تاریخ : پنجشنبه 17 دي 1394
کد 548

در نشست هم اندیشی سازمان تامین اجتماعی و کانون عالی کارفرمایان ایران عنوان شد؛سازمان تامین اجتماعی شرایط اقتصادی کارفرمایان را درک کند.

دولت بدون حضور تشکل ها در تصمیم های اقتصادی نباید هیچ اقدام اجرایی انجام دهد/ سازمان تامین اجتماعی ،کارفرمایان را شریک خود بداند

نخستین  نشست هم اندیشی سازمان تامین اجتماعی و کانون عالی کارفرمایان ایران با حضور  مسوولین سازمان تامین اجتماعی ،معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیات مدیره  کانون عالی کارفرمایان ایران و استان ها در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

این نشست با هدف هم افزایی، پاسخگویی و رضایتمندی مخاطبان و ارتقای سطح همکاری و مشارکت  هرچه بیشتر شرکای اجتماعی  این  سازمان برگزار شد.

رییس کانون عالی کارفرمایان کشور:

جایگاه  کارگر و کارفرما در سیاست گذاری های سازمان تامین اجتماعی ارتقا یابد

«سید عبدالوهاب سهل آبادی»نایب رییس کانون عالی کارفرمایان ایران در این نشست گفت: استان اصفهان از دیرباز استانی پرکار و صنعتی بوده و سابقه روابط خوب کارگر و کارفرما در این استان قدمتی زیاد دارد، سالها کارگر و کارفرما در این استان برادر بوده‌اند و مدیران دولتی استان نیز در این مدت تعامل خوبی با فعالان اقتصادی داشته و از مدیران سازمان های دولتی تشکر می‌کنیم اما با این وجود باید عرض کنیم متاسفانه دردی از کارفرمایان و جبهه تولید و صنعت دوا نمی‌شود.

رییس اتاق اصفهان افزود: دولت تدبیر و امید در این سالها با شعارهایش ما را امیدوار کرد و عمده مسایل دولت در این دو سال به کارهای سیاست خارجی گذشت ولی هنوز مسایل اقتصاد بر جای خود باقی مانده است.

وی افزود: در استان اصفهان هم اکنون بالغ بر هشت هزار واحد صنعتی با یک میلیون کارگر بیمه شده در 70 شهرک صنعتی در حال فعالیت هستند.

سهل آبادی با بیان اینکه ما تشکل های کارفرمایی و کارگری فعالی در استان اصفهان داریم افزود: با این وجود، آمار بیکاران استان کم نشده و لازم است که دولت و سازمان هایی مانند تامین اجتماعی در این زمینه کمک بیشتری کنند.

وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم به زمانی برسیم که دیگر هر چه قدر هم به صنعت کمک کنیم، فایده نداشته باشد و حال امروز صنعت مانند بیماری بستری شده در سی سی یو است که نیاز به احیا دارد و هر سازمان دولتی به جای احیای آن ،ضربه ایی جدید وارد می کند.

سهل آبادی در بخش از سخنان خود خواستار مهر شدن دفترچه های بیمه گذاران با وجود بدهی بیمه گذار شد و گفت:با وجود بدهی برخی از بیمه گذاران دفاتر کارگران  امضا نمی شود.

رییس اتاق اصفهان با اشاره به ایکه چنانچه بخش خصوصی از دولت  طلبی داشته باشد مشمول هیچ جریمه و دیرکردی نمی شود ولی چنانچه این بخش به سازمان دولتی بدهکار باشد جریمه  و دیرکرد محاسبه می شود افزود:تهاتر بدهی و طلب بخش خصوصی با دولت می تواند شیوه عدالت محوری در این موضوع باشد.

حق بیمه تامین اجتماعی، حق الناس است

«محمد عطاردیان»رییس کانون عالی کارفرمایان کشور در این نشست گقت:حق بیمه تامین اجتماعی مانند حق الناس که باید از ان پاسداری شود .

وی افزود:بیشترین سهم حق بیمه به کارفرمایان اختصاص دارد و دولت کمترین سهم را دارد و این در حالیست که دولت تصمیم گیرنده اصلی برای بیمه گذاران است .

وی از حسابرسی  سازمان تامین اجتماعی نسبت به پرونده بیمه گذاران مربوط به ده سال گذشته را مورد انتقاد قرار داد و گفت:بر اساس قانون تامین اجتماعی باید پرونده ها را حداکثر تا شش ماهه قبل حسابرسی کنند.

سازمان تامین اجتماعی شرایط اقتصادی کارفرمایان را درک کند

«سید رسول رنجبران»عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشست گفت:شرایط اقتصادی امروز کارفرمایان مانند شرایط عادی نیست و سازمان تامین اجتماعی  و سایر بخش های دولتی باید این شرایط را درک کنند.

وی با اشاره به اینکه حقوق کارکانان دولت با کمترین تاخیر پرداخت می شود ولی بخش خصوصی چندین ماهه حقوق معوق دارد ،گفت: سازمان تامین اجتماعی باید به کارفرمایان کمک کند تا زمین نخورند .

رنجبران از مسوولین سازمان تامین اجتماعی  خواست که تفویض بیشتری به استانها بویژه استان اصفهان در تصمیم گیری بدهند تا موارد اختلافی هر چه سریعتر برطرف شود.

سازمان تامین اجتماعی ،کارفرمایان را شریک خود بداند

«سیفی»عضو هیات مدیره کانون کارفرمایان کشور در این نشست گفت:سازمان تامین اجتماعی بپذیرد و باور کند که کارفرمایان شریک تجاری آنان  هستند و باید حقوق  شراکت را  حفظ کنند.

وی با بیان اینکه هر سازمانی برای برنامه ریزی آینده ذینفعان خود را دخالت می دهد گفت:برنامه راهبردی سازمان تامین اجتماعی بدون نظرات کانون عالی کارفرمایان و سایر ذینفعان طراحی شده است .

سیفی خاطر نشان کرد:در شرایط بحرانی باید مدیریت بحران انجام داد ولی مدیریت سازمان تامین اجتماعی در شرایط بحران اقتصادی  مانند شرایط عادی است. 

وی با انتقاد از نحوه برخورد سازمان تامین اجتماعی با کارفرمایان برای دریافت حق بیمه و جرایم گفت:برای 7 میلیون بدهی یک کارفرما حساب بانکی شخصی وی را توقیف می کنند و این موضوع قابل تامل است .

دولت در مدیریت سازمان اجتماعی کمتر دخالت کند

«محمد مروج الحسینی» دیگر عضو هیات مدیره کانون کارفرمایان کشور در این نشست گفت:تصمیم گیری های سازمان تامین اجتماعی باید درازمدت و برای آینده بیمه گذاران باشد و فقط مسایل امروز را مورد توجه قرار ندهند.

وی با اشاره به تعطیلی گسترده واحدهای نسانجی به دلیل قاچاق پوشاک گفت:در چند سال گذشته 100 هزار کارگر بخش نساجی کشور بیکار شدند وسازمان مکلف است  بیمه بیکاری به انان بپردازد و این در حالیست با همکاری سازمان های امنیتی می توان از پرداخت بیمه بیکاری جلوگیری  کنند.

وی با انتقاد از انتصاب مدیران سازمان از سوی دولت گفت:مدیران همواره به جای دفاع از منافع بیمه گذاران بویژه کارگران و کارفرمایان از دولت و سیاست های آن دفاع می کنند.

وی خواستار کاهش دخالت دولت در اداره سازمان تامین اجتماعی شد و گفت:در شرایط کنونی نه دولت پولی برای پرداخت بدهی هایش به سازمان دارد و نه مدیران فعلی در برابر سازمان ایستادگی می کنند .

مروج الحسینی استقبال از بیمه تکمیلی در بنگاههای اقتصادی را به دلیل ناتوانی سازمان تامین اجتماعی در ارایه خدمات درمانی عنوان کرد و گفت:ارایه خدات درمانی متناسب یکی از خواست های کارفرمایان و کارگران از سازمان است .

«رضا چینی»نایب رییس کانون کارفرمایان استان اصفهان در این نشست با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار  گفت:دریافت حق بیمه از بن کارگری  غیر قانونی است و تعهد جدیدی برای  سازمان و کارفرما ایجاد کرده است.

«زهرا اخوان نسب»عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشست خواستار توجه سازمان تامین اجتماعی به بیمه زنان  مشاغل  خانگی شد و گفت: عمده فعالیت های سازمان به کارگزاری ها ارجاع داده می شود که دارای صلاحیت و توانایی کمتری نسبت به سازمان است .

معاون وزیر کار: وضعیت صندوق های بازنشستگی کشور بحرانی است

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: امروز آمار اشتغال، فقر و وضعیت صندوق های بازنشستگی کشوری، بد و بحرانی است و اگر در سیاستگذاری ها تجدیدنظر نکنیم، وضعیت بدتر نیز خواهد شد.

سید حسن هفده تن با بیان اینکه سیاستگذاری های غلط دوره های گذشته، صنعت را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، مزد پایین، فقر، تبعیض و رانت خواری را از پیامدهای این سیاست ها برشمرد.

هفده تن با بیان اینکه امروز دنیا به جای بحران نفت، با بحران آب مواجه است، تصریح کرد: اما کشور ما نه با بحران نفت و نه با بحران آب مواجه است بلکه دچار بحران عقلانیت و تدبیر است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که دستمزد کارگران، افزایش پیدا نکند، بهره وری نیز رشد نمی کند، گفت: با اصلاح سیاست های اقتصادی کشور به رشد اقتصادی بالنده دست پیدا خواهیم کرد.

هفده تن با بیان اینکه کارگر باید با عزت کار کند،با عزت بازنشسته شود و بالاترین حقوق را دریافت کند، افزود: با برنامه های جدید به دنبال صیانت از نیروی کار و حقوق کارگران و تجویز داروهای تلخ اما شفابخش هستیم.

وی با بیان اینکه باید تعدادی از نمایندگان تشکل های کارفرمایی و کارگری در مجلس دهم حضور داشته باشند، گفت: تا اعضای مجلس شورای اسلامی را نمایندگان تشکل ها تشکیل ندهند نمی توان انتظار رفع مشکلات تولید را داشته باشیم.

وی گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته نرخ بازگشت سرمایه در اقدامات پیشگیرانه 220 درصد و در نرخ تامین تجهیزات فردی ایمنی 337 درصد و نرخ بازگشت سرمایه در آموزش ایمنی 448 درصد برای پیمانکاران است.

هفده تن با بیان اینکه طرح ارزشمند هدفمند کردن یارانه ها باید به دنبال رقابتی کردن اقتصاد و صنعت کشور باشد، افزود: بدلیل اشتباه در فرآیندهای اجرای این طرح، لطمه های بزرگی به صنعت وارد شد و دستمزدها هم در فقر مطلق قرار گرفت.

وی با بیان اینکه صیانت نیروی کار مهمترین رسالت ماست، افزود: با اجرای نادرست طرح هدفمندی یارانه ها، دو سوم قدرت خرید نیروی کار کاهش پیدا کرد و امروز جبران آن بسیار مشکل است.

وی با بیان اینکه دولت بدون حضور تشکل ها در تصمیم های اقتصادی نباید هیچ اقدام اجرایی انجام دهد، افزود: بدون حضور نماینده کانون کارفرمایان کشور در شورای گفتگوی ملی نمی توان تصمیم های اثرگذاری اتخاذ کرد.

وی افزود: طبق مصوبه دولت استانداران موظفند در تمام جلسات اشتغال و تولید و رفع موانع، از نمایندگان تشکل ها کارگری و کارفرمایی دعوت کنند و صیانت از نیروی کار مهمترین برنامه دولت و وزارت کار میباشد.

راعی: فعالیت این سازمان بر اساس اصل سه جانبه گرایی میان کارگر، کارفرما و دولت است

رضا راعی  قائم مقام مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی  در امور اجرایی و برنامه ریزی در این نشست  گفت: فعالیت این سازمان بر اساس اصل سه جانبه گرایی میان کارگر، کارفرما و دولت است که در دولت یازدهم برای نخستین بار این اصل عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه تلاش ما این بود تا در دو سال گذشته سازمان تامین اجتماعی را از حاشیه ها دور و به ریل اصلی خود بازگردانیم افزود: سازمان تامین اجتماعی از سال 1387 از نقطه سر به سری خود عبور کرد یعنی ورودی جریان نقد از خروجی جریان نقد، کمتر شد و این وضعیت مربوط به دو سال اخیر نیست.وی با بیان اینکه اکنون 40 میلیون و 300 هزار نفر در ایران زیر پوشش تامین اجتماعی هستند تصریح کرد: از این تعداد دو میلیون و 800 هزار نفر مستمری بگیر هستند که فقط حدود 80 هزار نفر آنها را اعضای صندوق فولاد تشکیل می دهند و امروز با مشکل هایی مواجه هستند.راعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی کشور ماهانه 42 هزار میلیارد ریال تامین مالی و پرداخت می کند، گفت: از این مقدار، 28 هزار و 500 میلیارد ریال برای مستمری بگیران و 13 هزار و 500 میلیارد ریال برای هزینه های درمان پرداخت می شود.وی با اشاره به ضریب پشتیبانی در سازمان تامین اجتماعی افزود: این ضریب نشاندهنده نسبت بیمه پرداز به مستمری بگیر است که این نسبت در گذشته 32 بوده اما اکنون به 6.7 رسیده یعنی تعداد بیمه پرداز نسبت به مستمری بگیر رو به کاهش است.وی این نسبت را در صندوق بازنشستگی یک به 9 اعلام کرد و افزود: این نسبت به این معناست که به ازای هر یک نفر که کار می کند، 9 نفر مستمری بگیر وجود دارد.راعی تاکید کرد: اگر ضریب پشتیبانی از پنج بگذرد به ورشکستگی می رسیم که این موضوع از چند سال گذشته تا کنون رخ داده است. قائم مقام مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در امور اجرایی و برنامه ریزی افزود: در دولت گذشته و با مصوبه مجلس شورای اسلامی بارهایی به این سازمان تحمیل  شد که افراد و مشاغلی که تاکنون حق بیمه پرداخت نکرده اند تحت پوشش خدمات این سازمان قرار گرفتند که این اقدام مقدمه برهم خوردن ورودی ها و هزینه های این سازمان شد.وی با اشاره به اینکه ما 13 میلیون نفر بیمه شده اصلی داریم افزود: از این تعداد 9 میلیون نفر کار می کنند و چهار میلیون نفر حق بیمه پرداخت نمی کنند و دولت در قبال آنها متعهد است.

وی همچنین با بیان اینکه نقش کارفرما در صندوق های بیمه زیاد است، افزود: فلسفه ایجاد صندوق تامین اجتماعی بر اراده و خواست کارفرمایان برای تامین امنیت حرف و مشاغل خود و صیانت از کارگران استوار بوده و بهره گیری از پتانسیل و توان تشکل های کارفرمایی یک اصل در سازمان تامین اجتماعی در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هاست.قائم مقام مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در امور اجرایی و برنامه ریزی با بیان شیوه نامه و دستورالعمل های این سازمان بر اساس سه جانبه گرایی و تعامل با شرکای اجتماعی گفت: این سازمان علیرغم بحران های مالی تاکنون هیچ کارفرمایی را ممنوع الخروج نکرده است.وی افزود: اعتقاد راسخ داریم که سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی با پشتوانه کارگران و کارفرمایان و یک صندوق بین النسلی و حق الناس بوده و از تمام ظرفیت مدیریتی و بدنه کارشناسی سازمان برای مدیریت هزینه ها و ارایه خدمات بهره خواهیم گرفت.

تاج الدین :رویکرد اصلی سازمان تامین اجتماعی تعامل با شرکای اجتماعی است

عبدالرحمن تاج الدین معاون امور حقوقی و مجلس سازمان تامین اجتماعی در این نشست گفت: ادعا و رویکرد اصیل مدیریت سازمان تامین اجتماعی، تعامل با شرکای اجتماعی است.وی با بیان اینکه معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی در دوره جدید احیاء شد، افزود: بزرگترین رسالت این معاونت، هم اندیشی و ارج نهادن به شرکای اجتماعی و تعامل با تشکلهای کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی است.تاج الدین با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در سال های گذشته با حاشیه ها و بحران های مختلفی مواجه بود، گفت: مهمترین هنر هیات مدیره و مدیران ارشد سازمان در دو سال اخیر جمع کردن سازمان تامین اجتماعی و برگرداندن سازمان به رسالت اصلی خود بود.وی با بیان اینکه ما به اصل سه جانبه گرایی میان کارگر، کارفرما و دولت در سازمان تامین اجتماعی اعتقاد کامل داریم، افزود: امروز دو میلیون و 800 هزار نفر بازنشسته تامین اجتماعی آرامش خاطر دارند و هر ماه حقوق خود را دریافت می کنند.

معاون حقوقی و پارلمانی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان در دو سال گذشته در راستای تجهیز مراکز درمانی به اندازه 10 سال توسعه و پیشرفت داشته است، افزود: برای بهبود وضعیت ناوگان اورژانس بیمارستان ها، سال گذشته 200 دستگاه آمبولانس مدرن به اورژانس مراکز درمانی اختصاص داده شده است.وی با اشاره به ظرفیت بالا و تاثیرگذاری کارفرمایان در کشور خطاب به این قشر گفت: با برگزاری نشست های تخصصی با نمایندگان مجلس مطالبات خود را که همانا مطالبات سازمان تامین اجتماعی نیز هست، پیگیری و دنبال کنید و سازمان تامین اجتماعی هم برای اداره بهینه، باید از نظرها و پیشنهادهای کارفرمایان نیز استفاده کند.معاون سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سال گذشته تعهدات ناشی از طرح تحول نظام سلامت به بیمارستان ها را اجرا کردیم، گفت:اما امسال بدلیل بالا رفتن بار سنگین مالی ناشی از اجرای طرح تحول نظام سلامت، صندوق های بیمه از عهده آن برنیامدند.

تفویض اختیار به استانها برای تسهیل و ارتقای خدمات

مهرداد قریب مدیرکل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی در این نشست با اشاره به ابلاغ دستورالعمل های تسهیل قوانین موجود با هدف پاسخگویی سریعتر به کارفرمایان بویژه در هیات های بدوی و تجدید نظر گفت: امسال بسیاری از مشکلات هیات های تشخیص با تفویض اختیار به مدیریت استانها حل شد.وی به کوتاه شدن زمان رسیدگی به پرونده ها  در هیات های تشخیص از 9 ماه به حداقل زمان ممکن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هم اکنون زمان رسیدگی به دفاتر قانونی و حسابرسی تقریبا به روز شده است.

وی تصریح کرد:برای اولین بار با هدف پاسخگویی هرچه بیشتر و بهتر به مخاطبان سازمان و کارفرمایان، معاونتی تحت عنوان معاونت بررسی دفاتر قانونی در اداره کل درآمد حق بیمه سازمان ایجاد شده است.قریب افزایش تعداد شعب هیات های تشخیص از 8 به 12 شعبه و افزایش 60 درصدی صدور ارا به نفع کارفرمایان در سالجاری را از دیگر اقدامات سازمان برشمرد.وی افزود: هم اکنون بالغ بر یک میلیون و 300 هزار کارفرما طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور می باشند که بازرسی از کارگاهها و انجام تعهدات سازمان در قبال بیمه شدگان و حفظ کرامت بیمه شدگان و کارفرمایان در اولویت کاری کارکنان این سازمان است.

اصفهان، رتبه اول شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

غلامعلی قادری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: اصفهان بالاترین حد از تعامل تشکل های کارگری و کارفرمایی را دارد.وی افزود: مطالبه گری کانون کارفرمایان، اتاق بازرگانی و اداره صنعت، معدن و تجارت استان موجب شده تا شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت استان اصفهان رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به تعدیل تعدادی از نیروهای کار در سال جاری در استان اصفهان اظهار کرد: به این موضوع همچنین مساله صندوق بازنشستگان صنعت فولاد باید توجه بیشتری شود.

پوشش65 درصدی جمعیت استان اصفهان از خدمات تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه 65 درصد از جمعیت پنج میلیون نفری این استان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند گفت: این اداره کل در 43 شعبه، 23 شعبه اقماری به ارائه خدمات هجده گانه به مردم می پردازد.علی اصغر دادخواه افزود: 110 هزار کارفرما با این اداره کل قراردارد دارند و این اداره با 30 هزار میلیارد ریال گردش مالی، رتبه اول را در کشور دارد.وی افزود: استان اصفهان به عنوان استان پیشتاز در اجرای حذف لیست های کاغذی حق بیمه در کشور بوده و هم اکنون کلیه کارگاههای استان لیست کارکنان خود را از طریق اینترنت پرداخت میکنند که این مهم موجب رضایتمندی کارفرمایان شده است.

علی اصغر دادخواه افزود: بنا داریم دفترچه های درمانی کاغذی نیز حذف و به جای آن کارت سلامت جایگزین گردد.

ارتقای کمی و کیفی خدمات درمانی به مخاطبان سازمان

علی اعتصام پور مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان نیز در این نشست به ارایه خدمات درمانی در سه بیمارستان ملکی اشاره کرد و گفت: بزودی بیمارستان جدید در اصفهان با اولویت بخش جراحی قلب و عروق در اصفهان احداث میگردد و ساخت این بیمارستان به تصویب هیات مدیره سازمان رسیده است.وی به ساخت بیش از 22 هزار متر مربع فضای فیزیکی جدید درمانی در دو سال اخیر در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: ارتقای کمی و کیفی ارایه خدمات درمانی به بیمه شدگان در مراکز ملکی و از طریق خرید خدمات در مراکز غیر ملکی از اولویت های این مدیریت برای بهبود و افزایش رضایت مخاطبین سازمان میباشد.دکتر اعتصام پور با اشاره به تجمیع بیش از 33 هزار پرونده درمانی دیابت در استان گفت: مدیریت درمان تامین اجتماعی با تمرکز نظارت بر نحوه خدمات رسانی به بیمه شدگان در مراکز ملکی و حتی در بیمارستانهای خورشید و الزهرا که در قالب درمان غیر مستقیم است نظارت دارد تا خدمات درمانی با بالاترین کیفیت ارایه شود.در پانل بعد از ظهر این نشست محمد محمدی مشاور معاونت فنی و درآمد سازمان به تفصیل به پرسش های کارفرمایان و تشکلهای کارگری و کارفرمایی پاسخ داد.


آلبوم تصاویر تامین اجتماعی-10-94