تاریخ : شنبه 26 دي 1394
کد 561

برگزاری همایش آشنایی با راهکارهای تأمین مالی

همایش آشنایی با راهکارهای تأمین مالی از طریق صندوق پروژه و نهادهای مالی بین المللی، چهارشنبه 23 دی ماه، در اتاق اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان  در این نشست  که جمع زیادی از بازرگانان و صاحبان صنایع اصفهان نیز حضور یافتند، مباحثی عمدتا پیرامون تشکیل صندوق پروژه مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

علی سنگینیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین، نخستین و بزرگ ترین بانک سرمایه گذاری ایران از جمله سخنرانان در این نشست بود. وی گفت: ساختار صندوق پروژه بر مبنای جذب شریک است و ساختارمندترین و سریع‌ترین با کمترین ریسک و امکان بالای نقدشوندگی در تمام طول پروژه است.

سنگینیان افزود: صندوق سرمایه گذاری پروژه یک شخصیت حقوقی است که ممکن است حتی پیش از آنکه شرکت صنعتی تجاری تأسیس شود، این ساختار را تعریف کرد و از این طریق سرمایه جذب نمود. به گفته وی، از طریق این صندوق می‌شود برای پروژه ها به جای تأمین کننده مالی، شریک جذب کرد و از این رو ممکن است کنترل بر شرکت و سهم غالب را نیز به عنوان بانی پروژه نتوان تحصیل کرد و به شرکا واگذارد.

با این وجود به گفته وی، ساختارهای صندوق های سرمایه به گونه ای است که پس از چند سال، باید تا به سهامی عام بدل شود و از این بابت در این مدل، پروژه هایی توجیه اقتصادی خواهند داشت که در مقیاس مالی حداقل 10 میلیارد تومان به بالا تعریف شده باشند.

وی افزود پس از آنکه در قالب صندق پروژه، پروژه ای اجرایی شد و به سوددهی رسید لازم است آن را در قالب سهامی عام با مکانیزم حراج یا به صورت سهای خاص با مکانیزم مزایده واگذار کرد و اینجاست که بانی و موسس پروژه می تواند با مزایده مالکیت دائمی پروژه را کسب کند.

سنگینیان که ریاست کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران را نیز در اختیار دارد، اظهار داشت: حداقل تا 2 یا 3 سال آتی به دولت و بانک ها برای تأمین مالی پروژه ها هیچ امیدی نباید داشت. حتی اگر برجام اجرایی شود و تحریم های مالی و سویفت برداشته شود، حداقل 5 سال طول می کشد که بانک های خارجی بیایند و در ایران سرمایه گذاری کنند، چرا که پیش بینی هیچ ثبات اقتصادی برای ایران متصور نیستند. از این رو فعلا تنها گزینه تأمین مالی پروژه ها، بورس و مدل های مبتنی بر آن خواهد بود.

همچنین شریفیان، از مدیران موسسه آتی تدبیر بازار در این نشست خاطرنشان کرد: اگرچه پول سرگردان در دنیا هست که بتوان به عنوان فاینانس از آن ها بهره برد اما لازمه آن، خوب ساختار کردن پروژه ها و آشنایی با زبان مالی بین المللی است که به سبب تحریم ها، سال هاست از این جریان به دور افتاده ایم.

وی نسبت به آنچه حضور کابوی های مالی در بازار پسا تحریم ایران خواند ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: پیش بینی می شود کسانی به عنوان سرمایه گذار وارد بازار ایران شوند که از این فضای ویژه در اندیشه برداشت سودهای نا متعارف باشند و این مسئله در حالی که زبان گفتگو نداریم و از جریان روز مالی دنیا محروم مانده ایم، خطر بالقوه ایست.

میرچولی، از اعضای هیئت مدیره موسسه ATB نیز اظهار داشت: بهترین شیوه برای جذب سرمایه گذاری خارجی آن است که محیط کسب و کار خود را مطابق قوانین و استانداردهای بین المللی ارتقا دهیم و در این زمینه باید نهادهایو تشکل های بخش خصوصی بویژه اتاق های بازرگانی پیشگام باشند و نقشی اساسی ایفا کنند.


آلبوم تصاویر تامی مالی-10-94