تاریخ : يکشنبه 29 مرداد 1396
کد 1549

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاكيد كرد؛با توسعه هلدینگ‌سازی می‌توانیم در دنیا حرف بزنیم.

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی گفت: شرکت‌هاي ايران بايد گسترش يافته،تقویت شوندویکی از راه‌های اين گسترش،مشارکت با شرکت‌های بزرگ خارجی است.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه برای جامعه ایران و مدیران صنعتی هلدینگ‌سازی از نان شب هم واجب‌تر است اظهار کرد: ما باید بتوانیم شرکت‌هایمان را گسترش داده و تقویت کنیم و یکی از راه‌های آن مشارکت با شرکت‌های بزرگ خارجی است.
او ادامه داد: متاسفانه شرکت‌های تولیدی در ایران به طور عمده شرکت‌های کوچکی هستند و در این بین شرکت‌های بزرگ انگشت شمارند. در این بین باید تلاش کنیم که تعداد شرکت‌های بزرگ را بیشتر کنیم.
سهل‌آبادی بهترین اقدام برای توسعه صادرات را در ایجاد شرکت‌های بزرگتر ایرانی، معرفی تولیدات ایران به جهان، مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی دانست.
او در این باره بیان کرد: امیدوارم شرکت‌های ما بتوانند هلدینگ‌هایی ایجاد کنند که در مقابل شرکت‌های بزرگ دنیا هم‌تراز شوند و با آنها هم‌خوانی داشته باشند. این مدل فعالیت بسیار پسندیده است و ما بارها گفته‌ایم که به دنبال آن هستیم. یکی از پیشنهادات ما به وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت همین است که در این راستا تلاش کند. شرکت‌ها سعی کنند هلدینگ‌هایی را تشکیل دهند که بتوانند در دنیا حرفی بزنند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این سوال که در چه صنایعی می‌توانیم قابلیت رشد داشته باشیم اظهار کرد: خوشبختانه ما در صنایع مختلف فعالیت‌هایی داشته‌ایم و موفقیت‌هایی را هم کسب کرده‌ایم. به طور مثال صنایع نساجی حوزه خوبی است یا در صنایع مصالح ساختمانی، تاسیسات لوازم ساختمانی و کارخانجات قطعه‌ساز بسیار می‌توانیم موفق باشیم و مشارکت‌هایی داشته باشیم تا قوی‌تر عمل کنیم. همچنین در صنایع پتروشیمی برای مثال در لاستیک‌سازی باید اقداماتی را انجام دهیم اما به دلیل کوچک بودن خیلی نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم.
سهل‌آبادی با تاکید بر اینکه چنین اقداماتی مورد نیاز اقتصاد کشور است گفت: تشکل‌های صنعتی باید سعی کنند این مسیر را دنبال کنند البته همه در این مهم نقش دارند و باید بتوانند فرهنگ و امکاناتش را ایجاد کنند. او با اشاره به مشکل فرهنگی و کار جمعی در کشور ادامه داد: متاسفانه در کشور ما فرهنگ شراکت مقداری سخت است، ما هنوز نمی‌توانیم با هم کار کنیم و در این حوزه مشکلات خاص خودمان را داریم. این در حالی است که اگر بخواهیم زنده بمانیم و رشد کنیم باید از چنین اتفاقاتی استقبال کنیم.
او در آخر بر لزوم بهبود شرایط بنگاه‌های داخلی اشاره و تاکید کرد: تا ما قوی نباشیم شرکت‌های خارجی وارد ایران نمی‌شوند. به این ترتیب باید هلدینگ‌های بزرگ و قوی ایجاد کنیم تا خارجی‌ها هم عضو و شریک ما شوند.