمندسازی اعضا  در سالن همایش های بین المللی  اتاق بازرگاني اصفهان برگزار شد ، تصریح کرد: بهتر است بهترين متخصصان متالورژي و مواد را در صنعت فولاد يا پتروشيمي به كار ببريم و مواد اوليه مورد نياز اتومبيل سازان كشورهاي پيشرفته را تامين كنيم.

 

استاد دانشگاه كاليفرنياي جنوبي گفت: در ايران بايد هدف را بسيار بالاتر از اين بگذاريم كه تنها به كشورهاي پيشرفته برسيم، ما واقعا مي خواهيم در برخي از زمينه ها در كشورمان راهبر باشيم، اينها نيز مستلزم اين است كه قدرت تفكر، خلاقيت و دانش خود را ارتقا دهيم و امكانات را ايجاد كنيم، بايد با آگاهي مشخص كنيم كه چه كارهاي را بايد و نبايد انجام دهيم.

وي خاطرنشان كرد: سوييس كه كشوري پيشرفته محسوب مي شود تاكنون به صنعت اتومبيل سازي ورود پيدا نكرده اين در حاليست كه در زمينه تكنولوژي ساخت و توليد ساعت پيشرو بوده است. وي تاكيد كرد: اقتصاد براي مردم است و ما اگر نتوانيم بهترين اتومبيل را براي مردم بسازيم چرا به انجام آن مبادرت مي ورزيم؟ و اقدام به دريافت یارانه  و جلوگيري از ورود رقباي خارجي مي كنيم؟ و همچنين براي مردم خود بهترين گزينه را قرار ندهيم؟

خوشنويس ادامه داد: هدف از صنعت تنها كمك به كارگران نيست بلكه استفاده مردم از اجناس و كالاهاي با كيفيت است، اگر مي توانيم، محصول خوب توليد، به مردم خود عرضه و آن را صادر كنيم، در غير اين صورت لازم است كه ورود نكنيم.

وي اضافه كرد: براي پيشرفت در عرصه جهاني، بايد كشورهايي همچون آلمان و ژاپن را الگوي خود قرار دهيم نه كشورهايي مثل چين و اندونزي. وي با بيان اينكه من باور ندارم كه هوش ايراني ها بسيار بالاست يا برتر از ديگران هستيم، افزود: كافي است كه قبول كنيم پايين تر از كسي نيستيم، ما بايد در سطح بين الملل خوب باشيم و اين هدف را دنبال كنيم.

خوشنويس اظهار كرد: انسان در هر محدوده اي كه هست مي تواند موثر باشد، احساس موثر بودن نيز احساس خوبي است، انسان هاي خوب تاثيرهاي خوب بر جامعه و دنيا مي گذارند، اگر انسان ها به اين نكته توجه كنند مسایل جانبي كمتر آنها را اذيت مي كند.

 وي ادامه داد: جوان هاي ايراني نيز در اين زمينه دچار سردرگمي شده اند و ارزش هاي آنها به سمت ماديات گرايش يافته و دل نگراني هايي را ايجاد كرده است. وي با اشاره به اينكه اين نكته را جوانان بايد در نظر داشته باشند كه لزوما شرايط زندگي هميشه ايده آل نيست، ادامه داد: بسياري از كارهاي بزرگ در شرايط نامناسب انجام شده و انسان هاي بزرگي رشد يافته اند. وي گفت: سوالي كه مطرح است اين است كه آيا منابع طبيعي مي تواند در خوشبختي يك كشور موثر باشد؟ تجربه نفت خيز بودن كشورمان نشان داده كه دردسرهاي زيادي بخاطر نفت ايجاد شده است. وي خاطرنشان كرد: عربستان از نظر منابع زيرزميني كشوري ثروتمند است اما آيا خدمت زيادي به دنيا كرده است؟ آيا اين كشور قابل مقايسه با سوييس يا ژاپن كه كشورهاي كوچكي هستند و هيچ منبع طبيعي قابل ملاحظه اي ندارند، است؟ ژاپن كشوري است كه از نظر اوضاع جغرافيايي و محدوديت در زمينه كشاورزي، پيشرفت هاي بسياري نيز داشته كه افتخار بشريت محسوب مي شود. استاد دانشگاه كاليفرنياي جنوبي ادامه داد: در بيشتر شرايط مردم در استفاده از منابع طبيعي خود نقشي ندارند، براي مثال انگليسي ها نفت ما را پيدا كردند، پالايشگاه ساختند و استفاده بردند. وي تاكيد كرد: ما ايراني ها در زمينه استفاده از اين تكنولوژي بي تاثير بوديم، ما با دارا بودن يك مملكت نفت خيز بايد بهترين تكنولوژي هاي نفت را در زمينه اكتشاف، حفاري و پالايش توليد مي كرديم. خوشنويس گفت: ما بايد به ماهيت تكنولوژي پي ببريم، نظام آموزشي كنوني ايران برگفته از نظام آموزشي انگليس است و اين كشور تحت شرايط 300 سال پيش خود اين نظام را تدوين كرد و اكنون بايد اين نظام در ايران اصلاح شود.

محور توسعه در آينده ربات ها هستند

استاد دانشگاه كاليفرنياي جنوبي خاطرنشان كرد: زماني كه اينترنت، انواع مولتي مديا، نرم افزارهاي سه بعدي و ادراكات پيچيده وجود دارد، ديگر رفتن به سر كلاس و به درس گوش دادن فايده اي ندارد. وي همچنين اظهار كرد: برخي از مردم ايران درك درستي از مباحث فضا و علاقه اي نيز به آن ندارند اين در حالي است كه در حال استفاده از علم و تكنولوژي فضا مانند ماهواره ها هستند كه در آينده بسيار پيشرفته خواهند شد. وي تاكيد كرد: يكي از مسائلي كه در آينده تحول زيادي خواهد داشت، انرژي است، در طول تاريخ بيشتر جدال ها بر سر منابع بوده كه اكنون نيز بخاطر نفت بحران هاي زيادي در خاورميانه پيش آمده، اين در حالي است كه هر آن ممكن است ديگر احتياجي به نفت به عنوان منبع نباشد. وي اضافه كرد: پيش بيني مي شود كه در آينده نه چندان دور ميزان ساخت كارخانه ها و توليدات فضايي هزاران برابر آن چيزي كه در زمين است، باشد. وي افزود: سطح استفاده از تكنولوژي عقب تر نخواهد رفت بلكه مدام پيشرفت مي كند و اين مسئله بسيار جدي است، اگر كشوري در اين زمينه اقدامي نكند عقب خواهد ماند. وي با بيان اينكه جهان بيني كنوني اين است كه انسان به آن شكلي كه امروز هست در آينده نخواهد بود، اضافه كرد: انسان به دنبال توسعه است و تمايل دارد كه از اين كره خاكي فراتر رود. وي خاطرنشان كرد: توسعه از طريق ربات ها خواهد بود، اين ربات ها در آينده كارخانه هايي مي سازند كه خودشان را بازتوليد كنند، اين ربات ها آن چيزي كه بر روي كره زمين لازم است، را روي كره هاي ديگر مي سازند. خوشنويس اظهار كرد: سازمان ناسا در اين فكر است انسان ها را چگونه تغيير دهد كه از نظر تكنولوژي توان زندگي بر روي كره ماه را داشته باشد. وي اضافه كرد: آينده در حال تغيير مي باشد و ناسا در اين فكر است كه انساني بسازد كه به جاي مواد هيدروژن و اكسيژن، از مواد ديگري تركيب شده باشد.

خوشنويس اظهار كرد: چاپگرهاي سه بعدي در صنعت ساختمان سازي بسيار كاربرد دارند. خوشنويس ادامه داد: دو ميليون نفر در دنيا در حاشيه ها زندگي مي كنند و سالانه 40 ميليون نفر بر اثر جنگ و سوانح طبيعي مسكن خود را از دست مي دهند. وي تاكيد كرد: تكنولوژي چاپگرهاي سه بعدي عمليات ساختمان سازي را در زمان كوتاه، هزينه اندك و بدون لطمات جاني انجام مي دهد.


آلبوم تصاویر کالیفرنیا-10-94