تاریخ : شنبه 28 شهريور 1394
کد 374

دولت برای موفقیت در عرصه اقتصاد باید چابک تر شود /دولت بار اضافی وزارت خانه ها را از دوشش پایین بگذارد

رییس اتاق اصفهان گفت: دولت برای موفقیت در عرصه اقتصاد کشور باید چابک تر شود.
رییس اتاق اصفهان گفت: دولت برای موفقیت در عرصه اقتصاد کشور باید چابک تر شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان،«سید عبدالوهاب سهل آبادی»در دومین جلسه کمیسیون آموزش ،پژوهش و توانمندسازی جوانان اتاق اصفهان تصریح کرد: هم اکنون دولت با بار سنگین حقوق کارکنان وزارت خانه ها روبروست و با این روند نمی تواند تحولی در بخش تولید و اقتصاد کشور ایجاد کند .
وی با اشاره به ادغام وزارت صنایع و معادن و بازرگانی با هدف تجمیع و چابک سازی این وزارت خانه گفت این ادغام نه تنها این دو وزارت خانه را کوچک تر نکرد بلکه یک وزارت خانه بزرگتر و حجیم ایجاد کرد.
سهل آبادی با بیان این مثال که در جایی که همیشه سیل می آید نباید خانه ای ساخت ،گفت:رفتارها و تصمیماتی که طی سه دهه اخیر تغییری در اقتصاد ایجاد نکرده و تنها هزینه ها را افزایش یافته نباید دوباره تکرار شود .
وی تصریح کرد:بارها اقتصاددانان به حجیم شدن دولت در اقتصاد تذکر دادند ولی دولتها همواره نسبت به این موضوع بی اعتنا بودند.
سهل آبادی به بورکراسی پیچیده سازمان های دولتی اشاره کرد گفت:از دل بورکراسی اداری توسعه و پیش رفت بیرون نمی آید زیرا کارکنان مازاد سازمان ها نه تنها تسهیل کننده نیستند بلکه موانع بیشتری برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایجاد می کنند.
وی با بیان این پرسش که اغلب مدیران تصمیم ساز و تصمیم گیر در کشور در دانشگاه تحصیل کردند چرا مشکلات و مسایل تولید و تجارت همچنان دامن گیر فعالان اقتصادی است ،گفت:بایستی بررسی کرد که کشور آلمان با استفاده نیروی انسانی متخصص چگونه توانسته کشوری پیشرفته و توسعه یافته شود و ایران با وجود پتانسیل و ظرفیت های بسیار هنوز در حال توسعه است .
وی گفت:اتاق با استفاده از ظرفیت های موجود و برگزاری همایش های آموزشی تلاش می کند که اعضای خود را در عرصه تجارت و تولید توانمند سازد و در این راستا نقش کمیسیون آموزش بسیار مهم است

«امیر کشانی»رییس کمیسیون آموزش،پژوهش و توانمندسازی جوانان اتاق اصفهان در این جلسه ضمن تقدیر از فعالیت رییس پیشین کمیسیون در دوره هفتم اتاق گفت:این کمیسیون در دوره جدید تلاش می کند از تجارب گذشته برای ارتقا توان اعضا در بخش های مختلف بهره بگیرد.
وی از راه اندازی و فعالیت مجدد کمیته های پژوهشی،ارتباط با دانشگاه،ارتقا فرهنگ کار،کارآفرینی و کارگروهی ذیل کمیسیون آموزش در دوره جدید خبر داد.
ساسان: برای داشتن جامعه توسعه یافته در 20 سال اینده باید مهدکودک هایی با استانداردهای بین المللی ساخت

«عبدالحسین ساسان»اقتصاد دان برجسته در این جلسه خواستار توجه اتاق بازرگانی به زیرساختهای نرم افزاری توسعه شد و گفت:برای داشتن جامعه توسعه یافته در 20 سال اینده باید مهدکودک هایی با استانداردهای بین المللی ساخت.وی خطاب به اعضای کمیسیون آموزش اتاق اصفهان گفت:نخستین بستر برای توانمندسازی نیروی انسانی در جامعه مهدکودک ها هستند که می توانند با آموزشهای بنیادین نسل توانمند و کارآفرین و آشنا با فرهنگ کار گروهی به جامعه معرفی کنند.این استاد اقتصاد دانشگاه تاکید کرد:روش های تدریس فعلی مهدکودک و مدارس را ضد شکوفایی استعداد دانست و گفت:کشورهای توسعه یافته با برنامه ریزی دقیق از مهدکودک ها تلاش می کنندبرای آینده مدیران و کارافرینان توانمند تربیت کنند.ساسان در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف عقل انفرادی و عقل اجتماعی پرداخت و گفت:عقل انفرادی در ایران بسیار مورد توجه مردم است و این در حالیست که کشورهای توسعه یافته تلاش می کنند عقل اجتماعی در جامعه نهادینه شود.وی تشریح کرد:در عقل انفرادی فرد به دنبال کسب منافع فردی است و تمام توان و استعداد خود را وقف انتفاع شخصی می کند ولی در عقل اجتماعی افراد به دنبال انتفاع جامعه و کشور تلاش می کنند.

«مرتضی بیشه»رییس پیشین کمیسیون آموزش در این جلسه گفت:کمیسیون آموزش برای نخستین بار در اتاق اصفهان با هدف افزایش توان علمی و عملی اعضا راه اندازی شد. عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان افزود:تشکیل شورای پژوهشی،کمیته استاندارد،کمیته ارتقا فرهنگ کا ر،کارآفرینی و کارگروهی از جمله بخش های کمیسیون بود که توانست فعالیت هایی در زمینه های مرتبط انجام دهد.وی انجام پروژه عارضه یابی ،چرخش مغزها،تجاری سازی پایان نامه ها را از فعالیت های کمیسیون آموزش در دوره گذشته اتاق برشمرد و گفت:راه اندازی پرتال جامع اتاق،تولید محتوای اموزشی برای واحدهای تولیدی و برگزاری همایش های آموزشی در هر چهارشنبه از دیگر فعالیت های کمیسیون می توان نام برد.

«علی نادری»مشاور عالی اتاق اصفهان در این جلسه خواستار استفاده از تجارب اتاق های بازرگانی پیشرو مانند اتاق استانبول شد و گفت:بخش اموزش اتاق باید بر توانمندسازی اعضا و جامعه هدف خود که همانا فعالان اقتصادی استان است ،تمرکز کند.وی راه اندازی مدرسه کسب و کار (Bussnes School) با همکاری دانشگاههای مهم دنیا از جمله دانشگاه هاروارد و استنفورد را ضروروی دانست و گفت:این مرکز می تواند برای مدیریت بنگاههای اقتصادی و مسوولین کشور ،افرادی توانمند تربیت کند.

آلبوم تصاویر کمیسیون آموزش-6-94